/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
rødt og hævet
Fra : snusi
Vist : 3220 gange
200 point
Dato : 27-04-07 23:34

Jeg har lige fundet en tæge på Snapsi, noget der sker af og til. Denne gang er der rødt og hævet omkring tægen. Jeg har taget tægen med en tægetang, men hvad gør jeg nu?

snusi

Accepteret svar
Fra : bevi54

Modtaget 210 point
Dato : 27-04-07 23:40

Der kommer næsten altid en lille hævelse efter et tæge bid, det fortager siger efter et stykketid, du kan kun holde øje med at der ikke går infektion i det.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : lunala

Dato : 27-04-07 23:41

Hejsa.
Har selv prøvet det samme.. Hvis det kun er lidt hævet så skal du bare holde øje med om det hæver mere eller bliver mere rødt. For så skal du til dyrlægen. Hvis det er meget hævet synes jeg det ville være en ide at tage afsted med din hund hurtigst muligt. Jeg fik i hvert fald at vide af dyrlægen da jeg ringede at så længe det kun var lidt hævet så behøvede jeg ikke at gøre noget.
Håber på det bedste for din Snapsi.
Min Nala behøvede nemlig ikke at komme til dyrlæge med det, men det kom dog et lille sår på det.
Håber du kan bruge mit råd (hvis man kan kalde det det)

MVH Lunala

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-04-07 00:21

Jeg vil da mene at tægebid altid bliver røde og hæver en smule, det har de gjort dem jeg har set. når tægen er fjernetm skulle rødmen og hævelsen ikke brede sig, men forsvinde gradvist.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-04-07 07:18

hej, hvis stedet også er varmt tyder det på infektion. hvis tægen overførte borelia vil der komme en ring, men denne kan vel være svær at se på et dyr med pels?

Kommentar
Fra : Feilx

Dato : 28-04-07 07:46

Bare tag det roligt, det er helt normalt ved tæger. Da min hund første gang fik en tæge, blev det også rødt og hævet, så jeg skyndte mig til dyrlæge, men han sendte mig bare hjem igen med besked om at jeg var en pylret "mor".

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 28-04-07 10:40

Tak for svaret bevi54.

Normalt kommer der en lille hævelse der hvor tægen har siddet men den er jo ikke større end et par mm i diameter. Denne her er ca 2 cm i diameter og meget rød og hævet, derfor min bekymring.
Jeg har været hos dyrlægen og eftersom rødmen har aftaget, ser det fredeligt ud siger dyrlægen. Jeg skal dog være opmærksom på hvordan Snapsi har det de næste dage

snusi