/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vinduespuds blanding
Fra : viper73
Vist : 25836 gange
50 point
Dato : 16-04-07 07:36

Er der en der kan give mig en "opskrift" på en god blanding til at pudse vinduer i ?

Har hørt at eddike skulle minimere striberne på vinduet ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-04-07 07:53

Opvaskemiddel

Det har jeg pudset vinduer i i mange år - virker ganske udmærket uden striber.....

Dem køber man desuden i MATAS.....

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 16-04-07 08:04

Jeg har haft meget stor succes med at tilsætte en smule salmiakspiritus.

hvis du går ind på www.borup-kemi.dk og vælger "søgning" så kan du se under de enkelte produkter hvad de er egnet til...
Under salmiakspiritus står bl.a.:
Citat
Vinduespudsning og rengøring
Samme blanding som afvask før maling. Er også velegnet til rengøring af fedtede flader, neglebørster
og kamme. Fjerner effektivt trafikfilm fra bilruder.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 16-04-07 08:05

Det er naturligvis kun alm. salmiakspiritus (8%) og ikke 3 dobbelt (25%) du skal bruge.
3 dobbelt er nok lidt skrapt til bare vinduespudsning

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 16-04-07 08:53

Hej
En slat 3-dobbelt salmiak--3 kapselfulde-- og 2 dråber sulfo ,det gør underværkere.
mvh
mcloud

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 16-04-07 08:55

8 dråber opvaskemiddel, og en hættefuld eddike, i 10 l vand.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 16-04-07 09:06

vi plejer også at bruge salmiakspiritus. Det hjælper med at undgå striber. Vi bruger varmt vand, noget opvaskemiddel og lidt salmiakspiritus. Det er rigtig godt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-04-07 09:30

en teske opvaskemiddel til ½ spand vand. Det bruger de professionelle. Men de VASKER vinduerne i stedet for at pudse. Men de er jo også professionelle!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 16-04-07 10:11

når vi vasker vinduer gør vi sådan : vi har en vileda gulvmoppe

http://www.vileda.com/servlet/PB/menu/1012238/index.html

Denne sætter vi en gulvvaskerklud på, og bruger så denne teleskopmoppe til at vaske vinduerne. Vi dypper den i blandingen af vand, salmiakspiritus og opvaskemiddel og vrides lidt op i den tilhørende spand.
Så vasker vi vinduet med denne og bruger så en vindues skraber bagefter til, at skrabe vandet af.

Så får vi rigtig fotte vinduer på en nem måde

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-04-07 10:18

Det der med at pudse vinduer, det er gammeldags og besværligt, da det er meget sværere at få vinduerne blanke og der skal bruges mange flere kræfter

Næ, en smule opvaskemiddel (Fairy er det bedste) i lunkent (næsten koldt) vand......for at undgå striberne.......og så tørre efter med en blød, fnugfri klud.......hurtigt og nemt.

mvh dova

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-04-07 12:02

Pudse vinduer? Hvad er det jeg vasker i lunken vand med nogle dråber opvaskemiddel, i en spand og bruger en blød børste, tørrer vandet af med en gummi skraber, og aldrig i solskin, det giver striber

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-04-07 12:17

Vi er rimelig enige i VAND og OPVASKEMIDDEL......

Så er dem der kommer lidt "kosttilskud" i

Ellers spørg i "brugsen" - de kan sikkert anbefale et vidundermiddel man slet ikke kan undvære

Det mest rene bliver så din tegnebog....

Godkendelse af svar
Fra : viper73

Dato : 16-04-07 17:17

Tak for svaret pallebhansen.
Herligt at høre at der findes en masse ordkløvere, der vasker vinduer og endelig ikke pudservinduer.

Kommentar
Fra : JYTOS

Dato : 03-03-10 12:30

Et godt tip fra de prof. er at bruge demineraliseret vand, så efterlades der nemlig ikke kalkpletter m.m.

Kommentar
Fra : s3adaan

Dato : 20-04-10 22:02

Jeg har opnået gode resultater uden striber ved at bruge avispapir.

http://www.vatu.dk/vinduespudsning-uden-striber

Her finder I en god beskrivelse af, hvordan man kan pudset vinduet med avispapir uden at få striber.

Kommentar
Fra : Gordon67

Dato : 18-03-11 00:17

Jeg har købt rigtig vinduespudsersæbe - hældt det i en spand med halvvarmt vand - fordelt det over hele ruden. Er vandet rigtig varmt så fordamper det for hurtigt (giver striber) hvis det er om sommeren man pudser sine vinduer. Det er vigtigt med en god skraber - en rigtig professionel skraber ellers tager det alt for lang tid.

se evt. her:
http://www.multi-ren.dk/tips-om-vinduespudsning.html

Kommentar
Fra : Danield

Dato : 18-05-12 09:11

Gode tips i artiklen her..

Jeg har selv haft store problemer med striber. Det viste sig at det var fordi at jeg puttede for lid vand på ruden.

Fandt over en artikel som jeg synes er rigtig nyttig: http://q-clean.dk/nyheder/vinduespudserens-8-gode-rad-om-vinduespudsning

Ha' en dejlig weekend

Mvh
Daniel

Kommentar
Fra : Foxsnox

Dato : 07-05-15 16:35

Du kan også tjekke den her artikel der omhandler udstyr inkl. hvordan man selv laver en sæbe blanding for optimal vinduespudsning: http://nemvinduespudsning.dk/pudse-vinduer-udstyr/