/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
campingvogn "hælder bagud"
Fra : Jonas1000
Vist : 6381 gange
100 point
Dato : 14-04-07 15:12

Hej

Jeg har nyligt købt en gammel men fin hobby prestige campinvogn fra 1981. Mit problem er at campingvognen "hælder bagud" (står ikke vandret) når jeg har den efter bilen, som om mit træk sidder for højt. Men hvis jeg sammenligner med andre biler sidder trækket i samme højde. Jeg tænker at det må være fordi trækkrogense måske tidligere sad lavere.

Mit spørgsmål er derfor om der er andre der kender problemet eller måske kender en løsning. Findes der f.eks. en slag "kobling" der kan sætte trækket lavere..?

På forhånd tak

Mvh, Jonas

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-04-07 15:48

Er fjedre og støddæmpere i orden, på campingvognen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-04-07 16:41

Det er vel ikke sådan at der er sat større hjul på den.... ?????

Hvis ikke kan det "kun" være dit træk der sidder for højt.....

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 14-04-07 16:54

nu har du vel ikke for meget vægt bagest i vognen , så vil den trække bilen op med bagenden , der skal faktisk ikke ret meget forkert vægtfordeling til før den gør dette

og hvis du ikke har den rigtige vægt på trækket er det livsfarligt at køre med , vognen kan slynge bilen af vejen

Kommentar
Fra : Jonas1000

Dato : 14-04-07 16:57

Ja fjedre og støddæmpere er i orden. Den er lige blevet synet. Min svoger har en magen til og der er problemet tilsyneladende det samme... hmm jeg tror hjulene er original størrelse, men det skulle vel også være for små hjul hvis det var?...

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-04-07 17:02

Kuglen på dit træk skal sidde meget nær 50 cm. over jorden.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-04-07 17:09

Din svogers bil er den også magen til din? Er bil og campingvogn synet sammen? Har du gennemtænkt det som bredker siger? det kan da godt være vægtfordelingen, selv om din svoger har samme problem

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-04-07 18:13

Du skal fylde dit bagagerum med brosten indtil din campingvogn står i vatter - det må være løsningen på dit problem.

Kommentar
Fra : Jonas1000

Dato : 15-04-07 01:08

Tak for det gode råd Flash77 Ja min trækkrog sidder præcis i 50 cm højde. Den trækker ikke opad i bilen - men det er vel heller ikke meningen at der skal så meget tryk på at fjedrene trykkes helt i bund på bilen...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-04-07 08:32

Ja selvfølgelig mindre hjul.....

Kan vognen stå alene på næsehjul burde vægten være den rigtige vej....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-04-07 09:04

Jeg forestiller mig at det er et torsionsfjedersystem, lig det samme som findes på de fleste trailere, kunne det ikke tænkes at det var slidt/træt, så campingvognen faktisk står for lavt på sit hjulophæng.
Det kan også være det som vi kender fra de gamle Bobler (folkevogn) i forhjulsophænget, hvor det var fjedre der blev vredet. - Har du undersøgt om der er en mulighed for at stramme dem op (justere)?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-04-07 09:08

PS: det kunne være ophænget sidder på "stråler", så det kan justeres ved at flytte en stråle. Jeg mener du skal afmontere hjulet , så må du kan se om der er mulighed for at udtrække, og flytte ophænget en tand.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-04-07 10:02

Sikke meget sluder der er skrevet her:

Fejlen er formentlig at campingvognens fjedre er sunket sammen. De kan strammes eller udskiftes , alt efter typen. Det kan også være for meget læs i vognen.

Søddæmpere skal også være i orden for at man kan køre stabilt og ikke så let komme i slinger, men det har ikke noget at gøre med hvordan den hælder. Det er jo ikke støddæmperne, som holder den oppe.

Vognen skal trykke på træktøjskuglen med ca. 500N (50 kg sagde man i gamledage). Gerne mere, hvis der er en stor bil, som kan bære mere.

Læg aldrig noget tungt i bilens bagagerum, det gør hele vogntoget ustabilt.
Undgå i det hele taget for meget vægt bagi bil,eller bag i campingvognen.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 15-04-07 12:47

Aldrig over 75kg på trækket, sagde min kørerlærer..

Men der skal være vægt på kuglen! Vognen må ikke løfte i trækket, det er livsfarligt, som tidligere nævnt!!

Jeg tog trailer kort sidste år

- Anden

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-04-07 18:57

Transtor - Du skruver: Sikke meget sluder der er skrevet her:
Tja!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-04-07 10:16

Midten af kuglen skal være 42,5 cm over underlag ubelastet. På de ældre campingvogne var der en tendens til, at de altid hang med bagenden. Da det er en Hobby du har, kan der være mulighed for, at den kan justeres, da Hobby kører med en anden "undervogn". Vi fik tidligere justeret en vogn op, samtidig blev den lettere at skubbe.

