/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
boligsikring
Fra : tfr
Vist : 3945 gange
20 point
Dato : 13-01-03 14:45

Jeg skal flytte fra min mand og skal søge boligsikring.
Skal vi have indledt separation/skilsmisse for at jeg bliver
betegnet som enlig og dermed berettiget til at søge tilskud,
eller er det nok at jeg flytter?

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 13-01-03 14:52

Boligstøtten er beregnet på hustandsindkomst, så det burde der ikke være noget i vejen for, på http://www.netborger.dk/applikationer/boligstotteberegning_start.asp kan du beregne hvor meget du kan få

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 13-01-03 14:55

Flytteguiden er måske også noget du kan bruge http://flytteguiden.netborger.dk/produkt/flytteguiden/forside.asp

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 13-01-03 15:07

På dette link vil du kunne læse om lovgivningen på boligstøtte-området http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20020069629-REGL

Her vil du i §§ 6+7 kunne læse at boligstøtte beregnes på grundlag af ansøger + ÆGTEFÆLLE, så ja, du skal have gjort noget ved separationen/skilsmissen. Husk at boligsikringen er jo ikke alverden - så gå ind og beregn før du vælger bolig: http://boligstoette.kmd.dk/netborger/default.asp

Mvh

Kommentar
Fra : ThomasMS

Dato : 13-01-03 15:14

Det er korrekt, at boligsikring beregnes på baggrund af husstandsindkomsten, men for at der kan være tale om 2 adskildte husstande, skal der som minimum være ansøgt om seperation.

Kommentar
Fra : tfr

Dato : 13-01-03 15:17

Kære ThomasMS

Da jeg jo fysisk flytter til en anden adresse en min mands - er der jo talt om 2 adskilte husstande - eller?

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 13-01-03 15:26

Jeg er meget overbevist om at i skal have indledt separation/skilsmisse før du kan få noget

Accepteret svar
Fra : kanjegik

Modtaget 30 point
Dato : 13-01-03 15:55

BEKLAGER Jeg trækker mine ord i mig igen!
Jeg kunne ikke dy mig for at ringe til boligstøtteafdelingen i min kommune for at stille spørgsmålet.

Svaret var: " - at det var længe siden at de havde været så strikse. Det er jo "moderne" at flytte fra hinanden, så hvis du står tilmeldt i folkeregisteret alene (evt. med børn), på den nye adresse, er der ikke noget til hindring for det. Det er kun boligadressens indkomst der lægges til grund for beregningen".

- om ikke andet tager det ca. 2 minutter i opkald til kommunen at få afklaret spørgsmålet.

Men en beregning vil da stadigt være en god ide .........

Mvh

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 13-01-03 19:55

trist i skal skilles, i havde vel ikke børn

Godkendelse af svar
Fra : tfr

Dato : 14-01-03 16:59

Tak for svaret kanjegik.
det var smadderpænt af dig ligefrem at ringe til kommunen.
Jeg har også foretaget en beregning, så jeg nogenlunde ved hvor jeg står
Med venlig hilsen TFR