/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Små Fisk
Fra : Rytterknaegten
Vist : 1644 gange
399 point
Dato : 01-05-07 01:42

Hej igen derude.
Små fisk der renser huden?? Spørgsmål fra min samleverske, Piratfisk, var mit svar?? Det faldt IKKE i god jord!!!
Nå pjat til side: fik at vide at i et par europæiske søer findes bittesmå fisk der renser feks fødder for "dødt hud"?? Kender nogen noget til hvilke søer, og navnet på fiskene?? Eller er det en "AND"?
Mvh Rytterknægten

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 01-05-07 07:26

mon ikke det er psoreasis, jeg tror det er i det døde hav. i hvertfald bliver huden fin. måske husker jeg helt forkert og blander tingene sammen. måske har det ikke noget med det døde hav at gøre, men "småfisk" der renser huden på p.patienter skulle være god nok.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-05-07 09:19

Der lever ikke fisk i det døde hav.

Det yderste hudlag består af døde forhornede celler. De beskytter de underliggende levende celler mod alverdens i omgivelserne. Herunder vand, bakterier og snavs. Det er absolut farligt og formentlig dødeligt, hvis døde hudceller fjernes.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-05-07 09:19

Garra Rufa fisk.

Der findes nogen steder i DK hvor de har de fisketanke hvor Psoriasispatienter kan komme i behandlng

http://www.sund-forskning.dk/index.cfm?p=1586

mvh dova

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 01-05-07 09:34

selvfølgelig er der ikke fisk i det døde hav (fra min skolelærdom, oldgammel), men i tyrkiet.

det var præcis det link, jeg manglede for at præcisere mit forslag.

jeg har på tv hørt en patient fortælle om det.
det gør ikke ondt, de små fisk napper kun den ødelagte1 hud af. der skulle ellers en del overtalelse til, før han listede sig ned til fiskene.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 399 point
Dato : 01-05-07 09:44

ganske rigtigt med garra rufa og de napper sådan set men det mærkes ikke - næsten ikke - det kilder blot lidt hvis man er opmærksom på det - er egentlig ganske behageligt

behandling nemt at finde

http://www.garrarufacenter.dk/?gclid=CN77t5i87IsCFQnolAod9ApZOQ

aasenissum - da der tilsættes salt fra det døde hav har du trods alt en smule ret

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-05-07 09:45

transor du er helt forkert på den i det her sammenhæng

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 01-05-07 09:52

tak miritte, var ellers på vej til at føle mig som komplet idiot.
nu skinner solen igen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-05-07 09:58

næppe aasenissum - de fisk er ganske sjove faktisk - stiftede bekendtskab med dem for en million milliard år siden i sakne i israel - man ser altså sjov ud hvis man efter en dukkert glemmer at lige børste sig - der er altid en eller et par stykker der suger sig fast - fik et råd dengang om at banke to sted mod hinanden i vandet så de holdt sig væk - og det gjorde de søreme

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 01-05-07 11:55

Jeg følger lige med ude på sidelinjen

the1best

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-05-07 10:38

Kære miritdk

Jeg er ikke gal på den.

Fiskene tager næppe alle døde hudceller, men kun de der sidder løse. Det er noget helt andet.

Jeg ved godt at folk kalder den løse hud for død, men det er falsk betegnelse. Hele yderste beskyttende vandtætte hudlag er dødt.

Øjenlinsen, negle ,hår og yderste overhud består alle af døde celler (bortset fra vækstlag) . Der er ikke blodforsyning og derfor ikke stofskifte, og ikke mulighed for levende celler.
Negle hår og hud fornys løbende fra et underliggende vækstlag, men det er et problem for os med øjenlinsen, den skal holde hele livet uden mulighed for fornyelse.
Med tiden bliver den stiv og uklar, og vi ser dårligt, som gamle.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-05-07 11:24

okokok transor - men så langt var der så vel ikke tale om. Doktorfisken er jo netop god til døde hudceller - der sidder løst - i forbindelse med psoriasis

( åhh kom lige til at tænke på en levende ansigts peeling )

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-05-07 13:53

udover behandling i dk - er det mest udbredte mig bekendt i tyrkiet og irland - sidste har deciderede (har tyrkiet også ) behandlngs steder - men prøv at søge på google osv

Godkendelse af svar
Fra : Rytterknaegten

Dato : 13-05-07 05:16

Tak for svaret miritdk, og til alle der har bidraget med hjælp.
Efter en uge i Canada via Seattle, er der ikke kommet flre indlæg, lukker jeg spørgsmålet, med et ønske om en God sommer til jer alle.
Mvh Rytterknægten.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-05-07 19:37

lyder som en ferie du har været på så håber du har nydt det - rigtig god sommer til dig også ............... beklager sen tilbagemelding men jeg har været uden pc over en tid