/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
kattelems forslag
Fra : bublebee
Vist : 820 gange
100 point
Dato : 16-04-07 19:20

Vi sad igår og snakkede om kattelemme. Vi har en helt alm kattelem med 4 vejs fuktion. Har snakket om at ville have en af dem hvor katten skal have en chip for at komme ind, men denne sidder i halsbåndet. Og er lidt imod at katten har halsbånd på, da hun kan sidde fast eller tabe det og så kan hun ikke komme ind.
Problemet her er nemlig, at vores hankat blev kørt ned for et stykke tid siden og nu har vi kun vores hunkat tilbage (hun er neutraliseret). Og nu er en anden hankat begyndt at besøge os. Pludselig er han herinde og spise eller sove - ret irriterende da det jo ikke er vores kat.

Så snakkede vi om det med chipmærkning af dyr. det kunne være smart hvis man kunne købe en kattelem hvor man kunne synkronisere den med en chip som katten alligevel var blevet chipmærket med. Smart - ingen risiko for at den bliver væk.

Hva sys i om det??? Kunne det ikke være smart

Kommentar
Fra : Thai_dk

Dato : 16-04-07 20:41

vi har en hvor katten har en lille firkant i halsbåndet. tror der sidder en lille chip i . har også haft en hvor det var en lille rund magnet der sad der. der var også en hankat der kom og overpissede det hele, men det problem er nu løst.
så det er den bedste investering vi har gjort

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 16-04-07 21:00

Overvejede også sådan en, men problemet er at vores kat er mester i at smide sit halsbånd hele tiden - og så ville hun ikke kunne komme ind.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-04-07 21:29

Mht. chip-mærkning af katte, og hermed registrering, er tanken rigtig god at kunne kombinere denne chip med kattelemsåbning. Jeg synes du skal forhøre dig ved dyrlægen om dette virkelig er muligt. Registreringschipen består nemlig af en masse tal, - så jeg er i tvivl om kattelemmen kan "læse" chipen. Det var måske også en idé at forhøre sig med producenten af kattelemmen, da de vel må kunne svare på hvordan systemet virker.
Det er det nærmeste jeg kan komme.
MVH Akle

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 16-04-07 21:35

tror ikke en sådan kattelem eksisterer endnu, men princippet ville være at man jo har sin kat, men chipmærkning, en speciel kattelem som man så kan indkode til at kende den chip katten har i sig. Det ville bare være så genialt.

Især for os som ikke kan give katten halsbånd på da de bare forsvinder

Kommentar
Fra : vienne

Dato : 16-04-07 22:15

Din idè med chippen er lige til " Danmarks bedste idè". Prøv at undersøg markedet, jeg har aldrig hørt om det tidligere, - kun de eksemplarer der sidder i kattens halsbånd.
Pøj pøj

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-04-07 01:10

Har hørt om at det ikke kan lade sig gøre fordi chippen "vandrer" rundt i katten.Den skal være ved halsen hele tiden hvis det skal fungere.Men jeg ved ikke om det passer.
alimak

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 17-04-07 10:36

Jeg tænker på hvor tit jeg har været ude for at en kassedame må køre en vare forbi læsehovedet mange gange førend det lykkes at læse stragkoden.
Hvis princippet er det samme med at læse kattens chip, ville det kræve en ret akrobatisk kat at komme forbi, selvom den havde en chip.

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 100 point
Dato : 17-04-07 12:05

At chipen "vandrer rundt" i kattens krop er urelevant, og i så fald en håbløs affære at aflæse kattens identitet via en chiplæser. - Chippen bliver skudt ind i kattens nakke-/halsregion, og her forbliver den og bliver med lethed aflæst med en chiplæser. (Nakkeregionen er valgt, fordi der er mest fetvæv).
Dog, det kunne måske være en alle tiders fremtidsløsning at have mulighed for at få "skudt ind" en chip, der kan "tale med" en kattelem. En fremtidsopgave for kattelemsproducenterne! Hvem starter og tager fat???
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 24-05-07 18:45

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 24-05-07 19:34

Selv tak, bublebee!
MVH Akle