/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Skovflåder
Fra : camillatee
Vist : 1394 gange
50 point
Dato : 09-04-07 10:31

Min kat har skovflåder på sig.. men jeg har prøvet at fjerne en, men fik ikke det hele med.. kan der ske noget ved det?

Accepteret svar
Fra : bublebee

Modtaget 60 point
Dato : 09-04-07 10:35

Ja der kan danne sig en byld - plus hvis du er uheldig kan der udvikle sig noget sygdom som de små bæster bærer på. Dette kan ses hvis der kommer en rød ring udenom resten af flåten.

Du kan ikke få resten af med en pincet?

Jeg vil foreslå at du køber en tægetang, der får man det hele med og det er nemmere. Den koster ca 30 kr.

Men hold øje med der hvor flåten har siddet og gå til dyrlægen hvis din kat får en rød ring eller feber el. lign.

http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/skovflaat.htm

http://www.kvalidoc.dk/dermatologi/emner/skovflaat.html

http://www.jerk.dk/skovflaat.htm

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 09-04-07 10:37
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-04-07 10:42

ganske som bublebee skriver kan der være sygdom med.

http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/Borelia.asp

En tægetang billig og god til at få det hele med uden problemer

http://www.dogcity.dk/product_info.php?products_id=127

eller spørg i dit lokale isenkrammer eller hos dyrlægen

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 09-04-07 10:43

Og smut ned på apoteket og køb et par dråber gift, som kommes på nakken og virker præventivt mod de små sataner!

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 09-04-07 10:43

Jeg købte min tang i Brugsen - de kan købes alle vegne og er klart den lille investering værd. Vi bruger den ofte da vi bor på landet

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 09-04-07 10:44

Hvad er det for noget gift?

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 09-04-07 10:46

det er ligesom at der er et hul, derfra hvor jeg tog tægen af..

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 09-04-07 10:47

Gift - hvad snakker vi om nu ?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 09-04-07 10:48

Kan ikke huske navnet - det er nogle år siden, at jeg havde katte. Men det fås hos dyrlægen, apoteket m.v.

Men hvis du googler på "skovflåt (med T...) katte", så kommer der mange gode sider op.

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 09-04-07 10:49

det er ligesom at der er et hul, derfra hvor jeg tog tægen af..

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 09-04-07 10:50

-> bublebee

Citat
Gift - hvad snakker vi om nu ?

Prævention mod skidtet... Sommeren er jo kun lige begyndt.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 09-04-07 10:52

Jeg fandt bl.a. dette:

http://www.sundedyr.dk/skovfl%C3%A5t.htm

Citat
Man kan forebygge flåtangreb ved at bruge forskellige loppemidler, som f.eks. ”[B]Frontline[/B]” eller ”Bayvantic”. Disse midler dryppes i nakken, hvorefter de fordeler sig ud i huden. Alternativt kan man selv lave et anti-flåtmiddel ved at lave et opkog med rosmarin, som kan sprøjtes på hunden/katten før den skal i skoven. Kog en liter vand og rør en stor portion (1 krydderiglas) tørret rosmarin i vandet. Køl det derefter ned. Si blandingen og hæl en spiseskefuld vineddike i. Dette fyldes på en sprayflaske og er ganske effektivt både til dyr og dyreejer.

Brugte selv Frontline.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 09-04-07 10:55

Ja frontline anbefaler en del dyrlæger. Vores den nye kat blev vaccineret af et eller andet ved dyrlægen som modvirker lopper effektvivt. Og hun har ikke haft flåter endnu.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 09-04-07 10:56

Netop...! Også min erfaring!

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 09-04-07 10:58

okay... men har brugt frontline vet, men der er kommet flåter

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 09-04-07 11:27

prøv at snakke med dyrlægen om hvad der er bedst at bruge, du kan sikkert også købe det ved dem alligevel.

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 09-04-07 11:49

det er lige som om at der et hul, fra da jeg hev flåten af.. kan der være at der sidder noget tilbage?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 09-04-07 11:54

Lidt hul vil der være...

Men har du ikke studeret dét, som du fik hevet ud???? Det er den eneste måde, at være sikker på!

Ingen af os kan jo se hullet i din kat - men hold øje med det og kontakt evt. en dyrlæge. Og prøv at google som beskrevet. Du kan finde mange svar der, og du ved bedst selv, hvad du skal lede efter.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 09-04-07 11:57

ja du kan jo evt finde et forstørrelsesglas el lignede og undersøge om der skulle være mere.
Men begynder det at hæve, blive varmt eller rødt så kontakt hellere din dyrlæge for en sikkerheds skyld.

