/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
kalke ovenpå skalcem???
Fra : solling
Vist : 3832 gange
100 point
Dato : 14-04-07 10:22

Hej vi har et hus som vi skal kalke med jernvitriolblanding.
først skal vi have bundbehandlet hele huset de der er en hel del forskelling typer maling osv der er brugt forskellige steder på huset...
nu har vi læst at vi kan give hele huset kalke hele huset med sandkalk som bundbehandling, men en mure fortalte os at man kunne kunne bruge skalcem da det binder bedre bedre på overfladen.... men nu er mit spørgsmål.... kan man kalke oven på skalcem??
jeg havde tænkt mig at først give det en kalk med skalcem i, dernæst alm hvid kalkning og derefter falke med jernvitriolblandningen...
håber at der er nogen der kan hjælple mig hurtigt
go weekend

Kommentar
Fra : solling

Dato : 14-04-07 10:45

det var denne opskrift jeg tænkte på til første behandling af væggen...... jeg ville så skifte sandet ud med skalcem for at det hæftede bedre ???

1. Fremstilling af kalken
Til fremstilling af sandkalk blandes:

4 dele kulekalkdej
1 del fint kvartssand
3 dele kalkvand

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-04-07 14:18

Skalcem er cemetbasret og hæfter ikke på andre male overflader, kun puds beton mursten.
Ubesvarede spørgsmål 6
Annullerede spørgsmål 6

Kommentar
Fra : solling

Dato : 14-04-07 14:44

hej hej huset har flg overflader rundt omkring.... cempexo, kalk, og puds........ kan det ikke hæfte på det ???

men jeg er mest interesseret i om man kan kalke ovenpå blandingen af kalk og skalcem

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 14-04-07 16:50

Cempexo og Skalcem cemetbasret og hæfter ikke på kalk, det er kun kalk der hæfter på kalk.
Endvidere er Cempexo og Skalcem rimelig svær at få pænt, da de kræver rgtigfugtighed og tørvejr i flere dage, selv sådan noget som vind kan påvirke resultatet. Til gengæld er de billige og lette at smøre ud. Og er langt mere håldbare en kalk, som jo skal påføres ca. for hver 2-3 år.
Men vil du bare kalke, ja så kan du kalke på: cempexo, kalk, og puds, dog skal alt først have en gang kalkvand.
Sandkalk er svært at arbejde med, og jeg kan ikke se nogen ide i at bruge det.
Jernvitriolblanding heller ikke det nemmeste, men i må jo havde set det brugt et sted som i syntes om, det giver jo grønlige flammer nogle steder mere end andre, og derfor ser kalkfarven forskellig ud på murværket.
http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=11086
http://www.mur-tag.dk/muc/udfoerelse/Kalkning.o.htm
http://www.gamle-huse.dk/?m=38
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : solling

Dato : 14-04-07 18:30

hej hej palle
1)huset er nu malet med cempexo ovenpå den gamle kalk og det har holdt i mange mange år så det er ikke helt rigtig at du siger at der ikke er andet end kalk der binder på kalk
2) jeg skal ikke "male" med cempexo eller skalcem..... jeg ville blande en lille smule skalcem i mit kalk til bundbehandlingen for at få det til at hæfte på cempexoen
3)alle jeg har talt med som bruger jernvitriolkalkning fortæller mig at det holder Mindst 10 år (10-15 år står der de fleste steder på nettet) så det er altså ikke mere holdbart at bruge cempexo eller skalcem alene
4) det lyder super fint at du mener at man kan kalke oven på cempexoen, så er det bare at gå igang jubii
5)nææ nej jeg er mere end klar over at det ikke er det nemmeste med jernvitriolblandingen, det skulle svine noget så grusomt men det der tiltaler os er at man ikke får den ensartede overflade som man gør med malingen, men en mere ...hmm ja levende farve. det er bare så fantastisk flot

OG MANGE TAK FOR DINE LINKS, dem vil jeg lige kigge på i aften
mvh line

Godkendelse af svar
Fra : solling

Dato : 16-05-07 21:41

Tak for svaret pallebhansen.