/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Funktionær & fertilitetsbeh.
Fra : LMD1973
Vist : 2866 gange
20 point
Dato : 22-03-07 20:48

Hejsa

Jeg er lige startet i nyt job og er lidt usikker på, hvordan reglerne er i funktionærloven.

Jeg har PCOS og skal i fertilitetsbehandlig fora t blive gravid. Desværre så bor vi ca. 1 times kørsel fra fertilitetsklinikken og de har desuden heller ikke åbent uden for normal arbejdstid.

Er jeg berettiget til løn de timer hvor jeg er nødt til at holde fri for at komme til f.eks. scanning, konsultation osv. ?

Jeg mener, at man er lønberettiget, hvis det er en operation i forbindelse med barnløshed ...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-03-07 21:04

følger lige lidt med her

PCO er jo en langvarig tilstand før du kan komme så langt som til selve behandlingen - er det overstået så du har fået ok for fertilitetsbehandling ???? (nysgerrig)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-03-07 21:05

BTW - har den klinik ikke åbent en gang om ugen sent - det har de fleste ????

Kommentar
Fra : LMD1973

Dato : 22-03-07 21:38

Jeg har fået ok til behandling og har været i gang hos min gynækolog men uden held, så jeg skal videre til en fertilitetsklinik.

Jeg bor i Midtjylland og her er mulighederne ikke så store - jeg kan tage til enten Skive, Brædstrup eller Skejby, men jeg kan ikke umiddelbart se at nogle af dem har "længe åbent" nogle dage.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-03-07 22:10

hmm den er svær - det er da lige til din fagforening så

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-03-07 22:22

Hvis din arbejdsgiver ikke kan fortælle dig om du kan få fri med løn, så må du kontakte din fagforening.

Kommentar
Fra : Leif_og_inge

Dato : 22-03-07 22:31

hvad siger kollegaerne til at du er så meget væk, accepterer de stiltiende

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-07 22:34

Jeg kan ikke svarer dig på dit spørgsmål, men ved hvilken som helst anden behandling, ville man vel bare til arbejdsgiveren sige, at man skulle til behandling på hospitalet, egentligt kommer det ikke ens arbejdsgiver ved, hvad man fejler. Jeg ved godt at det for arbejdsgiverens vedkommende er kroner og ører det drejer sig om, men jeg bliver altså forarget over at du overhovedet kan blive nød til at skulle spørge.

Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke med behandlingen og håber inderligt det vil lykkedes for dig/jer

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-03-07 22:37

ihhh hvor jeg giver dig ret nordsted - indtil evt succes med behandlingen ville jeg bestemt heller ikke sige hvad det drejede sig om hvis jeg kunne slippe afsted med det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-07 22:48

Jeg syntes der burde være en "regel" om at det ikke kom nogen ved hvorfor man gik til læge/hospital, er der slet ikke noget i den retning??

Accepteret svar
Fra : vesterbo

Modtaget 10 point
Dato : 22-03-07 23:19

jeg har været i behandling rigtig mange gange (9 x IVF inkl. 1 x ægdonation) fra 1990-1997 uden at få børn.

Jeg undrer mig over, at der ikke er åbent længe på din klinik. Så vidt jeg ved, har alle fertilitetsklinikker åbent også i weekenden for ægudtagning m.v. De er jo nødt til at følge cyklus, som selvfølgelig kan styres, men kun til en vis grad. Det hører du nok om, når du er godt i gang med behandlingen ellers spørg. Der plejer at være samtaler, før man går i gang.

Der findes en blanket, som du skal have. Når det er en kronisk eller varig lidelse kan/må man ikke holde det skjult for arbejdsgiveren, så man er nødt til at oplyse grunden. Er du medlem af Landsforeningen af Ufrivilligt Barnløse? De har en hjemmeside: www.lfub.dk Der fandt jeg dette. Jeg har selv haft en §28, så får arbejdsgiveren dagpenge fra kommunen for den tid du har fravær.

http://www.lfub.dk/postnukephoenix/modules.php?op=modload&name=News&file=index&catid=&topic=9:

Diverse: Vejledning om indgåelse af aftaler efter dagpengelovens § 28
Skrevet af: Admin Søndag den 05. Maj 2002 - kl. 19:26

1008 hits

Godkendelse af aftaler

Aftaler skal for at opnå gyldighed, godkendes af lønmodtagerens opholdskommune. Aftalen har tidligst virkning fra det tidspunkt, hvor den er indgået.