Og så få anskaffet en tægetang. Så er det langt nemmere at få det hele med ud.

Kommentar
Fra : ilgp

Dato : 09-04-07 12:07

Hej.Vi bruger FRONTLINE POUR-ON VET til vores hund som altid før i tiden fik tæger.Men efter vi er begyndt at bruge dette forebyggende har hun ikke haft hverken lopper eller flåter.Men bemærk at behandlingen mod flåter skal gøres efter 4 uger. det er kun loppeangreb der er beskyttet imod i op til 8 uger.Dette er selvfølgelig på hund, men det er sikkert det samme på kat.Du skal bare købe det der er beregnet til kat.
Mvh ilgp

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-04-07 13:43

'bublebee' Din kat fik indsprøjtning med "Ivomec" - der tager alt levende krible krable i hud og pels.

'camillatee' Front Line vet. er knap så effektiv mere, da de fleste lopper mm. er blevet recistente. Brug i stedet Advantage vet.
MVH Akle

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 09-04-07 13:47

hehe ok AKLE. Det var i hvert tilfælde smadder effektivt

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 09-04-07 14:35

okay... kan man få en indsprøjtning Ivomec hos dyrelægen?

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 09-04-07 14:39

vil Advantage vet også hjælpe på flåter o.lign.?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 09-04-07 14:43

ja og ja til de to sidste spørgsmål.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-04-07 14:44

Jo, Ivomec kan fås som indsprøjtning ved dyrlægen.
Vedr. Advantage, så står der intet på pakningen om skovflåt, så jeg tvivler. Effektivt er det dog, at smøre lidt fedtstof (margarine) på og omkring skovflåtebiddet, og der efter nulre flåten rundt og rundt, indtil den slipper, - så får du det hele med af udyret.
MVH Akle

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 09-04-07 14:48

okay

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-04-07 14:50

Bayvantic vet. er et produkt mod flåt beregnet til hunde. Pakning til små hunde (1,5 - 4 kg) koster ca. kr. 200,- men undersøg først om produktet kan tåles af katte.
Selv bruger jeg kun tidligere nævnte nulre-metoden.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 09-04-07 14:56

Hvis du nu bruger lidt tid på at google som meget tidligere foreslået, så vil du kunne læse, at margarine, olie mv. IKKE er nogen god idé, fordi krybene kan nedsætte deres ... (kan ikke lige huske, hvad det er)!?

Så de klarer den fint alligevel, men er bare længere tid om at dø.

Det andet er en skrøne...

Prøv nu at læse lidt på nettet. Der er mange rigtig gode sider om ALT.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 09-04-07 16:16

http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/skovflaat.htm ... er artikkelen om skovflåt, som kan smitte mennesker med Borelia-bakterien. Hvorvidt katte er modtagelige for dette virus, aner jeg ikke - spørg dyrlægen - men nulremetoden er effektiv og rådet er erhvervet fra min dyrlæge.
Jeg har benyttet metoden i MANGE år med held.
MVH Akle

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-04-07 17:10

Citat
Effektivt er det dog, at smøre lidt fedtstof (margarine) på og omkring skovflåtebiddet

Og det skal man bestemt ikke gøre.

Og m.h.t. at "nulre" flåterne af, skal man vide hvad man har med at gøre, for det vigtigste er at man ikke kommer til at klemme noget af det flåten har suget til sig ind i bidsåret, da det øger risikoen for infektion med flere 100 %.

Katte kan få borreliainfektion, men det er yderst sjældent.

Det der som regel sker, er at der går betændelse i bidsåret, men det er heller ikke så ofte det sker.

Citat
det er lige som om at der et hul, fra da jeg hev flåten af.. kan der være at der sidder noget tilbage?

Du må aldrig hive en flåt af.
Om noget sidder tilbage vil du kunne se det, da det er hovedet, som er sort....det er almindeligt at der er et lille hul og en hævelse hvor flåten har siddet.

Hvis man skal fjerne flåter uden en tang, skal man meget forsigtigt tage ved flåten mellem tommel og pegefinger, derefter dreje den forsigtigt, ca en ½ omgang, holde den der og så vente på den slipper selv....det varer få sekunder.

En anden mulighed er, at lade flåten sidde indtil den er færdig med at suge blod.....så hopper den selv af dyret igen.

Min erfaring er, at frontline o.s.v. til at dryppe i nakken på katte IKKE virker mod flåter.
De der påstår andet, er bare heldige at der ikke er så mange flåter i nærheden af deres katte

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : camillatee

Dato : 16-04-07 16:40

Tak for svaret bublebee.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 16-04-07 16:41

var så lidt