/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
klage forsikringsselskab
Fra : snaken
Vist : 578 gange
100 point
Dato : 25-03-07 11:42

Jeg vil gerne høre jeres mening/erfaring:

Jeg forårsager en mindre skade på modpartens bil. Jeg er 100% kaskoforsikret med en selvrisiko på 5000 kr. Mit forsikringsselskab sætter mig 2 trin ned på skalaen så jeg ikke længere er elitebilist.
Min egen bil var i forvejen på kanten til at skulle skiftes ud (12 år gammel) og jeg gav udtryk for at det måske kunne være en god idè at sælge bilen som beset til en evt. hjemmemekaniker eller lignende. Jeg forespørger mit forsikringsselskab hvad jeg får mest ud af økonomisk i situationen. De råder mig til at jeg undlod at få min egen bil repareret men i stedet for kunne jeg få udbetalt 8000 (et beløb som blev oplyst af forsikringsselskabets taksator) kr da bilen ved reparation ville løbe op i niveauet 10.000 kr. (et beløb selskabet skulle have været af med)
Resultatet blev: jeg blev sat 2 trin ned og forsikringspræmien bliver over de næste 2 år hævet med ca. 5000 kr ialt. Samtidig fik jeg kun udbetalt 3000 kr for min bil da jeg havde en kaskoforsikring på 5000 kr hvilket bliver trukket fra de 8000 kr. (det nævnte de intet om men henviser til en paragraf bagefter at der er truffet en beslutning)
Slutresultatet blev: jeg undlod at lade min bil reparere og står uden bil. Jeg bliver sat 2 trin ned på skalaen. Jeg får kun udbetalt 3000 kr. Dette blev resultatet af af lytte til selskabets vejledning.
1) Jeg forstår ikke at jeg taber bonuspoint når jeg ikke lader min bil reparere. Skaden på modpartens bil skulle min lovpligtige ansvarsforsikring betale uden bonustab.
2) Burde forsikringsselskabet - i forbindelse med mundtlige vejledning -ikke have oplyst mig at jeg skulle være opmærksom på at jeg reelt faktisk kun ville få udbetalt 3000 kr?
3) Havde jeg valgt at lade min bil reparere havde jeg haft en kørende bil idag i stedet for at have modtaget 3000 kr. Bonustabet har jeg jo fået uanset hvilken løsningsmodel jeg havde valgt.

Jeg overvejer at indbringe sagen for et ankenævn, men hvad mener I ?
2) Mit forsikringsselskab

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-07 11:48

Citat
Jeg forstår ikke at jeg taber bonuspoint når jeg ikke lader min bil reparere

Du har jo taget imod pengene....
Hvad du bruger dem til er selskabet ligeglad med...

Citat
Burde forsikringsselskabet - i forbindelse med mundtlige vejledning -ikke have oplyst mig at jeg skulle være opmærksom på at jeg reelt faktisk kun ville få udbetalt 3000 kr?

Giver det ikke lidt sig selv når selvrisikoen er 5000

Citat
Bonustabet har jeg jo fået uanset hvilken løsningsmodel jeg havde valgt

Næhhh

Du kunne jo have betalt rep. på din egen bil af egen lomme....

Det er jo vilkårerne med en selvrisiko...

Det betaler sig IKKE altid at anmelde skaden....

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-03-07 11:53

Trikket er at skifte forsinkringsselskab lige efter skaden så får man den gamle bonusplacering hos det nye selskab, men det lyder somom det er for sent?

Jeg tror man har pligt til at vide at man har en selvrisiko, det står jo i forsikringsaftalen.

Prøv at skrive til ret og råd - de giver en gratis kort vejledning via mail.
http://www.ret-raad.dk/brevkasse

held og lykke

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-03-07 12:00

Jeg tror nu ikke, du kommer særligt langt, men prøv:
http://www.forbrug.dk/klage/instans/privat/forsikring/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-07 12:03

PS...

Forskellen mellem de 8 og de 10.000 skyldes momsen

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 25-03-07 13:42

Refi> Jeg tror ikke du helt forstår hvad jeg mener. Jeg mener bl.a. at det er forsikringsselskabet grundlæggende pligt at rådgive og vejlede deres kunder i en skadesituation såfremt man ringer for at få det sikreste råd. Kender du måske samtlige forsikringsjungles paragraffer også dem med småt!
Under alle omstændigheder bliver jeg her vejledet til at få udbetalt 8000 kr og ikke 3000 kr.

Se her klagen som bliver sendt til ankenævnet for forsikring: (mit forsikringsselskab er nævnt som ???)

