/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
tern..
Fra : Birgitta
Vist : 5641 gange
200 point
Dato : 08-03-07 17:23

Hvordan laver man ternet papir med en bestemt ternstørrelse?

Jeg har ikke Adobe, men Ulead.. Men der er vel nogenlunde de samme muligheder..

Kommentar
Fra : joernh

Dato : 08-03-07 18:29

Skal det være i photoshop eller hvad skal du bruge det til?
Andre programmer har linealer hvor du selv kan bestemme hvordan linierne skal være

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-03-07 18:52

Jeg skal have lavet noget ternet papir.
Ligesom det, man kan købe, men på en anden farve.

Jeg skal bruge det til en veninde som er ved at indrette sin lejlighed. Jeg har udprintet en tegning af hendes lejlighed, og det ville så være rart med noget papir med tern i passende størrelse, som hun kan klippe møbler ud af.

Det er FOR besværligt, hvis jeg skal sidde og trække hver eneste streg i hånden... der må være en nemmere og mere præcis måde at gøre det på?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-03-07 07:37

- hvis du skriver hvor store tern du vil have, f.eks. 5x5 mm, kan jeg sende en A4 som PDF...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-03-07 09:52

Jeg vil selv.....
Men tak for det.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 09-03-07 12:31

Det kan sikkert gøres meget enkelt, men da fidusen endnu ikke er dukket op her, skal jeg fortælle, hvad jeg ville gøre:
Opret et nyt dokument i Photoshop i den størrelse, du skal bruge - eller i et passende kvadrat. Brug cm i stedet for pixel ved oprettelsen, så er man sikker på at få den rigtige størrelse.
Vælg gennemsigtig baggrund.
Nu har du et tomt dokument med en ternet baggrund.
Træk nu en streg med blyantsværktøjet vandret. Hold shifttasten nede, så bliver stregen HELT vandret.
Vælg nu Flytteværktøjet. Hold ctrl-tasten nede og tryk først på bogstavet a = vælg alt, derefter på c = kopier og dernæst v = sæt ind.
Nu har du to lag med hver sin streg.
Træk stregen i lag 2 ned under stregen i lag 1, for eksempel 3 eller 4 baggrundstern under.
I lag vælger du "sammenkopier synlige". Nu har du kun et lag, men med to streger. Gentag processen, nu får du to streger i hvert lag. Bliv ved med at trykke på ctrl+v, indtil dit "papir" er dækket med streger med lige stort mellemrum imellem. Sammenkopier lagene og sav så det samme lodret.
Til sidst har du et ternet "papir". Det lyder besværligt, men det tager højst 10 minutter, når man først er i gang.
Lav for en sikkerheds skyld en mønstermaske af ternene, så har du den altid til en anden gang.
God fornøjelse.
(Men måske skulle du vente og se, om der ikke dukker et geni op med en meget enklere løsning)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-03-07 16:45

jooh.. tak... Det ser lidt indviklet ud.....
Men jeg vil prøve det hvis der ikke viser sig andet...
Jeg har overvejet at tage et stykke ternet papir, skanne det ind og printe det ud på et farvet stykke papir...... Hvis ternene ikke er helt den rigtige størrelse, så kan jeg vel "tilpasse størrelse" så det kommer til at passe. Jeg prøver nok i morgen... har ikke tid i dag...

---forøger lige points.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-03-07 16:49

Birgitta - har du programmet excel.
Det er et stort ternet ark hvor du kan bestemme størrelsen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-03-07 17:00

okayyy......... --jeg kikker på det i morgen... Jeg HAR Excel, men jeg har ikke rigtig lært at bruge det........... Men få det til at lave tern.... D E T... skulle jeg nok kunne..... -tak.. Fin ide.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-03-07 17:03

Ellers bare spørg..................

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 10-03-07 17:44

Du kan bare lave det i word....

Indsæt tabel....

Du bestemmer selv størrelsen af felterne......

Nemmere kan det da ikke være

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 10-03-07 18:00

Nåe, jeg troede, det SKULLE være i Photoshop. Det er da klart at en tabel i Word er det letteste, som refi foreslår.
Men husk, at selvom du kan se ternene på skærmen, bliver de ikke printet ud, hvis du ikke selv vælger at farve stregerne om rammer og celler.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-07 18:24

Logik

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 10-03-07 18:36

- man kunne jo også henvende sig til den nærmeste næringsdrivende der handler med ternede skriveblokke...

Citat
okayyy......... --jeg kikker på det i morgen... Jeg HAR Excel, men jeg har ikke rigtig lært at bruge det........... Men få det til at lave tern.... D E T... skulle jeg nok kunne..... -tak.. Fin ide.

