/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Kan heste ikke kaste op ?
Fra : mystik
Vist : 4036 gange
20 point
Dato : 15-03-07 20:44

Hvorfor kan heste og rotter ikke kaste op ?

Og hvad pokker gør de så, hvis de skulle få noget fordærvet føde..hvilket nok ellers ikke sker for heste?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 15-03-07 20:55

Tjah.. De bliver syge.

Heste får f.eks kollik og kan blive hårdt ramt af langvarrig diarre med dehydrering og muskelsvækkelse, og hvis de ikke kommer i behandling kan de dø, en anden konsekvens af forkert fodring (især ved overfodring) er forfangenhed eller hovbetændelse, som kan ødelægge hestens ben for bestandig

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 15-03-07 21:25

Jeg hørte engang noget om at en hest fik 250 gram smør for ikke at blive syg. Skulle efter dyrlægens udsagn have reddet hestens liv. Det var noget med at hesten havde spist jord, hvorfor ved jeg ikke. Men det er da ihvertfald forkert foder så det gør noget..

Men vil lige pointere, det er ikke noget jeg har forstand på!

- Anden

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 20 point
Dato : 15-03-07 22:31

Heste kan ikke kaste op, fordi overgangen mellem spiserøret og mavesækken har en meget kraftig muskulatur omkring sig. Det er nærmest en ringmuskel, der forhindrer at maveindhold kan stige op i spiserøret.
Man kan anskueliggøre det simpelt, ved at sige, at den opkastnings-kraft der skal til for at overvinde både ringmusklen og længden af spiserøret har hesten ganske enkelt ikke anatomi til.

Hos heste med lav spiserørsforstoppelse, ses at foderet kommer ud af mund og næse - det er ikke opkast, men "overløb"
Desuden kan ved svære ubehandlede tarmstop i de øvre afsnit af tarmen ses, at mere fordøjet føde kommer ud af næse og mund, men det er også "overløb" og ikke hvad man forstår ved "opkast".
herfra http://www.hesteinfo.dk/forum/1/995/6051/

Godkendelse af svar
Fra : mystik

Dato : 17-03-07 23:01

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Stendalhus

Dato : 03-09-07 13:11

Nej, heste kan ikke kaste op. Men de kan døje så pokkers med kolik. Nordsted1 har så glimrende gået i detailjer, så det er der ikke grund til, at gentage.

Når en hest har problemer med fordøjelsen (forstoppelse) skal der gerne et smøremiddel til. Smør/madolie mv. optages i kroppen, og skal derfor bruges med varsomhed. Hvad der imidlertid kan hjælpe er der i mod parafinolie. Det skal gerne direkte ned i hestens mave, vha. en slange, der føres ind gennem hestens ene næsebor, og direkte ned til dens mave. Dette SKAL udføres af en dyrlæge, da slangen ligeså godt kan havne i lungerne. Sker det, drukner hesten slet og ret. Går det helt galt, kan der anvendes intraviøst kalkvand.

Mvh. Stendalhus.

Kommentar
Fra : efterår

Dato : 27-09-07 16:00

heste der spiser jord for kolik da de ikke kan tåle det. hvis man ikke ser hesten har kolik dør de!

Kommentar
Fra : Tøzen

Dato : 18-10-07 21:33

hey !!!

Fordi heste ikke kan kaste op er deres mave er ikke det
samme som en ko .. Andet !! Jamen hvis du ser hesten og hvis den ikk er den samme
og den prøver og rulle sig så er det noget galt .. så er det kulik.. så ring til dyrlægen.. imellem tiden
må du gå med hesten så den holdes igang inden dyrlægen kommer.. og hvis man ikk vil have dyrlæge på så gå med hesten til den for skidt
Det gjorde jeg selvom det tager sin tid eller 2timers tid måske mindre ..
Bare den for skidt nogen gange .. så kan man se om den har det lidt bedre hvis ikk så ring til dyrlægen!!!
Og hvis det er ..
Så tag og tjek fodret om det er det den skal have
og hvis det er okay med fodret så er det bare godt .. og hvis hesten er meget på græs og rider for lidt på den
så skær lidt ned på græset .. så bliver hesten ikk op pustet