/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Statisk elektrisk
Fra : 86999984
Vist : 2989 gange
150 point
Dato : 30-04-07 11:14

Hej.
Jeg har et kæmpe problem med statisk elektricitet... når jeg går i sko med gummisål går det helt galt, men nu er det sådan at næsten alle mine sko er med gummisåler. Hvad kan man gøre????

Hej fra Henriette

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-04-07 11:16

Køb nye sko.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-04-07 11:16

Nogle sprøjter gulvtæpperne med en fortynding med skyllemiddel i. Prøv at spørge i din tæppeforretning, om de ikke også har noget du kan sprøjte tæpperne med

Kommentar
Fra : 86999984

Dato : 30-04-07 11:17

Det har jeg sgu lige gjort

Kommentar
Fra : 86999984

Dato : 30-04-07 11:18

Nu er det sådan at det er ligemeget om det er tæpper eller linoleum jeg går på, eller for den sags skyld også bilen, men det kunne jo være man kunne gøre noget med skoene.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-04-07 11:19

Det kan også hjælpe meget hvis du anskaffer mange grønne planter.

Førhen fandtes der også vandfordampere til at hænge på radiatorerne, jeg ved ikke om de eksisterer mere??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-04-07 11:24

Brug gummihandsker......

Det er IKKE dine sko der er problemet...

Du danner jo jordforbindelse - så at det skulle være værre med "gummisåler" tror jeg ikke på....

Kommentar
Fra : 86999984

Dato : 30-04-07 11:27

Det virker bare lidt mærkeligt at det kun er når jeg har mine sommersko med gummisåler på, at det slår gnister... i vinters havde jeg ingen problemer når jeg gik i støvler, og der er læderbund under.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 160 point
Dato : 30-04-07 11:35

Korrekt...

I vinter var det også mere fugtigt (det var den med vand og planter)

Det er den tørre luft der skaber det.....

Kommentar
Fra : 86999984

Dato : 30-04-07 11:45

Ok, tak for svaret

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-04-07 11:54

Citat
Ok, tak for svaret

Hvilket svar.... ??????

Du skal jo acceptere et af dem......

Det ved du godt hvordan - du har gjort det før - selvom det ikke er så ofte

Godkendelse af svar
Fra : 86999984

Dato : 30-04-07 11:56

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-04-07 11:57

Gummisåler- og PU såler, som folk ofte også kalder gummi- er stærkt isolerende, ogkan danne statisk elektricitet ved gang på tæpper ,trægulv, asfaltgulv og andre godt isolerende gulve.

Terrasso og beton gulve giver normalt ikke opladning, hvis de ikke er lakeret.

det bedste du kan gøre er at undlade sko med den slags såler. Som arbejdssko fås dog gummisåler i en speciel ledende udførsel. Antistatiske sko.

I princippet kunne man behandle gulve eller gå konstant med en jordledning. I praksis er det for besværligt.
Hvis du har praktisk håndelag kan du sætte en ledende kulstift gennem sålen og løse problemet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-04-07 12:00

Selv tak.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-04-07 13:07

....og af en eller anden grund vender i sandheden.

Om vinteren er den relative fugtighed INDENDØRS lav, idet det absolutte fugtindhold udendørs er lav (luften KAN ikke rumme særlig meget vand når den er kold). Når luft uden specielt meget vand varmes op, bliver den RELATIVT tør. Dette giver problemerne.

Om sommeren er det absolutte vandindhold i luften højere (pga højere temperaturer - og at vi har kystklima), hvilket afstedkommer højere relative fugtighedsgrader indendørs. Derfor optræder statisk elektrisitet som følge af tør luft ALDRIG om sommeren.

Problemerne må komme andet sted fra.

At befugte med fordampningsbefugtere, er at bede om influenza og hvad der nu kan bo i sådan en befugter (blandt andet legionella osv).

At anvende energi til befugtning er ikke tilladt jvf bygningsreglementet. At forhøje luftfugtigheden kunstigt er IKKE befordrende for helbredet, tværtimod. Husstøvmider og andet godt, trives fantastisk i i fugtig luft.