/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fugtigt gulv
Fra : Dieter
Vist : 831 gange
100 point
Dato : 05-04-07 18:07

Vi har en forhenværende staldbygnnig, hvor jeg har indrettet keramikrum.
Nu har det vist sig at gulvet er genemfugtig (ved gulvspånpladerne). Hvor der er støbt d.v.s. ved fundamentet er der tørt.
Jeg er blevet for gammelt til at støbe (har ikke kræfter til det). Derfor vil jeg gerne lægge betonfliser.

MEN: hvad skal der være under disse fliser for at fugten ikke igen trænger op.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 05-04-07 18:22

pap eller plastfolie

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 05-04-07 18:40

dampspærrer dvs plast... Du kan købe det i de gengse byggemarkeder.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 05-04-07 18:44

Skal der godt nok ikke mere til ?
Sand ?

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 05-04-07 18:50

sand virker ikke, der kan fugten trænge op igennem.. Nej der skal ikke mere til, er du i tvivl så spørg i et byggemarked.. Vi har lige lagt trægulv ovenpå betongulv og det er det eneste der skal til.

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 05-04-07 18:51

fugt kan ikke trænge igennem plast..

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 06-04-07 04:40

Hej Dieter.

Hvis jeg var dig ville jeg fjerne disse spånplader (de suger jo fugten til sig) -
og så lade gulvet ligge åbent i nogle dage med god udluftning i lokalet evt. bruge en
varmekanon til at tørre det hele godt ud.
Derefter kan du som foreslået udmærket lægge en god plastfolie ud som fugtspærre -
sand får du kun brug for hvis gulvet er meget ujævnt, og i så fald skal det være meget fint sand uden den mindste form for sten i.
Eventuelt kan du med fordel lægge et lag asfaltpap ovenpå plastfolien inden du lægger betonfliserne, det virker også mod fugten og giver samtidigt et smidigt underlag for fliserne.
Det er samme type pap som man bruger at mure på ovenpå en sokkel og kan fås i forskellig bredde.
Ved sokkelen anvendes det også for at hindre fugt i at trænge op i muren.

Held og lykke med det og fortsat god påske

hilsen Bennymanden

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 06-04-07 11:38

Hej Bennymanden,
nu skal du høre: jeg har lige nu set din besked. Spånpladerne har jeg taget op lige inden jeg så din kommentar. De var GODT rådne og strøerne ligesådan.
Det vist sig, at der ligger et godt lag lecaperler.
Ovenpå spånpladerne har der ligget en slags linoleumgulv (ikke den ægte vare). Min teori er nu at der har dannet sig kondens mellem de 2 lag , luften kunne ikke komme til og så rådnede det hele bare lige så stille væk.
Lecaperlerne er helt tørre.
Nu har jeg tænkt mig at undlade plastikkenkrabe noget af lecaperlene væk , fylde lidt fint sand på og lægge fliserne.
Hvad mener du om det ?

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 06-04-07 22:24

Hej igen Dieter.
Det lyder vældig fornuftigt ud fra din beskrivelse af hvordan det hele ser ud.
Hvis lecanødderne er tørre tyder alt på at dit fugtproblem skyldes kondens, og spånpladerne er særdeles gode til at opsuge fugtigheden og rådne, danne svamp og andre ubehageligheder.

Når du har det der "løse" lag ovenpå gulvet skal du ikke lave fugtspærre med plastik da du så igen let får et kondensproblem - men løsningen med at fjerne en del af lecanødderne og så jævne det hele med fint sand (ikke grovere end det som kaldes 06 grus) lyder fornuftig nok, blot skal du sørge for ikke at få et for tykt lag så fliserne kan få sætteskader og gulvet blive skævt og ujævnt at færdes på - hvis du har mulihed for det og pladsforholdene tillader det ville det være en god ide at "stampe" hele underlaget lidt med en pladevibrator efter at du har fyldt sand på, så får du en stabil og jævn overflade at lægge fliserne ud på.
----------------------------------------------------------
Lad høre fra dig hvordan det går, og hvad du beslutter dig for

hilsen Bennymanden

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 07-04-07 21:38

Hejsa Bennymanden,
så er vi enige. Jeg kan dog ikke bruge en pladevibrator. Dertil er arealet for lille ( 3 x 4 m). Men jeg har en selvlavet jomfru - den er af jern - (jeg er ikke Vor Herre ) . Den kan jeg godt stampe med. Då vil der givetvis også rende noget sand imellem lecanødderne og udfylde hulrummene, således at lecanødderne ikke skrider.
Jeg skal lige her i påsken lave et hegn færdig og derefter gå i gang med gulvet.

God påske til dig.

Vil prøve ! at fortælle dig hvordan det går.(Gamle nisser er sommetider lidt glemsom ! ) GG

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 14-05-07 21:37

Tak for svaret bennymanden.
Jeg har gjort som du beskrev og det ser fornuftig ud. Tør og fast.
Skrevet den 14-05-2007