/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
opmuring af lecablokke, mørtel
Fra : ulrik1976
Vist : 25011 gange
200 point
Dato : 04-04-07 15:29

hej jeg mangler lige en opskrift på hvilken mørtel jeg skal bruge til dette.
har fået lidt forskelligt at vide:

1: cement+sand+vand blandingsforhold 1 til 8
2:bakkemørtel+cement+ vand blandingforhold ?

Nogen bedre bud???

Mvh Ulrik

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 04-04-07 15:48

hej
blandings forholdet vil jeg mene er ok
dog vil jeg bruge murcem istedet for cement
da det er skønnere at arbejde med
du skal lige huske når du murer op må du ikke
fylde hele fladen med det du murer med
du skal ligge 2 pølser eller hvad det hedder
i hver side af stenen da du ellers kan komme
til at se fugen når væggen bliver pudset
et råd jeg fik af min onkel for mange år siden
da jeg skulle til at mure
god arbejdslyst

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 04-04-07 16:06

jamen skal det være sand + cement eller bakkemørtel + cement

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 04-04-07 16:11

jeg brugte murcem + sand
og det står der endnu
det var det min onkel fortalte
han var murer

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 04-04-07 17:03
Kommentar
Fra : bredker

Dato : 04-04-07 17:18

du må ikke bruge sand og cement , det bliver til beton

du kan enten bruge sand og murcem eller cement og bakkesandsmørtel ( 1-8 )
mørtel og cement er det bedste , men det andet kan også bruges

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 04-04-07 23:34

Hej Ulrik 1976

Jeg ville murer lecablokkene i cement sand 1:5 og tilsætte vand med lidt sæbe i, så bliver cementmørtlen lind og nemt at arbejde med.

Samtidig bliver det et stærkt murværk.

Du kan også murer den første leca blok meget nøjagtig, og lime resten ovenpå sammen med fliselim (Lip)

Med venlig hilsen

Kissan`s mand

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 05-04-07 06:03

kissan`s mand >> sand og cement , som du foreslår , må IKKE bruges til opmuring , det bliver jo beton
beton bruger du til sokkel og gulv IKKE til opmuring , det bliver FOR hårdt ,trækker fugt med risiko for frostspringning mellem beton og sten , derudover vil det også give en meget større kuldebro i fugerne

Kommentar
Fra : zibas

Dato : 05-04-07 09:14

Hej, Du skal bruge en 6.6% murermørtell tilsat cement, i en blandingsforhold 1:8. Det er det vores kunder bruger... ( arbejder på et mørtelværk) Og aldrig sand og cement !!!!!!!

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 05-04-07 09:36

ifølge vejledningen fra Aalborg Portland skal der bruges en 6,6% mørtel tilsat cement

blandingsforholdet er 1:13 efter rumfang når det er bærende vægge

http://www.aalborg-portland.dk/default.aspx?m=4&i=246&pi=33&pr=6

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 05-04-07 09:42

Sand og cement til opmuring af leca er helt normalt, det er mørtel også, men cement mørtel (sand+cement) sætter sig hurtigere end mørtlen,og gør murværket stærkere

Jeg har været murer i 30 år, og har muret meget leca med sand og cement, hvis det er til en kælder eller en sokkel, må lecablokken ikke mures i mørtel.

Bredker hvardan tror du en lecablok er fremstillet?

Vi kunne da spørge Ulrik hvad det er han skal lave.

Mvh Kissan´s mand

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 05-04-07 18:36

undskyld jeg ikke har svaret men har muret hele dagen

Det er til en sokkel....

lagene nedefra:
beton 90 cm
1 lecablok(lagt i den våde beton)
1 lag cement/sand
1 lecatermblok
1 lag cement/sand
1 lecatermblok

Accepteret svar
Fra : kissan

Modtaget 200 point
Dato : 06-04-07 01:19

Hej Ulrik 1976

Så er sagen afgjort, du skal bruge Sand og cement,

Og du kan med fordel bruge Lip multiklæber mellem de to øverste lecatermblokke.

God fornøjelse med arbejdet

Mvh Kissan´s mand

Godkendelse af svar
Fra : ulrik1976

Dato : 09-04-07 19:20

Tak for svaret kissan.