Den 16.02.07 forvolder jeg en mindre skade på modpartens bil. Jeg kontakter herefter gartnernes forsikringsselskab for at sikre mig den korrekte vejledning i hvordan jeg bør forholde mig.
Her de relevante kopier af mails:

Jeg skriver den 18.02.07 en e-mail (1) til min regionschef
Jeg modtager den 20.02.07 en e-mail (2) fra ???.
Jeg tager telefonisk kontakt til min regionschef for at høre af hvad jeg reelt for mest ud af: 1) Få lavet bilen 2) eller burde jeg forsøge at sælge den som beset da den alligevel er ca. 12 år og har kørt over 400.000 km. Jeg får at vide at der er den mulighed at jeg i stedet for at få repareret bilen kunne få udbetalt et skadesbeløb. Dette skulle jeg drøfte med ???`s taksator. Jeg fik oplyst dennes navn og telefonnummer. Jeg tager derefter kontakt til taksatoren og oplyser flg til ham:
Jeg har fået at vide at det alene var taksatoren som skulle vurdere skadernes omfang og vurdere hvor meget jeg kunne få udbetalt i stedet for at lade bilen reparere.
Taksatoren oplyser - efter besigtigelse - at det for ??? vil koste ca. 10.000 kr at få bilen repareret. Ved undladelse af reparation kunne jeg i princippet få udbetalt 8.000 kr. Så det ville jeg få mest ud af.

Ud fra den rådgivning jeg har modtaget fra såvel min regionschef som ???`s taksator, vælger at lade mit forsikringsselskab spare reparationsomkostningen på de 10.000 kr mod at jeg vil få udbetalt mine 8000 kr. Jeg gav i den forbindelse klart udtryk for at beløbet kunne være med til at finansiere en ny bil mod at "skotte" den gamle bil og evt. sælge den til en hjemmemekaniker eller til nogle udlændinge som var interesseret i at købe den op til videreeksport til Afrika. Jeg fik af taksatoren at vide at ud fra den betragtning var det en god løsning at "skotte" bilen og modtage 8000 kr et beløb som han ene og alene havde bemyndigelse til at vurdere. Han vurderede beløbet som meget fornuftig for mig.

Den 13. marts modtager jeg et brev fra ??? hvori de "belønner" min beslutning med at straffe mig først ved at beholde de 5000 kr i selvrisiko for herefter at hæve min forsikringspræmie med op til 5-6000 kr over 2 år og samtidig sætte mig 2 trin ned på præmieskalaen.

Senere modtager jeg så en check på 3000 kr hvilket blev resultatet af at lade mig vejlede den bedste løsning for mig som kunde hos ???.

Jeg sender denne klage fordi jeg ikke mener at mit forsikringsselskab har vejledet mig den bedste løsning i den givne situation, men valgte at rådgive mig en løsning som for selskabet var den mest optimale.

Havde jeg valgt den bedste løsning for mig som kunde, ville det have været:
1) at jeg havde ladet min bil reparere som ville have kostet ??? ca. 10.000 kr og selv undladt at have modtaget 3000 kr.
2) Herefter ville jeg have haft min bil kørende på vejene igen og ville sandsynligvis kunne have fået den solgt til et niveau på omkring de 20.000 kr.

Uanset hvilken løsning der ville være blevet truffet var jeg under alle omstændigheder rykket 2 trin ned på præmieskalaen. I princippet har ??? tilbudt mig et beløb på 3000 kr mod at de selv undgik regningen på de 10.000 kr. Det kalder jeg vildledning mere end vejledning. Specielt fordi jeg helt fra starten klart havde givet udtryk for at bilen var gammel og at den havde kørt mange km hvorfor det kunne være en god idè at få den videre solgt.
Selskabet henviser til diverse paragraffer men på tidspunktet hvor vi mundtlig diskuterer den bedste løsning bliver der ikke på noget tidspunkt gjort mig opmærksom på at jeg lige skulle huske at trække selvrisikoen fra. Havde jeg fået denne oplysning på tidspunktet hvor jeg får at vide at jeg ville få UDBETALT DE 8000 KR, havde jeg selvfølgelig ikke valgt at kassere min egen bil for at ??? kunne spare ca. 10.000 kr samtidig med at jeg bliver hævet i præmie og står uden bil.

Dette kalder jeg voldsom mangel på fyldestgørende oplysning og god råd og vejledning som jeg som forsikringskunde bedst ville kunne være tjent med. De opfylder i denne her sag ikke sund og fornuftig holdning til mig som kunde.

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 25-03-07 13:45

Ah, så fik jeg ikke slettet navnet 100% på forsikringsselskabet.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-03-07 13:49

Det lyder somom du allerede har besluttet dig for hvad du vil gøre, så jeg afmelder denne tråd.

Min personlige mening er at du har misopfattet hvad et forsikringsselskab står for, men jeg kan da godt forstå du føler dig dårligt behandlet.

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 25-03-07 14:02

Kære jomfruane> Tak for dit indlæg - kom lige efter at jeg havde oprettet klagen. Jo selvfølgelig er man forpligtet til at kende betingelserne for en selvrisiko, men her er der ikke taler om at jeg lader min bil reparere - tværtimod. Selvrisikoen mener jeg ikke gælder i en situation som denne her hvor jeg ikke lader bilen reparere.
Også specielt i forhold til hvordan selskabet har vildledt mig og fremmet deres egen interesse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-07 14:58

Dit problem er at du forholder dig til taksatoren....