- jeg tror at det er disken/sofus's lillesøster...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-03-07 19:01

Det er ikke Sofus/Diskens lillesøster.
De af os som har leget eller være beskæftiget meget med officeprogrammerne, vil nok syntes at det er elementært at lave terner i bestemte størrelser.

Ps. Ved selv at bestemme størrelsen på terner/målforhold, kan det være nemmere at overskue en tegning af et rum eller lejlighed...........ternet papir har jo kun et bestemt mål.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-07 19:06

Naaaahhhhhh

Der kan nu SAGTENS købes millimeterpapir..... (og det er MEGET præcist)

Det bruger "tegnere" skam hver dag.....

Det er normalt "blåt" eller "lyserødt", men kan sikkert fåes i flere farver.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-03-07 19:37

Refi - hvis det er mit indlæg, du snakker om..........................så læs og forstå.
Det er svært at lave "skæve" målforhold på milimeterpapir.

Dog brugte jeg publisher til at lave mit køkken, som kunne være lavet i autocad men var nemmere at transportere i programmet publisher eller gemme som jpg.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-03-07 19:42

Ja -ja Godt ord igen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-03-07 19:48

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-03-07 13:38

OKay.....
Må jeg så liige få lidt "elementær undervisning" i hvordan jeg laver tern i en bestemt størrelse f.eks. sidelængde 0.5 cm) i Excel?

Jeg har kikket på det, men når jeg ændrer størrelsen på cellerne, så er enheden "antal cifre".. -Hvor ændrer jeg enheden til cm?

Og nej, jeg er IKKE interesseret i at gå ud og købe millimeterpapir.

--så har jeg prøvet at indsætte tabel i Words... -Igen får jeg IKKE lov til at bestemme cellestørrelsen i cm.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-07 13:56

Citat
Igen får jeg IKKE lov til at bestemme cellestørrelsen i cm.

Ja da.....

Bare opret en tabel der ca. passer med et A4....

Når først det er oprettet kan du ændre højde og bredde som det passer dig....

Ligeledes sætte flere/færre celler ind/ud hvis "øjemålet" ikke var godt nok....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-07 14:00

Birgitta.................. hmm. jeg henviste efter hukommelsen. for jeg kørte i et andet styresystem som ikke har officepakken installeret.
Og nu har jeg startet en anden comp. for lige at lave en opskrift på de terner.................det kan jeg ikke.
Så nu vil jeg lige sunde mig lidt og finde på noget andet.................du har vel ikke programmet publisher liggende på din comp.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-03-07 14:05

Ikke godt nok... jeg vil gerne have noget rimeligt præcist... Ellers kunne jeg jo bare bruge en blyant og en lineal...

Altså: jeg vil lave et stykke papir med ternstørrelse på 0.5 cm. Papiret skal være MINDRE end A4, -vi kan f.eks sige 15x20 cm, så jeg ikke får bøvl med marginer.

Forklaringen må gerne være så enkel, så jeg ud fra den også kan lave tern med andre mål på andre størrelser papir.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-07 14:09

Ok jeg arbejder lige på det...........jeg kan se det for mig, hvor jeg indstiller de firkanter i højde / bredde, så et sted må det være.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-07 14:10

Citat
Ikke godt nok... jeg vil gerne have noget rimeligt præcist

Hvad mener du ??????

Er i millimeter spring ikke godt nok når du vil have cm.....

Vil du have et ark på 15x20 felter - er det bare den tabel du opretter....

Derefter markerer du EEN række - højreklikker - og går i egenskaber for tabel....

Nu kan du bestemme højde og bredde på tabellen (cellerne) med millimeters nøjagtighed....

Så hvad er problemet......

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-03-07 14:13

Næ... jeg har spurgt computeren, -jeg har vist ikke publisher...

Tænk, at noget så enkelt skulle være SÅ svært for en computer....

Måske et eller andet download gratisprogram kan gøre det...?

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 11-03-07 14:18

Åbn et nyt exeldokument. marker alt (ctrl+a). Gå op i Formater. Vælg først Rækker og derefter Rækkehøjde og vælg f.eks. 10.
Gå atter op i Formater og vælg denne gang Kolonner og derefter Kolonnebredde og skriv 1.
Så får du et ark med små bitte kvadratiske tern.
Ophæv markeringen og marker så det antal tern, der kan være på dit papir - det ser du i Vis udskrift.
Når du har fundet størrelsen, så husk at give alle stregerne en farve, for de tynde streger, du ser på skærmen bliver ikke printet ud. Du kan vælge lige den farve, du ønsker, og du kan også varve cellerne, så baggrunden på dit papir får en eller anden farve.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-07 14:21

Det er jo WORD jeg taler om - IKKE excel eller publisher.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-07 14:23

hvaderikkeibrug - som jeg ser det er det ikke i cm men i antaltegn der måles.
Jeg har lige hejlet excel i gennem for at finde en måde.

