/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Pigsten
Fra : HEPHEP66
Vist : 10880 gange
50 point
Dato : 10-04-07 10:05

Hej

Hvad er fremgangsmåden når man skal ligge pigsten i bede i haven ???

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 10-04-07 10:57

Læggevejledninger - Piksten .

Markstensbelægning, også kaldet knoldebro, anvendes ikke meget mere til gadebelægninger. Endnu findes belægningerne dog i ældre byer ligesom enkelte gamle gårdspladser er befæstede med piksten/marksten.

Belægningen anvendes nu mest til gårdspladser og åbne offentlige pladser, hvor man ud fra et synspunkt vil have en speciel karakter, og hvor kravet om en jævn overflade er underordnet.

Fundament / underlag

Normalt vil et fundament bestå af 15-30 cm sand eller grus. Både strandsand og bakkesand kan anvendes. Sandlagets tykkelse afhænger af bundens beskaffenhed, men vil typisk udgøre 15-18 cm i komprimeret/vibreret tilstand (der skal inden komprimering beregnes cirka 33% mere). På blød bund forøges tykkelsen af sand betydeligt (indtil 35-40 cm) for at opnå stabil grundlag. Såfremt der ønsker endnu mere stabilitet, kan man ligge et komprimeret lag stabilgrus inden sandlaget lægges.

Sandet til fundamentet skal hovedsageligt bestå af grove sandkorn med en kornstørrelse på 1-4 mm. Sandet skal være fri for sten over 5 mm, og fri for ler, kalk og organiske bestanddele.

Læggevejledning

Ved lægningen kan stenene sorteres efter størrelse, men normalt laves belægningen med sten af forskellige størrelser.

Inden stenene sættes, sætter man først og fremmest de såkaldte ledesten. Ledestenene sættes i den korrekte kote, og derefter udfyldes disse med mindre sten. Sætningen sker normalvis i sand, men bruger man meget små sten bør disse sættes i cementmørtel.

Det er vigtigt at stenene altid sættes med rodfladen (dvs. den mest flade side) opad.

Der er også en tegning i linket http://www.havenet.dk/?menupunkt=butikken&pkt=10&grp=66

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 10-04-07 11:29

Det svar fåes vist ikke ret meget bedre.

Kommentar
Fra : HEPHEP66

Dato : 10-04-07 12:34

Plejer man ikke at bruge stenmel mellem stenene efter man har lagt dem???

Kommentar
Fra : TheCatWoman

Dato : 10-04-07 18:44

Hejsa

Jeg vil nok ligge stenene i en smule tør-cement og bagefter vande en smule!

Det har jeg hørt skulle være godt, for det hjælper også på at der ikke vokser ukrudt imellem stenene.

Hilsen TheCatWoman

Godkendelse af svar
Fra : HEPHEP66

Dato : 25-04-07 14:40

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-04-07 15:57

Selv tak