/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Start af freelance virksomhed
Fra : Ladmorillo
Vist : 1620 gange
450 point
Dato : 08-03-07 23:25

Hej

Jeg har fået et job som oversætter for et dansk firma. Arbejdet er kontraktbaseret, og vil forløbe over ca. 18 måneder. Firmaet ønsker, at jeg modtager min betaling ved at sende dem en regning for hvert stykke fyldført arbejde (kontrakten dækker over 9 stykker arbejde). Hvert stykke arbejde vil kunne indbringe 6000 kr, og det vil svare til en årsløn på 36.000 kr.

Det er ikke et arbejde, jeg kan leve af, og det er meningen, at det skal fungere som en sideindtægt til min SU, da jeg stadig er under uddannelse.

Skal jeg registrere en virksomhed, for at kunne tjene penge på denne "freelance" måde?
I så fald går jeg ud fra, at jeg bør registerere en enkeltmandsvirksomhed, eftersom det kun er mig selv, der skal udføre arbejdet.

Jeg er også i tvivl, når det kommer til, om jeg skal registere mig som selvstændig. Jeg har læst, at man både kan have en virksomhed som lønmodtager, som lønmodtager med bierhverv, og som selstændig, men at kun de to sidsnævnte kan skrive regninger.

Vil jeg gøre det svært for mig selv at få et almindeligt lønmodtager-arbejde, hvis jeg bliver selvstændig? Der er, som sagt, kun tale om et job ved siden af studierne, og jeg regner med, at skulle have et lønmodtagerjob engang i fremtiden.

Det, jeg har kunnet læse på SKATs hjemmeside og diverse iværksætter-hjemmesider, henvender sig til lidt mere seriøse virksomheder, og jeg har svært ved at se, hvor jeg selv passer ind henne.

Virksomheden skal sådan set kun bruges til at kunne indkassere løn ved hjælp af regninger. Den vil ikke få nogen udgifter, og alt arbejde vil blive udført hjemmefra. Jeg er heller ikke interesseret i at trække noget fra i skat, men blot i at få min løn.

Vil det være muligt for mig, at hæve alt det, virksomheden tjener, som min egen løn, eller er det ikke så lige til? Kan jeg bede min klient om at betale min løn ind på min private bankkonto, eller er det nødvendigt at oprette er særlig konto til virksomheden?

Er der nogen, der kan rådgive mig?

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 450 point
Dato : 09-03-07 01:27

Først: Der er intet i vejen for at gøre dette som selvstændig. Om du ved siden af er studerende med SU, lønmodtager eller blot en drivert, det er ligegyldigt. Det vil slet ikke have nogen indflydelse på dig som lønmodtager i fremtiden. Hvis du søger job i en virksomhed hvor dit freelanceri er konkurrent til din arbejdsgiver, bør du dog nok afklare dette med firmaet. Enkeltmandsvirksomheder som denne skal ikke registreres, medmindre du (frivilligt eller tvungent) vælger momsregistrering. Det er tvungent hvis din årsomsætning overstiger 50.000 kr.

Du skriver blot en faktura - se fx http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=171274&vID=0
I stedet for CVR-nummer kan du - hvis du ikke er momsregistreret - anføre CPR-nummer.
Så fører du et regnskab med alle udgifter og indtægter. Som du beskriver det, så er det blot en liste over fakturaer. Overskuddet oplyser du til Skat på selvangivelsen (og dermed til SU - husk regler for egenindtægt).

Du kan bare få dit honorar udbetalt på din egen bankkonto. Først når virksomheden (regnskabet) bliver mere kompliceret må selvstændig firmakonto anbefales. Husk, at der ikke bliver trukket skat af dette løbende. Enten får du en stor restskat, eller osse skal du have lavet dit skattekort om.

www.startfirma.dk har vi mange spørgsmål vedr. sådanne små virksomheder.

Godkendelse af svar
Fra : Ladmorillo

Dato : 09-03-07 10:42

Det lyder godt! Tak for svaret