/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Op/ned-veje cv eller bilen?
Fra : birdieput
Vist : 4183 gange
200 point
Dato : 17-04-07 11:48

Hejsa.
Jeg er ved at købe en brugt campingvogn, men har det problem, at den er for tung i forhold til bilen.
Jeg har hørt, at man kan få enten bilen eller cv vejet om, men hvordan foregår det og er det muligt i dette tilfælde?

Min bil er:
Peugeot 306 st. Montana
Egenvægt 1175 kg
Totalvægt 1650 kg
Største totalvægt på krogen er 1000 kg.

Campingvognen er:
Hobby 520 TQM
Egenvægt 1000 kg
Totalvægt 1200 kg
Kan jeg bruge disse 2 sammen uden trailer-kort også?
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 17-04-07 12:00
Kommentar
Fra : birdieput

Dato : 17-04-07 12:22

Tak, det giver svar om kørekortet.
Men kan det laves sådan, at bilen må køre med vognen, når totalvægten på krogen er 1000 kg og campingvognens totalvægt er 1200 kg?

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 17-04-07 13:11
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-04-07 13:45

Prøv at beregne i dette link, klik på det danske flag

http://www.towcar.eu/dk/report.php

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 17-04-07 14:27

Din bil må aldrig trække et påhængskøretøj hvor den FAKTISKE (det den vejer med en given last læsset på) totalvægt er større end de 1000 kg der er angivet den må køre med af påhæng......det er dit udgangspunkt:

Altså....med omtalte vogn kan egenvægten gå, men du må ikke putte så meget som ½ kg kaffebønner i den , for så overskrider du den tilladte vægt.

MEN:........Du kan muligvis få bilens papirer lavet om så den må slæbe omtalte vogn, for en anden regel siger, at et påhængskøretøj TILLADTE (det påhænget må veje ialt) totalvægt ikke må overskride bilens egenvægt + 50 kg.....altså, din bil vejer 1175 kg + 50 kg = 1225 kg, og så må du godt køre med den hvis du kan få synshallen til at lave det om......også uden trailerkort.

Der er dog den forudsætning, at det ikke er fabrikanten der har fastsat grænsen om, at bilen max må slæbe 1000 kg....hvis det er det, kan du ikke få det lavet om.

mvh dova

Kommentar
Fra : jensthybo

Dato : 17-04-07 14:42

Nu bliver det jo så umuligt for dig at køre med CV da du skal have alt i bilen. Intet kan du læsse i CV.
Nå, men en anden mulighed som kræver at du ofrer de ca. 3.500 på et trailerkort er, at spørge din Peugoet forhandler (autoriseret) om du evt. kan få vejet bilen op. Mange franske biler er sat til en lav vægt på påhængskøretøjer, hvorfor ved jeg ikke. Jeg har selv haft problemet 2 gange og har hvergang fået vejet bilen op så det kunne lade sig gøre.
Men det kræver at du spørger din aut. forhandler om det kan lade sig gøre.
Hvis det kan skal du til syn med bilen og have lavet registreringsattesten om. Du skal dog lige huske at kontrollere at trækket kan holde til de 1.200 kg.
Men det kræver jo som sagt at du får et trailerkort.
Mvh Jens

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-04-07 16:02

Nej, det kræver ikke trailerkort selv om bilen vejes op så der må køres med de 1200 kg tilladt totalvægt på krogen.

For at der kræves trailerkort , skal påhængets tilladte totalvægt overstige bilens egenvægt + 50 kg og det vil det ikke gøre med en bil på 1175 kg (+ 50 kg =1225 kg) og et påhæng med en tilladt total på 1200 kg....der er grænsen at den samlede vægt på køretøjerne ikke må overstige 3500 kg før der skal trailerkort til.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-04-07 16:05

Citat
Mange franske biler er sat til en lav vægt på påhængskøretøjer, hvorfor ved jeg ikke

Nej, men det ved jeg så....det er fodi Peugeot er konstrueret sådan, at motorydelsen kontra gearingen ikke er god til at slæbe tunge læs.....de bliver simpelthen for overbelastet af det....derfor

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : birdieput

Dato : 17-04-07 17:21

Tak for svaret dova.