/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skæring og Pudsning af Sokkel
Fra : c_nielsen200
Vist : 6761 gange
50 point
Dato : 20-04-07 17:40

Hej

Jeg har en sokkel som der ikke er et fald på ved min terressedør. Jeg skal have skøret et fald på min sokkel, så kandet kan rende af.

Hvordan skære jeg min sokkel?

Hvordan pudser jeg min sokkel?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-04-07 18:28

Hvad er soklen lavet i er det lecablok eller beton

Hvis det er Leca blot kan du nøges med at slå det overskydende af og efterfølgende pudse den med
Sand og Cement i blandingsforholdet 3:1. Det er den blanding der er beregnet til sokkelpuds. Du skal ikke blande det kraftigere da det er det stærkeste der kan laves

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-04-07 18:29

Lecablok

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 20-04-07 18:58

Det er bedst at skærer for, med en stor vinkelsliber med en diamantklinge på. Så er du sikker på ikke at slå alt for meget af, eller at sokkelpuds slipper sit greb i større omfang.... Og så gør du bare som Fijala skriver, når du skal pudse op igen. Det kan være fint nok at bruge en liste af træ til at pudse efter....

MVH. Michael

Kommentar
Fra : murerhåndbogen

Dato : 21-04-07 11:33

Hej
Hvis det er beton skal du bruge sand og cement i forholdet 3:1, eller en 6,6% bakkemørtel i forholdet 1 cement til 6 mørtel

Er det LECA skal du bruge en KC mørtel i forholdet 9 mørtel til 1 cement.

Foreskellen ligger i den grad af udvidelse de forskellige materialer har, ved kulde og varme påvirkning. Ligger materialerne ikke så tæt som muligt op ad hinanden, i udvidelsesgrad, kan det slippe hæftningen og pudset falder af eller bliver løst.

dette er hvad murerfagets oplysningsråd og teknologisk institut/murværk anbefaler.
www.muro.dk
www.mur-tag.dk

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 21-04-07 12:50

Du må aldrig bruge en kc mørtel til at pudse sokkel udvendig... aldrig aldrig...... det er kun til indvendig brug....

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-04-07 13:44

helt enig i det med kc mørtel udvendig. Aldrig, det giver kun ekstra arbejde senere næste år etfer vinteren.
Nej Sand og Cement i 3:1 det er stærkt, det er stænktæt og det holder

Citat
Hele 3 ting, det går virkelig ikke

Kommentar
Fra : murerhåndbogen

Dato : 21-04-07 16:13

Holdninger er der nok af, bestemmelser er der også nok af, og egne erfaringer tæller for de fleste mest. Måske er det derfor der er så meget byggesjusk i DK?

Murerfagets oplysningsråd som leverer byggevejledninger til byggeriet består af 3F, Dansk byggeri, og Kalk- og Teglværksforeningen af 1893. Det er i øvrigt også dem som leverer undervisningsmaterialet til vores murerlærlinge. Men de tager nok fejl...

En KC mørtel bruges i øvrigt ikke kun invendigt men i stor ustrækning udendørs til både opmuring pudsning grovpuds under og overstrygning af tegl tage osv.

sand og cement er det stærkeste helt enig, men jeg har også været ude mange gange og reparere en LECA sokkel pudset i sand og cement , men aldrig en pudset i det, efter vores arbejdsgivere, producenter, og fagforenings mening, korekte.

Jeg ved også at mange "ældre" svende sværger til sand og cement, for " det har de altid brugt, og det er det stærkeste". Det stærkeste er bare langt fra altid det bedste, særligt i murerfaget. Det er den personlige erfaring og ikke den samlede erfaring der bliver udført murerarbejde efter her i landet. Desværre.