/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Lønforhøjelse
Fra : Junkboxs
Vist : 709 gange
10 point
Dato : 15-03-07 14:29

Hey.
Hvor længe syntes i at der skal gå, fra når man starter på et nyt arbejde - og til man spørger om
lønforhøjelse?

Accepteret svar
Fra : pve

Modtaget 15 point
Dato : 15-03-07 14:37

Som udgangspunkt vil jeg sige man bør kunne tale om det en gang om året, så 12 måneder efter du er startet.

Kommentar
Fra : Yatowi

Dato : 15-03-07 14:41

Hvis du ikke har aftalt noget vedrørende dette ved ansættelsen, må det vel være rimeligt at tage en samtale om lønnen tre måneder efter start.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-03-07 15:15

Der er jo mange ting at tage i betragtning.

Kan du ikke uddybe spørgsmålet lidt mere !?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-03-07 18:48

Det kommer da an på hvad det er for en stilling du beklæder, og hvad det er for et firma du arbejder for. Om man er tilfreds med din indsats hvordan firmaets økonomi er. Om du efterhånden har fået mere ansvarsfuldt arbejde. Det er noget man selv har en fornemmelse for, og om du har chance for mere vellønnet arbejde andre steder. Lønforhøjelse er noget man må gøre sig fortjent til.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 16-03-07 21:17

Der er mange ting der skal tages i betragtning som ans skriver, får du løn efter en speciel overenskomst, er der aftalt en prøvetid, er der skrevet kontrakt, det skal der for øvrigt altid iflg. dansk lov.
Kontakt din fagforening og sørg for at sætte dig ind i tingene og er du ikke så bliv medlem af en fagforning der kan hjælpe dig i sådanne spørgsmål.

Mvh EH

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-03-07 03:03

De fleste private firmaer regulerer lønnen een gang om året for alle medarbejdere. Forhør dig hos dine kolleger hvornår det sker.

Hvis du *derudover* mener du har fortjent mere, så tag det op, tidligst tre måneder fra du er startet. Men det skal kun være fordi du har specielle argumenter for at lønnen skal reguleres. Måske tror du at du har lavet et bedre job end de havde forventet fra starten. Under alle omstændigheder ville det være et godt udgangspunkt at bede om en 'medarbejdersamtale' hvor du spørger til deres tilfredshed. Er de ikke specielt tilfredse, så når du ikke langt med løn-snakken.

Fagforening? Tja, hvis du er til selv at tage hånd om dine individuelle ansættelsesvilkår, så får du vist ikke meget ud af fagforeningen. Glem den.

Godkendelse af svar
Fra : Junkboxs

Dato : 20-03-07 13:28

Tak for svaret pve.