/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
skattefradrag fra udlænding
Fra : tutlidut
Vist : 4654 gange
20 point
Dato : 26-04-07 16:47

Hvis man indgår ægteskab som dansk statsborger med en udlænding, og efterfølgende søger opholdstilladelse til vedkommende. Får man så vedkommendes skattefradrag med det samme, eller får man det først, når opholdstilladelse er givet ?

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 30 point
Dato : 26-04-07 16:49

Du kan da ikke få et fradrag for nogen som ikke er her.
Altså først efter opholdstilladelsen.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 26-04-07 18:39

Endnu en god grund til at gifte sig.

Måske skulle man være mormon!

Godkendelse af svar
Fra : tutlidut

Dato : 26-04-07 18:43

Tak for svaret e.c.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-04-07 18:55

Citat
Får man så vedkommendes skattefradrag med det samme

Vedkommende skal jo lige have nogen skattefradrag først

Så det bliver vist max personfradrag.....

Kommentar
Fra : Jonassen

Dato : 27-04-07 00:21

Jeg ved godt at spørgsmålet er accepteret, men jeg vil da lige give mit besyv med.

Iflg. kildeskattelovens §8 stk 1. er den udlandske statsborger skattepligtig - og dermed fradragsberettiget - fra INDREJSEDATOEN.

Fradraget kan jo selvfølgelig kun bruges når og hvis der gives opholdstilladelse. Fradraget kan derfor ikke benyttes i behandlingstiden, men gives med tilbagevirkende kraft.

Sakset fra ÆUG:

Citat
En kort guide til at få personfradrag fra indrejsen. Uddybning følger nedenfor.

Når Opholds- og Arbejdstilladelsen er i hus skal I henvende jer på CPR-registret så den udenlandske ægtefælle kan få sit CPR-nummer.
Man skal henvende sig på den kommunale ToldSkat, og den udenlandske ægtefælle skal oprettes i ToldSkats systemer (der skal bruges CPR-nummer)
Den udenlandske ægtefælle er skattepligtig fra indrejsetidspunktet og skal således have fradrag fra indrejsedatoen (jf. Kildeskattelovens § 8. stk. 1).
Følgende dokumenter kan (bør) medbringes:
i. Den udenlandske ægtefælles pas.

ii. Breve fra Familieadvokaten (links nederst i kommentaren)

iii. Kildeskatteloven § 1, 7 og 8.

iv. Udlændinge loven § 7 og 9.

v. Afgørelse om opholds- og arbejdstilladelse fra Udlændingestyrelsen.

Hvis I er blevet gift inden er kalenderårs afslutning (og er samlevende), kan hele fradraget overføres til den herboende ægtefælle med tilbagevirkende kraft (Jf. Personskatteloven § 10. stk. 3).
Eksempel: A indrejser i Danmark 1/5/2004, bliver gift med sin herboende kæreste B 1/10/2004 og får opholdtilladelsen 1/2/2005. I dette eksempel kan B få overført A’s personfradrag for perioden 1/5 – 31/12 2004 … Og så naturligvis fra 1/1/2005 og frem.

Jeg vil gerne uddybe Punkt 3, som er det centrale punkt i hele dette hurlumhej, og knytte nogle kommentarer til, hvorfor de enkelte dokumenter er vigtige.

Det første dokument, I hiver frem er naturligvis den udenlandske ægtefælles pas, så ToldSkat kan se hvornår han/hun er indrejst i Danmark. (Det burde være nok, hvis medarbejderen kender reglerne).

Det næste stykke dokumentation, I skal hive frem, er brevet fra familieadvokaten.dk, som meget pædagogisk forklarer problemsituationen og giver det korrekte svar (skattepligtig fra indrejsen). http://www.familieadvokaten.dk/breve-900/b900-521.html.

Hvis den lokale ToldSkat medarbejder ikke vil acceptere dette brev som gyldig dokumentation, skal I tage Kildeskatteloven § 1, 7 og 8 frem.
Kildeskattelovens § 1 omhandler skattepligten, om hvem det påhviler at svare indkomstskat (og altså få fradrag). Det gælder blandt andre: personer, der har bopæl i Danmark og personer, der uden at have bopæl opholder sig i landet i mindst 6 måneder.

I § 8 står der så, at skattepligten indtræder fra begyndelsen af det ophold, som begrunder skattepligten.

Kildeskatteloven er altså klokkeklar. Der står intet om nationalitet, dato for opholdstilladelse eller andet. En familiesammenført udenlandsk ægtefælle er skattepligtig fra indrejsen i Danmark, og er altså berettiget til personfradrag.

Jeg har selv lige været igennem det, men SKAT var utrolig nemme at have med at gøre. Fradraget gik igennem uden nogen form for diskution. De fik bare en kopi af passet med indrejsedatoen istemplet og så var det på plads.