Kommentar
Fra : Jonas1000

Dato : 18-04-07 18:07

Hej og tak for de gode svar indtil videre... jeg venter lige lidt endnu med at lukke spørgsmålet da jeg stadig ikke mener jeg ved hvad jeg skal gøre...

Alka - midten af kuglen på min bil er ca. 48 cm over jorden .... men det er da underligt hvis kuglen skulle sidde for højt da min bil næsten er ny, mon det er noget man kan klage over? Hvor fik i justeret vognen op ? Mvh. Jonas

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-04-07 19:28

Hvad er den tilladte højde på kuglen på et anhængertræk?
Koblingskuglens midte skal ved tilladt totalvægt være anbragt i en højde på 385 +/-35 mmover vejbanen.

Herunder et uddrag:
...så campingvognen ikke kommer i slinger ved høj hastighed. Du kan bl.a. tjekke, om godset er placeret rigtigt ved at sætte en badevægt under næsehjulet. Campingvognen skal trykke på anhængertrækket med 50-65 kg. De færreste biler må bære mere end 75 kg. på kuglen, de fleste kun 50 kg. Læs mere om at være på vejen med vognen.

Ovenstående er hentet på FDM`s side, - kan du bruge det til noget? -- Men husk når du belaster din kugle (maksimalt), skal du sikkert have justeret din lygter derefter.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-04-07 07:57

Naturligvis kan du klage, Jonas1000, over at kuglen sidder højere, men om du får noget ud af det er en anden sag. De fleste anhængertræk der monteres, er normal lavet til den pågældende bil, dvs. det var de før hen. Selve træk/kugle og monteringsbøjler/arme mv. var lavet ud i et stykke, og passede perfekt til bilen.
Mange anhængertræk i dag, bliver samlet af "stumper". I dag er selve trækket/kuglen oftest boltet på den del, som er monteret under vognen. dvs. et den stump, hvor kuglen er monteret på, kan have forskellig længde og forskellig højde, så hvis det er et nyere træk, kan du måske få menteret en kugle, der har den rigtige højde.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-04-07 08:46

Jeg mener ikke at kuglen sidder for højt. Mit seneste indlæg var kuglehøjde ved max. belastet kugletryk.

Kommentar
Fra : Jonas1000

Dato : 19-04-07 10:11

Tjah... det kan vel godt passe at kuglen skal presses ca. 7 cm. ned ved max belastning. However - bil og træk er under 1 år gl. (trækket er originalt).

Jeg tror også på at problemet skyldet det enten er vognens undervogn der har "sat sig" lidt med årene, eller at undervognen simpelthen er justeret for lavt...

Jeg har ikke noget i campingvognen (så den kan ikke være forkert læsset), så måske kan en del af problemet afhjælpes ved at læsse vognen så der kommer de ca. 50 kg. på trækket.

Alka - jeg er meget interreseret i at høre hvor i fik justeret vognen op henne? (så kunne jeg måske ringe og høre om de kan klare mit problem)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-04-07 10:53

Mon ikke dit problem ligger i at du "afprøver" med bil og tom CV....

Prøv lige at læsse til en FERIE - så står den nok vandret......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-04-07 10:54

Citat
med bil og tom CV

TOM bil og TOM CV....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-04-07 10:59

Jeg ville kører på et aut. værksted og få dem til at tjekke undervognen, for fjedrene kan godt være slappe. Kugletrykket skal stå i de papirer der hører med til trækket

Campingvognen skal være tom, når du får den tjekket.

Tillykke med dit rullende sommerhus

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 19-04-07 11:18

Jonas1000, jeg fik justeret hos Mogen Kjær, der tilbage i 70'erne var campingvognsforhandler i Randers. Forretningen som sådan eksisterer ikke mere, da den er blevet handlet flere gange. I dag hedder den Kronjyllands Campingcenter og ligger på Grenåvej i Randers.
Ethvert Hobby værksted byrde kunne justere - hvis undervognen KAN justeres.

Husk lige, at en campingvogn med nogle år på bagen - specielt for år tilbage, tager meget fugt til sig, så vognen vejer mere i dag, end da den var ny. Man kan ikke sige noget generelt om hvor meget en campingvogn tager "på i vægt", men der er tale om adskillige kg.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 19-04-07 12:38

Jeg synes ikke at gamle biler var så højrøvet som de er i dag. Mon ikke det skyldes at højdeforskellen på trækket har ændret sig gennem årene, således at campingvogn og bil fra meget forskellige årgange ikke rigtigt passer sammen?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 19-04-07 18:43

De 38,5cm +/- 3,5cm er det samme idag som dengang.

Det er en standard der her holdt ved

- Anden

P.S. Det lyder som en rigtig god at læsse bil og campingvogn som var det til ferie, værd at prøve

Godkendelse af svar
Fra : Jonas1000

Dato : 02-05-07 20:54

Tak for svaret alka. Nå jeg må hellere lukke. Jeg ved ikke om man kan fordele pointene men nu får du dem!... Tak til alle andre for indlæg...