Han har INTET at gøre med HVORDAN din forsikring er skruet sammen....

Han fortæller blot hvad skaden vurderes til (så må du SELV trække din selvrisiko fra)

Dit regnestykke er godt nok, men det giver til gengæld også SAMME resultat begge...

Du har fået 3000 Skade 8000-5000 (forsikringen har betalt 3000)
Rep havde givet 10000 - moms = 8000 - din selvr. 5000 (forsikringen har betalt 3000 )

Den ENESTE forskel er dit bonustrin der forsvinder og dermed koster penge.....

Hvad bilen havde givet før og efter er jo underordnet - den er vel ikke totalskadet....

Så den har vel en værdi af 12000 nu

Og 12000 + 5000 + 3000 giver 20000

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-07 15:01

PS....

Hvis skaden er vurderet til 8000 + moms kan du nok få en sidegade mekaniker til at rep. for de 3000....

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 25-03-07 15:02

Du kan selvfølgelig være utilfreds med selskabets vejledning til dig.
Det er kun hvis selskabet påstår at de yder rådgivning ( ligesom de fleste banker) at de har et ansvar for dårlige råd.
Normalt er det din egen sag at være ordentlig orienteret om betingelserne, eller at skaffe dig en forsikringsrådgiver - de hedder også mæglere.

Selvrisiko udløses lige så snart selvskabet har en udgift til erstatning. Om man beholder pengene, bruger dem til reperation, eller en anden bil er ligegyldigt for selskabet. D efleste selskaber har en fortrydelsesordning, så man kan vælge selv at betale og undgå selvrisiko og bonustab.

Man skal vide at forsikring med selvrisiko, og bonusklasser kun er en delvis eller ingen dækning for mindre skader. Hvis så ens bil ikke er så meget værd, har man ingen glæde af den slags forsikring.Det har du lært nu.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-07 15:13

Kan kun samtykke at på en bil til måske 20.000 er det hul i hovedet at have kasko overhovedet....

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 25-03-07 15:43

Transor> I almindelig forstand betragter jeg såvel banker som forsikringsselskaber o.a i disse kategorier selskaber som lever af at have kunder. Om man er et selskab eller en forretning på strøget eller hvad ved jeg, så må jeg forvente at kundebetjening og kundeærlighed er et nøgleord for enhver erhvervsdrivende.
Uanset om man laver mundtlige eller skriftlige aftaler burde disse være lige troværdier - især set i relation til et forsikringsselskab som man gerne skulle have tillid til.
Du skriver at selvrisikoen udløses ved bl.a. reparation. Ja det er jeg også enig i men jeg er ikke klar over om du mener reparation af egen bil eller modpartens. Jeg mener at ansvarsforsikringen dækker skaderne på den anden bil og at min kasko dækker min egen bil. Jeg gør opmærksom på at netop min egen bil jo IKKE bliver repareret i dette her tilfælde.

Jeg mener at vide at man nu om dage er tvunget til at have en lovpligtig ansvarsforsikring og en lovpligtig brandforsikring i bil- og bygningsøjemed.
Da jeg vil overveje et forsikringsskifte vil jeg da lige høre af om hvilke "faldgruber" jeg skal være særlig opmærksom på hvis I ved noget om det.

Jeg takker for jeres indlæg og afventer sagens resultat. Måske er jeg af menneske for godtroende og for hjælpsom over for mine medmennesker. Og nogle udnytter det vist....

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 25-03-07 15:45

Refe> vedrørende dit indlæg klokken 11.48: hvor du bl.a. nævner denne her: Citat

Bonustabet har jeg jo fået uanset hvilken løsningsmodel jeg havde valgt
Næhhh
Du kunne jo have betalt rep. på din egen bil af egen lomme....

NETOP dette fik jeg også af mit forsikringsselskab at vide at det var ligegyldig da jeg havde forvoldt en skade på den anden bil hvorfor jeg ikke kunne undgå bonustab.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-07 16:12

Jamen så er der jo ikke nogen der er blevet snydt......

Ansvarsforsikringen er lovpligtig....
Det er Kasko IKKE....

Hvis bonustabet var kommet under alle omstændigheder forstår jeg ikke dit problem....

Så er det eneste det drejer sig om jo din selvrisiko....

At du IKKE kan lide svarene ændrer desværre IKKE på at du ikke har en jordisk chance for at få ret i en klage...

Du har SELV sagt ja til pengene (uanset rådgivning).....

Du kan jo altid diskutere om rådgivningen var den mest optimale for dig, men det ændrer ikke noget.

Forsikringsselskabet HAR gjort sin pligt.

Godkendelse af svar
Fra : snaken

Dato : 26-03-07 13:50

Tak for svaret transor.