/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Hvilket grafikkort?
Fra : eeyore73dk
Vist : 552 gange
200 point
Dato : 21-03-07 22:02

Mit skærmkort/grafikkort larmer og overvejer derfor at skifte det ud. Det er et nVidia Geforce2 MX/MX400 64Mb.
Nogen der kan anbefale et okay og gerne billigt alternativ?
Skal jeg vælge 128 eller 256 Mb?
Og hvad er forskellen på AGP, PCI eller PCI-E?

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 21-03-07 22:07

det går helt an på hvad du bruger det til. Og hvor nye spillene er du spiller.
Men med det grafikkort har du ikke spillet de helt nye up to date spil.

Kommentar
Fra : eeyore73dk

Dato : 21-03-07 22:15

Nej, er ikke det store spille-menneske

Kommentar
Fra : eeyore73dk

Dato : 21-03-07 22:18

Jeg spiller ikke de store grafiske spil, men bruger min computer til at tegne, bl.a. i AutoCAD.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 21-03-07 22:23

http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=502520500&ListingType=0&ListingSort=1&PageNr=1&Catg=10330&ArticleType=0&LanguageNr=12

dette er et eksempel på det kort du kunne købe.
Det her kort er lidt bedre end det du har nu, men forskellen er at det her kort har en passiv køler (altså ikke med blæser)

eller dette (det er også lidt bedre end dit, men også med passiv køler)

http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=502746154&ListingType=0&ListingSort=1&PageNr=1&Catg=10330&ArticleType=0&LanguageNr=12

her køber du fra butikker.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=143925
Det er et geforce 5200 og det er også bedre end det du har nu.

har du en pris, eller andet at gå efter.
Og er dine behov dækket af det kort du har nu (ellers skulle du jo have noget bedre)

Kommentar
Fra : eeyore73dk

Dato : 21-03-07 22:31

Jeg havde tænkt mig en pris under 500 kr. Mit nuværende behov er dækket, men det skulle mit fremtidige jo også gerne være ved køb af et nyt

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 21-03-07 22:35

jeg kan kun love dig at et 5200 er bedre end det du har nu. Og sådan som det ser ud er den lydløs fordi det er en passiv køler. Hvis du går op i 5500 får du normalt en blæser på, og så kan den MEGET NEMT larme.
men det er sådan lidt op til dig selv

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 21-03-07 23:01

PAS PÅ!

Det er vigtigt, at det grafikkort du køber passer til dit bundkort.
Det afhænger af hvilke slots dit bundkort har - AGP eller PCI-E (x1 / x16).
Det kan du læse i manualen til dit bundkort.

AGP er generelt en ældre standard, mens PCI-E er den nye og hurtigere standard.

Antallet af RAM har meget mindre at sige, end man umiddelbart tror.
Det er langt vigtigere, hvilken "generation" grafikkort du vælger, samt hastigheden på rammene.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 21-03-07 23:04

når han kører med det kort han gør kan det umuligt være pci 16 X.

Det kan kun være agp (hvilket jeg tror det er) ellers skal det være pci (det gamle)

Men jo det skal han da tjekke for en sikkerheds skyld.

Når han kører med 64 mb ram nu og det tilfredsstiller ham, så tror jeg ikke 128 mb er for lidt

forsat god aften

Kommentar
Fra : eeyore73dk

Dato : 22-03-07 09:04

Jeg har brugt Everest Home Edition, og den siger at mit Motherboard Chipset Bus Type er PCI. Hukommelse Bus Type er SDR SDRAM.
Går jeg ind under Grafikkort under GPU siger den at min Bus Type er APG 4x @ 4x. Der står dog også PCI-enhed 10DE /0110.
Det gør mig meget forvirret, hvilke oplysninger skal jeg købe ud fra?
I må gerne komme med flere anbefalinger

Accepteret svar
Fra : dayworker24

Modtaget 200 point
Dato : 22-03-07 15:17

jeg kan se du kører med agp 4x.
Det passer også sammen med det grafikkort du har nu.

Men jeg holder stadigvæk på mx 440 (passiv køler) eller den lidt dyrere geforce 5200 (også med passiv kæler)

men det er jo lidt op til dig selv.
Hvis du køber et grafikkort til den almindelige pci, så plejer det sjældent at være godt.

men ellers se på dit motherboard (se om grafikkortet sidder i et magen til slot som de almindelige pci enheder

Godkendelse af svar
Fra : eeyore73dk

Dato : 26-03-07 21:42

Tak for svaret dayworker24.