/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Eftersåning af græsplæne
Fra : marc43
Vist : 6473 gange
100 point
Dato : 20-03-07 14:31

Man ser så mange steder, at hvis plænen er blevet træt eller gammel er det godt engang i mellem at efterså i den eksisterende græsplæne. Mit spørgsmål er så, hvis man eftersår med græsfrø, så bliver de jo suget op af motorplæneklipperen.

Jeg prøvede at efterså sidste år i sommerferien, hvor vi havde 20-25 grader og regn af og til. Ideelle forhold til at frøene skulle spire imens jeg var bortrejst i tre uger. Brugte Den rigtige® til eftersåning http://www.denrigtige.dk/eftersaaning.htm som skulle være hurtigspirende, men de var ikke begyndt at spire endnu.

Hvordan forholder man sig ift. at efterså når plænen også skal slås. Jeg ved godt, at jeg bare kan bruge en håndskubber, men har ikke tænkt mig også at anskaffe sådan en.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 20-03-07 14:33

tror hvis du sår dem nu når nattefrosten er væk og giver dem noget kalk at hygge sig med og så vener lidt med at slå græsset skulle det nok komme op. Mange sår græsplæner i foråret eller efteråret

Kommentar
Fra : michaelsp

Dato : 20-03-07 14:38

Hej Marc43
Hvorfor giver du ikke pletterne lidt hvile?
Med unger der drøner rundt i haven, har jeg også jævnligt pletter, og dem sår jeg helt normalt, men så lader jeg pletterne få ro med fuglenet over buede bambuspinde, indtil det nye græs er kommet ordentligt op. "Net-boblerne" er selvfølgelig ikke kønne, men sådan er det bare, og det virker.
Jeg bruger selv en stor elektrisk græsslåmaskine med indkøbsvognshjul, der vrider rundt i græsset, så jeg kan næsten ikke behandle plænen mere brutalt, men det går endda.
Mvh. MichaelSP

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 20-03-07 14:39

hej

du skal bruge en rive
riv de steder der skal eftersåes
fordel græsfrø og riv igen
hvis du har en tromle så troml stederne over
ellers klap med en skovl
det er den metode jeg bruger
virker hvergang

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 20-03-07 14:44

Undskyld, men jeg har nok ikke udtrykt mig helt klart. Jeg har ikke en eneste plet i min græsplæne. Det drejer sig om at efterså hele plænen, så græsset hele tiden fornys.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 20-03-07 14:48

det er bare at smide græsfrø ud over plænen, evt tromle, altid godt, og så evt noget kalk så det får lidt gødning

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 20-03-07 14:50

det har jeg aldrig hørt at nogle efter sår en hel græsplæne
men eller er det samme metode riv,så og tromle
den kan lejes flere steder

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 110 point
Dato : 20-03-07 14:56

Man anbefaler at give plænen noget topdressing engang imellem (muld og sand blandet sammen) hvis du smider frø ud før du topdresser, "spiser" maskinen ikke frøene.

De gange hvor jeg eftersår, uden at topdresse, gør jeg det lige når jeg har slået plænen helt ned, smider jeg frø. Samtidig fjerner jeg opsamleren så den klippede græs bliver liggende
Det skal være en uge hvor der kommer regn.

Græsfrø tager meget lang tid om at spire hvis de ikke er dækket af et eller andet.
Græsset som bliver klippet af lægger sig sammen frøene, og de begynder at spire på under en uge (hvis der er varm og det har regnet)

Men synes du din plæne er lidt træt, så brug topdressing og lidt efter såning.

http://www.haveprojektet.dk/4_emneside_topdressing.htm

Godkendelse af svar
Fra : marc43

Dato : 20-03-07 15:02

Tak for svaret thulin.