/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
ADSL "skjult kabelmodem"
Fra : rkl
Vist : 564 gange
273 point
Dato : 17-01-03 01:26

Jeg har netop bestilt adsl hos arrownet gennem antenneforening. Jeg har nu læst at jeg som standard ikke kan bruge msn samt online spil (kabelmodem "usynligt") Dog undrer det mig noget, da min pc jo må have en ip for at være på nettet - Og har jeg en IP kan jeg vel også dele filer over eks.v. msn samt spille på nettet. Jeg skal jo ikke agere server?!

- Det koster altså penge at benytte msn og lign. samt online gaming?! Og jeg troede at hvor jeg nu endelig slap for min router også undgik ovenstående problemer - vel og mærke uden at betale for det! Jeg har tidligere haft dynamisk ip og alt fungere fint - så vidt min hukommelse rækker

Hvis det er korrekt at jeg ikke vil kunne benytte de nævnte programmer samt online spil - findes der da software som kan klare dette eller må jeg punge ud og bestille en fast IP?

[citat]
Bestilling af fast IP adresse:
Som standard tildeles der IP-adresser i det lokale adresserum til alle computere i foreningens net. Disse adresser er beskyttet af NAT udadtil og af CMTS indadtil...........

Du kan som tillæg til din Internetforbindelse bestille fast IP.

Der kan bestilles op til 15 faste Private IP'er. Bestilling af mere end én fast Public IP kræver dokumentation jvf. RIPE-185
For at kunne tildele fast IP adresse, skal vi bruge din MAC adresse (se vejledning længere nede) samt dit kundenummer. Kundenummeret står i velkomstbrevet. Der kan ikke bestilles fast IP uden gyldigt kundenummer.

Vær opmærksom på at der kun bliver oprettet IP adresser én gang om ugen, hvorfor du må påregne op til en uges leveringstid på din bestilling.

Når din computer tildeles fast IP er den åben for omverden. Det vil sige, at du skal sikre dig på anden vis.

Der skelnes mellem 2 forskellige slags:
Fast Public IP til enkelt maskine.

Benyttes bl.a. i forbindelse med:

-Hosting af server, f.eks. Netmeeting server, Web, FTP, Mail og Spil server.
-VPN forbindelser - såfremt softwaren ikke understøtter NAT.
-Web-Cam
-MSN Messenger, og flere programmer af denne art.

Der kan maksimalt tildeles én IP pr. fysisk maskine. Såfremt du ønsker IP adressen tilknyttet dit eget domæne, skal du kontakte den udbyder, der hoster dit domain, så han kan lave de fornødne ændringer i DNS. Det er naturligvis også muligt at redelegere domænet til Arrownet.

Fast Private IP.

Benyttes, hvis du gerne vil benytte foreningens net som LAN. Dette gør det blandt andet muligt at spille mod andre på netværketet, som om det var et LAN (under forudsætning af, at de andre også har Fast Private IP). Du skal ligeledes bruge fast Private IP, hvis du har flere PC'ere koblet sammen via HUB og de skal kunne snakke sammen via TCP/IP (dette gælder ikke for protokoller som IPX/SPX og NetBEUI). Disse adresser er beskyttet af NAT udadtil, men er ikke beskyttet indefra.
Det er gratis, at få en Fast Private IP, mens en Public IP koster kr. 95,- i oprettelse og kr. 25,- pr. måned i administrationsgebyr.

På din maskine kan du finde din MACadresse således:

Win98/ME:
Tryk "Start"
Vælg "Kør
Skriv winipcfg
Der dukker nu en lille boks op på din skærm. I første linie skal du vælge Fast Ethernet PCI Adapter. I anden linie står der "Netværkskortadresse". Den består af 12 cifre - det er dem, vi skal bruge.

WinNT/2000:
Tryk "Start"
Vælg "Kør
Skriv cmd og tryk OK
Skriv ipconfig /all og tryk enter
i slutningen af linien "Physical Address. . . . :" står din mac adresse. En mac adresse kunne f.eks. se sådan ud: 00-D0-B7-BD-93-8E, Hvis din MAC Adresse er 44-45-53-54-00-00, er det PPP adressen - det er ikke den, du skal indtaste. Husk derfor at vælge Fast Ethernet PCI Adapter.

Det er kun MAC adressen på den maskine, du ønsker, at IP adressen skal tilknyttes, vi skal bruge.

Vi gør opmærksom på, at brugen af Fast IP kun er tilrådeligt, såfremt der samtidig installeres en Firewall.
[/code]

http://www.arrowhead.dk/foreninger/faq.html

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 17-01-03 02:09

Hej Rasmus!

