/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
3 eller 5 faser
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 2489 gange
50 point
Dato : 24-03-07 09:53

Jeg skal til at lave nyt EL på min 1. sal. Da det ikke er spcielt svært gør det selv !

Jeg har dog et sprøgsmål omkring 1 eller 3 faset ledning.

På min 1. sal vil jeg kun have 1 fase + jord + nul.
Derudover vil jeg godt trække noget korrospondance. Derfor tænker jeg på at lægge et 3 faset installationskabel (5 ledninger) og bruge de 2 overskydende ledninger til det.

Må man det ? - Eller skal man bruge en ekstra sort/hvid ledning som normalt ?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-03-07 09:59

Det må du godt.

MVH

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-03-07 10:27

ville anbefale at trække en ekstre lys gruppe frem til 1 sal så der er 2 lysgrupper nu når du er igang og det er så let
i tilfællet af hvis der går en sikring så er der altid lidt lys

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 60 point
Dato : 24-03-07 10:29

Det er en RIGTIG god ide at trække ekstra kabler i rørerne, eller bruge et kabel med flere ledere i.

Jeg trak selv alt strøm om i vores hus for 4 år siden da vi byggede om.
Vi har trukket 1,5 # rundt og med 2 ekstra ledninger i rør hvor der senere kunne være brug for en afbryder eller korrospondance.

Og inder der kommer en masse indlæg med løftede pegefingre (er folk altid så utrolig dygtige til i dette forum)
Vi kender godt loven tak ! Du må også kun køre 80km/h på lande vej.
Thomas_Mygind sprugte ikke om det var lovligt eller ej osv osv.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-03-07 10:32

Blå skal være nulleder
Gul/grøn skal være Jord
De 3 andre kan være fase og eller mellemledninger (korespondance)

Men der må ikke koresponderes med andre faser.

Den nemmeste måde er at benytte kiprelæer og afbrydere med fjedertryk, hvis du har plads til at anbringer relæerne et sted.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-03-07 11:11

Hvad mener du med at der ikke må koresponderes med andre faser.????

Jeg mener da godt at man må have flerfasede lysgrupper , og der behøver da ikke være en faseleder i et kabel. Så der må da være muligheder for flere korospondanser, som ikke nødvendigvis skal være tilknyttet samme fase.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-03-07 11:35

Citat
Blå skal være nulleder

Iflg elektrikkerne er blå kun VEJLEDENDE til at skulle være nul, skulle der stå i stærkstrøms bekendtgørelsen Men stadig bedst at blå=nul!!

Jep, hvis du laver det rigtigt kan du sikkert også få den rette elektrikker til at godkende det.. Det er gjort før

Brug blot 5*1,5 kabel, det er den nemmeste løsning.

Held og lykke

- Anden

P.S. Det råd med en ekstra gruppe er en god idé, jeg er selv træt af at alt mit strøm i stuehuset kun kører på en gruppe... (bortset fra kraft altså..)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-03-07 15:00

Ja ja - og jeg har da også rød som jord / gul som mellemledning / sort som nul / hvid som fase /gulgrøn som jord / brun som fase / blå som nul / grøn som mellemledning / blå som fase.
Flere grupper er en god ting.
Her er der 1 3 faset gruppe til køkkenet for uden en gruppe til køl/frys og en 3 fase gruppe til ovn kogeplade (16 amp)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-03-07 18:18

transor: ville gerne se en korresp. med flere faser på en 5X1,5¤ ?
samme fase skal bruges i begge ender også ved kip

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-03-07 18:24

og husk så lige, at du overhovedet ikke må lave den slags selv. hvis dit hus brænder pga. en kortslutning eller andet, og forsikringen finder ud af, at du har lavet det selv, får du ikke en krone.
bare til orientering.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-03-07 19:03

Jeg hopper fra her............................det bliver for indviklet.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-03-07 19:39

Citat
Hvad mener du med at der ikke må koresponderes med andre faser.????

Sitter lige og forestiller mig en korrespondance med 2 faser.
A-korrespondance : Hvor vil du tilslutte den anden fase ? ? ?
B- korrespondance : Kortslutter hver 2. gang man slukker. OK.... Så er der da slukket !
C- korrespondance : Kræver en 380 V pære.
Jeg har set :
Citat
Og inder der kommer en masse indlæg med løftede pegefingre (er folk altid så utrolig dygtige til i dette forum)

MEN . . . Hvis man kan være i tvivl, så hold nallerne væk !
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-03-07 20:07

Hov........ undskyld
Både A, B og C-korrespondancen kan da udemærket virke med to faser og en 380V pære.
Hvis man altså fusker lidt.
Med 3 faser vil B-korrespondncen dog stadig kortslutte i ny og næ.
Gambrinus
I min læretid var jeg for resten engang ude
for at lave en B-korrespondance med krydsning og ledelys i en indkørsel.
Jeg ku’ ski’ ikke få lor… til at fungerer.
Efter at ha’ pillet halvdelen af huset skilt ad, fandt jeg ud af, at
der var forkert fasefølge på halvdelen af hver af de to lysgrupper, der var i huset.
Det var så EN ting.
Alle ledninger i huset var hvide !
Kunden spurgte mig sæ’fø’li’, hvorfor det tog så lang tid og jeg måtte jo så fortælle sandheden.
Hold da helt kæft en skideballe jeg fik, da jeg kom hjem på værkstedet.
Det var ski’ da mester selv, der i sin tid havde lavet det og åbenbart
havde fået en helvedes masse hvid ledning på tilbud.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-03-07 20:43
Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 10-05-07 21:22

Tak for svaret thulin.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 21-09-09 23:25

Det er da en effiktiv lysslukker jeg forestiller mig en korrespondance med 2 faser, det koster to sikringer hver gang man prøver at tænde lyset IKmax...