/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
hvor skal jeg henvende mig ?
Fra : gomme01
Vist : 415 gange
20 point
Dato : 23-03-07 16:24

jeg købte en fladskærm i computer city for lidt over 1 1/2 år siden.
pludselig opstod der sorte ringe i to af hjørnerne og midt for i top af skærm, jo flere gange den blev tændt jo mere voksede de.
jeg indleverede den med henvisning til garantien, efter 5 uger fik jeg tilbagemelding, man havde konstateret at det var trykskader og at det ikke var omfattet af garantien, man kunne reparerer den mod ca 2500,00, jeg købte den for 1798,00.
jeg er uforstående over for disse påstande da den med sikkerhed ikke har været udsat for overlast.
hvad gør jeg. på forhånd tak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-03-07 16:29

Citat
jeg er uforstående over for disse påstande da den med sikkerhed ikke har været udsat for overlast

Hvis du er sikker i din sag, så lad et andet firma kigge på den.....

Kommer de til et andet resultat kan du så gå til Computercity igen....

Men det er DIG der skal bevise at skaden er en fabrikationsfejl......

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 23-03-07 16:35

Jeg syndes at du skulle prøve at henvende dig til forbrugerrådet, de kan sikkert give dig et fyldestgørende svar, om hvad du har af muligheder. Jeg er nemlig ikke sikker på at det er dig der skal bevise at den ikke har en trykskade

MVH. Michael

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-03-07 16:41

Så læs og bliv klogere

Hvem dækker udgiften?
Hvis varen går istykker inden for 2 år efter købet, er der tre muligheder:
1) Hvis det er en fabrikationsfejl, står vi for reparationsudgiften.
2) Hvis skaden eller fejlen skyldes forkert brug af produktet, står du for reparationsudgiften. Efter 6 måneder skal du selv kunne påvise, at der er tale om en fabrikationsfejl, og at fejlen ikke skyldes forkert brug.
3) Hvis du har tegnet ComputerCitys Tryghedsforsikring, står vi for reparationsudgiften (dog ikke fragtudgifter), uanset hvad som er skyld i skaden eller fejlen.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 23-03-07 17:48

Til Refi

Det kan godt være at de skriver på deres hjemmeside, hvordan deres garanti hænger sammen. Men i sidste ende er det vel det som står i forbrugerloven der gælder... men det kan jo godt være at loven siger det samme
Vil lige se om jeg kan finde noget om det...

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 23-03-07 20:20

Her er forbrugerstyrelsens udlægning af sagen:

"Formodningsreglen/6-måneders reglen
En anden vigtig ændring i den nye købelov er, at man inden for de første 6 måneder af den 2-årige reklamationsfrist opererer med en såkaldt formodningsregel. Formodningsreglen betyder, at hvis varen går i stykker inden for de første 6 måneder efter købet, er der en formodning for, at varen var defekt fra start af. Det betyder samtidig, at inden for de første 6 måneder er det sælgeren, der skal bevise, at kunden har behandlet varen forkert. Efter den normale bevisbyrderegel er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel ved varen, men denne hovedregel undtages i den nye købelov inden for de første 6 måneder efter købet."

Det væsentligste er her "Efter den normale bevisbyrderegel er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel ved varen".
Uden at være tekniker, så lyder det da ikke helt usandsynligt at den pågældende fejl OGSÅ kan skyldes an tryk-skade - altså at brugeren har behandlet varen forkert.

Den største chance jeg kan se, er hvis gomme01 får nogle andre med rutine indenfor fladskærme til at kigge på fejlen så de kan vurdere. Jeg tror ikke forbrugerrådet kan hjælpe. Det kræver teknisk viden. Hvis gomme01 kan bevise (eller i al fald kraftigt sandsynliggøre) at det er en fabrikationsfejl, så skal Computer City betale. Hvis ikke, så hænger gomme01 selv på den, selvom han med sig selv ved at det ikke skyldes fejlbetjening.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 23-03-07 20:24

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg syndes at du skulle prøve at henvende dig til forbrugerrådet

Kan tage mange år og koste dig penge hvis du taber, men hvis du vinder får du en ny eller pengene.

dr.dem

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 23-03-07 20:29

tja... så er det jo bare med at finde en god tekniker....
Held & lykke med det....

Annuller spørgsmålet
Fra : gomme01

Dato : 23-03-07 20:44

jeg takker for jeres interesse, jeg har fået indtil flere indfaldsvinkler som jeg vil benytte.
tak

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-03-07 20:58

Jeg har været ude for noget, der lignede ned et ur. urmageren påstod fejlen skyldtes overlast. Jeg insisterede på at han skulle sende det ind til sin leverandør, efter kort tid kom det tilbage med posten, med en kort bemærkning "Repareret i henhold til garantien- urmageren hørte jeg ikke noget fra. mit indtryk efter det, var at urmageren bare ikke gad sende det ind, han troede vel ar jeg ville købe et andet, hos ham.