Ps.
Lige nu kigger jeg på konvolutter/etiketter hvor der er mulighed for at bestemme højde/bredde på cellerne.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-03-07 14:26

jeg ER i words lige nu... og måske....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-07 14:30

Så gør du bare som skrevet står

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-03-07 14:33

Jaha... jeg tror, den er der...
Jeg har oprettet en tabel med 30X50 tern.
Den vælger jeg alt på. Højreklikker på det valgte og vælger "egenskaber for tabel". Og SÅ får jeg mulighed for at vælge højde og bredde..
FINT! Tak for det!
Det ser ud til af det var vrisne refi, der kom med løsningen.

Jeg laver lige et par forsøg med udprintning..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-07 14:50

Citat
Det ser ud til af det var vrisne refi

Du kommer aldrig til at se/høre mig vrissen....

Højst en forkert placeret smiley......

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-07 14:50

Og jeg har lige lavet et manuelt ternet papir i word.
Jeg starter med at tegne en firkant og h-klikker på den firkant og får mulighed for at farve stregen og baggrunden samt indstille tykkelsen.

Nu vælger jeg kopier og indsæ-indsæt-indsæt-osv
Når jeg rykker ternerne op i nærheden af de andre så klistrer de sig på plads.

Jeg markerer de vandrette terner med skift+musklik og så kopier
ved indsæt har jeg nu en hel række mage til.

Det kan muligvis også laves i konvolutter og etiketter (brugerdefineret) men der strejker min gamle mask desværre når jeg vil tilrette højde bredde.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-07 14:52

Refi er da hverken vrissen eller vissen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-07 14:52

Pas nu på når du udskriver......

Cellestregerne skal jo udskrives ellers får du bare et stykke blankt papir....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-07 14:57

hvis du ikke har fundet ud af det, så skal du bare markere hele tabellen og du får mulighed for at vælge alt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-03-07 14:58

Ork, refi er måske ikke vrissen, men heller ikke en særlig tålmodig læremester...
Så det må blive 10 for løsningen og 03 for undervisningen.

Jeg kan jo ikke gøre for at jeg ikke kan bruge Excel ret godt... -eller det kan jeg måske godt gøre for, men årsagen til at jeg stiller ert spørgsmål er jo, at der er noget, jeg IKKE kan finde ud af.
---Skal lige ud med hunden... -kommer tilbage...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-07 15:11

Citat
og 03 for undervisningen

Det er fordi du ikke læser hvad jeg skriver

+ at du forsøgte FLERE ting på en gang.....

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 11-03-07 15:18

Kære e.c.
Højde og bredde har da ikke noget med tegn at gøre, det er cm eller mm. og det, man får ud af min fremgangsmåde er et ternet stykke papir med lige store kvadrater.
---
Og så synes jeg godt nok det er uretfærdigt at kalde refi for vrissen. Han, og alle vi andre, prøver jo bare at hjælpe dig, Birgitte, og bruger en masse tid på at prøve forskellige muligheder - hvilket du jo lige så godt selv kunne have gjort. Så alene af den grund fortjener han pointene.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-03-07 15:50

Ok hvaderikkeibrug - men det kan min excel altså ikke (office 2000)

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 11-03-07 16:00

Har du andre Adobeprogrammer end Photoshop?
Ha du f.eks. InDesign?
Hvis Ja, vender jeg tilbage og forklarer dig hvordan du laver præcise tern!
Ammitz

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-03-07 17:13

hvaderikkeibrug, som sagt så vil MIN excel altså heller ikke måle i cm eller mm. Men kun i antal tegn. Min er en 2003. Det kan da være, den er forældet allerede.

Men pyt, det gik jo fint nok i Words.

Refi. Her er din oprindelige forklaring:

Citat
Du kan bare lave det i word....

Indsæt tabel....

Du bestemmer selv størrelsen af felterne......

Nemmere kan det da ikke være

Undskyld, for mig lyder det som om dit svar på mit spørgsmål "hvordan?" er: "bare GØR det"

Først i din TREDIE forklaring kommer du med det forløsende ord "højreklik" på den markerede tabel.. Men okay, så får du et femtal for undervisningen..

Øøøh... Ammitz, jeg skriver i mit indledende spørgsmål, at jeg IKKE har Adobe photoshop, men Ulead...

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 11-03-07 17:16

Tak for svaret refi.

Og tak til alle andre for hjælp og forslag.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-03-07 17:23

Selv tak....

Engang imellem er man NØDT til at tænke lidt selv