Indgåelse af aftaler

Aftaler kan indgås på følgende måder:

Almindelig aftale

Når lønmodtagerens sygdomsrisiko er væsentligt forøget på grund af en langvarig eller kronisk lidelse.
Fraværet på grund af lidelsen skal skønnes at medføre mindst 10 fraværsdage inden for et år.
I tvivlstilfælde kan det faktiske hidtidige fravær på grund af lidelsen tillægges betydning for vurderingen.

Aftalen gælder for 1 år af gangen og omfatter kun fravær på grund af lidelsen.

Aftalen kan ikke fornyes, når lønmodtagerens fravær på grund af lidelsen i det forløbne år ikke har medført 10 fraværsdage, medmindre der ved aftalens udløb er sket væsentlige ændringer i lønmodtagerens arbejdsmæssige eller helbredsmæssige forhold.

Midlertidig aftale

Når lønmodtageren skal indlægges eller behandles ambulant på sygehus eller tilsvarende behandlingsinstitution, og indlæggelsen eller behandlingerne var besluttet på ansættelsestidspunktet

eller

når arbejdsgiveren under det bestående arbejdsforhold har udbetalt dagpenge eller løn under sygdom i 2 uger for samme lidelse inden for de sidste 12 måneder før indlæggelsen eller behandlingen påbegyndes.

Arbejdsgiverens ret til at få refunderet udbetalte dagpenge omfatter dagpenge udbetalt i forbindelse med fravær ved indlæggelser eller kontrolundersøgelser og eventuelt nødvendig rekreation i forbindelse hermed.

Lægeerklæring

Til brug ved godkendelse kan kommunen indhente en lægeerklæring, der betales af kommunen.

Udbetaling fra arbejdsgiveren

Arbejdsgiveren skal udbetale dagpenge/løn til lønmodtageren under sygdomsfravær, forårsaget af den nævnte lidelse/ sygehusindlæggelse/ behandling. Arbejdsgiveren kan herefter anmode kommunen om refusion.

Refusion til arbejdsgiveren

Anmodning om refusion skal ske på blanket dp 201. Refusionskrav skal fremsættes inden 6 uger efter 1. fraværdsdag, hvis arbejdsgiveren ikke har anmeldt fraværet.

Der udbetales refusion for tidsrum, der ligger indtil 3 måneder forud for fremsættelse af kravet, hvis arbejdsgiveren har anmeldt sygefraværet inden 4 uger efter 1. fraværsdag.

Ny aftale

Hvis lønmodtageren skifter arbejde, skal der udarbejdes en ny aftale. Der skal derimod ikke godkendes ny aftale, når lønmodtageren skifter opholdskommune.

I praksis

ringer du op på kommunekontoret og beder om en blanket der hedder dp 211 - aftale mellem arbejdsgiver og lønmodtager.

Den indeholder 4 forskellige rubrikker:

Udfyldes af arbejdsgiveren. Den er bare der ud af!
Udfyldes af lønmodtageren. Under helbredsforhold m.v. skal du skrive barnløshed.
Det bekræftes, at der mellem ovennævnte er indgået aftale efter § 28. Det er underskrifter.
Udfyldes af kommunen. Det er den endelige godkendelse.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-03-07 08:11

Hvorfor skal din chef betale for at du kan få børn???????????????

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-03-07 08:21

Hvis man ikke kan komme til læge udenfor arbejdstid, er der vel mange forskellige behandlinger

en chef kommer til at betale for, så hvorfor ikke barnløshed??

Godkendelse af svar
Fra : LMD1973

Dato : 25-03-07 20:13

Tak for svaret vesterbo.

Det var lige hvad jeg har brug for at vide. Jeg har kun været ansat i 3 uger, så jeg har det ikke så godt med at skulle fortælle chefen at jeg skal i gang med den behandling ... jeg ville nok ikke holde ret meget ud over prøvetiden.

Det er ikke fordi jeg vil "snøre og snyde" ham/firmaet, men jeg synes bare jeg vil have mine rettigheder i orden og jeg vil i hvert fald ikke miste jobbet på den baggrund.

Jeg har undersøgt på Skive og der har de åbent i weekenden "hvis det er nødvendigt" - hvilket jeg ikke kan bruge til så meget. Men nu må vi se hvad det bliver til.