Som jeg læser det bliver du nødt at bestille Fast Public IP hvis du vil have alle muligheder:

Se citat fra http://www.arrowhead.dk/foreninger/faq.html
[citat]
Spm: Jeg har forsøgt at bruge Netmeeting, men kan ikke komme i kontakt med serveren (Microsofts), hvad kan dette skyldes ?
Svar: Netmeeting og f.eks. online spil er begge eksempler på applikationer som benytter sig back connections. P.g.a. den sikkerhedsløsning (NAT) vi har valgt her hos Arrownet A/S kan man som udgangspunkt ikke gøre brug af disse. Det er dog muligt gennem bestilling af en Fast Public IP adresse at undgå NAT og derved have mulighed for at bruge denne type connections. En Fast Public IP koster kr. 95,- i oprettelse og kr. 25,- pr. måned i administrationsgebyr. I forbindelse med oprettelse af Fast Public IP skal sikkerhedssoftware (Zone Alarm eksempelvis) eller hardware installeres, hvilket er kundens eget ansvar.
[/code]

Hvis du måske kan undvære nogle funktioner og msåske kun vil spille Counter Strike, Unreal m.v. kan du måske nøjes med Fast Private IP - prøv evt. i første omgang at bestille denne og se hvad du får og kan før du bestiller Fast Public IP adresse som jo p.t. vil koste dig ekstra 25 kr. om måneden og 95 kr. i oprettelse.

Jeg mener ikke, at der er nogen software programmer der kan tilsidesætte antenneforeningens soft- og hardware uden at du bestiller Public eller Privat IP, så virker deres firewall jo ikke!
Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 17-01-03 10:00

Hej Rasmus

Det kan du sagtens, du skal bare benytte en annonym proxyserver som gateway, her er lidt at vælge imellem:

isv-cs.city.isesaki.gunma.jp:8080
nmsv1.kanenakashoten.co.jp:8080
ns.aifashion.co.jp:80
ns.aqurex.co.jp:80
ns.iriye-tc.co.jp:80
ns.iwafu.jp:80
ns.kk-asc.co.jp:80
ns.merito.co.jp:80
ns.saitama-pc.ac.jp:8080
ns.sanwa-iba.co.jp:80
ns.tcg-oyama-h.ed.jp:80
ns.toyoriko.co.jp:80
www2.hu.usp.br:3128
image.intizen.com:80
proxy.schoollink.net:80
relais1.altitudetelecom.fr:80
865host1.starwoodbroadband.com:80
olympus.oesd.wednet.edu:80

Når du har fundet en god en (kan testes) med aatools elle A4proxy kan du se din Nye Ip-adresse her:

http://www.leader.ru/secure/who.html

God fornøjelse

srhansen

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 17-01-03 13:11

Tak for svarene, men til master of kefir - som du skriver er min dynamiske ip også offentlig og hvis jeg sender en fil fra evt. msn kan jeg jo også modtage en fil på msn med den gældende IP? (ved at den ændre sig, men jo ikke mens man er logget på)

Mvh Rasmus

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 273 point
Dato : 17-01-03 13:14

Hvis jeg har forstået arrownet rigtig så er hele nette bage en firewall og de åbner kun for special porte til kunder med fast offentlig ip-adresse.

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 17-01-03 13:28

indlæg 13:14 var til starup.

Hej rkl.
Dynamisk ip ændre sig ikke mens man bruger den.

MSN noter den ip du har når du logger på og tilknytter den din konto mens du er online. Den ip bliver brugt til trafik til og fra dig. Næste gang du logger på (evt med ny dynamisk ip) bliver den nye tilknyttet din konto så længe det vare.
MSN spørger klient programmet for enden af den tilknyttet ip om bekræftelse på identitet, sådan at en helt anden bruger der får din gamle ip men også bruger MSN ikke bliver forvækslet med dig.

Problemet med privat ip-adresse kan illustreres sådan her: Det svare til du oplyser din adresse som "3.sal til højre". Det er fint nok for all der bor i samme opgang, men set ude fra verdnen er der rigtig mange der kan svare det samme. Derfor er det nødvendigt for at skelne mellem lokalnet at bruge offentlig adresse "land, postnr, gadenavn, husnr."

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 17-01-03 15:04

Traceroute azero.dk -> www.arrownet.dk

http://azero.dk/?traceroute=www.arrownet.dk

Alt arrownet kører igennem TDC servere, blot til en orientering hvis ping er vigtigt

Citat
Derfor er det nødvendigt for at skelne mellem lokalnet at bruge offentlig adresse "land, postnr, gadenavn, husnr."

Netop derfor en proxyserver

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 17-01-03 15:38

Citat
Spm: Jeg har forsøgt at bruge Netmeeting, men kan ikke komme i kontakt med serveren (Microsofts), hvad kan dette skyldes ?

Svar: Netmeeting og f.eks. online spil er begge eksempler på applikationer som benytter sig back connections. P.g.a. den sikkerhedsløsning (NAT) vi har valgt her hos Arrownet A/S kan man som udgangspunkt ikke gøre brug af disse. Det er dog muligt gennem bestilling af en Fast Public IP adresse at undgå NAT og derved have mulighed for at bruge denne type connections.

Hvordan laver ens egen proxyserver en back connection igennem en NAT der spære i gateway?

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 17-01-03 16:36

[citat]
Hvordan laver ens egen proxyserver en back connection igennem en NAT der spære i gateway?
[\citat]

Ikke ens egen proxyserver, men en af ovenstående. Alt trafik foregår så mellem dennes IP-adresse og derfra videre til din tildelte IP-adresse, men nu via port 80 f.eks.

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : rkl

Dato : 20-01-03 12:37

Tak for svaret Master_of_KeFir.