/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Menières sygdom
Fra : annabassand
Vist : 3940 gange
200 point
Dato : 04-03-07 15:29

Hej

Jeg har i nogle år lidt af svimmelhed som kommer og går og har tidligere været ved lægen flere gange og har fået diagnosen 'virus på balancenerven'. Jeg har nu læst lidt om Menières sygdom og synes at der er rigtig mange symptomer jeg kender til... tinnitus, dårlig hørelse i perioderne, migræne etc...

1) Er der nogen her der kender sygdommen som kan fortælle mig mere?
2) Hvordan stiller lægen diagnosen? Det virker temmelig komplekst...
3) Findes der god alternativ behandling som kan hjælpe?

Mvh
Anna

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 04-03-07 15:33

Kender det ( heldigvis) ikke

men VED der er en forening, og der må du kunne få noget at vide

mener den hedder tinnitus og Menières foreningen....

google må kunne hjælpe dig

/ Henrik

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 04-03-07 15:49

http://www.sundhedsguiden.dk/illness.aspx?categoryId=673

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/menierssygdom.htm

Det var de 2 første hit da jeg søgte på Google, der er mange oplysninger at hente der.

Du skal have en tid ved en ørelæge, så du kan få afklaret problemet.

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 200 point
Dato : 04-03-07 17:39

det første du skal er at komme til hals-øre-næse specialist og ikke kun egen læge (som pga mange ting ikke med bestemthed kan diagnosticere lige den tilstand) - så afsted med dig. Hvis der er mere i vejen med dig vil du derfra blive sendt direkte til den rigtige behandling - er det (KUN) en virus på blalancenerven vil du også blive hjulpet der hvis du kommer i tide (lige den tilstand kan dog vare længere end man kan forvente)

Har du prøvet antihistaminer mod svimmelhed ?? Det virker faktisk - lægen vil ofte anbefale søsygetabletter - det hjælper nogen men langtfra alle - det er også vigtigt at du holder næsen fri af generende evt slim o.lign - en næse spray kan komme på tale.

Din læge burde kende til de simple øvelser med at rulle hovedet ned på skulder og rundt - fra side til side - samt at forsøge at gå med øjnene lukket og armene til siden - helst ned af en smal gang - og helst med en person tilstede - tal med ham om det (rigtig væmmeligt i starten - men det går over )

Håber du kommer afsted og får det bedre det er evindelig elendigt at gå og være svimmel - især hvis og når det er noget der kan afhjælpes

et lille ps - har du fejlet noget med ørerne - for eks mellemørebetændelse - som måske ikke er behandlet helt og holdent så oplys din læge om det- og især ørelægen

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 04-03-07 22:02

Lytter du til din krop? Her er lidt til eftertanke:

For godt 2 år tilbage havde jeg et job som var spændende, men meget tidskrævende, og jeg blev tiltagende svimmel (gik som en pingvin...) og pludselig en dag, hvor vi var til dans, så gik det helt galt: Det var som om min hjerne svømmede i gelé, og oveni havde sat sig fast "på skrå" i kraniet. Det var mildt sagt ækelt...!!!

I samme periode døjede jeg med hovedpine, træthed og til tider "brummende ringen for øren".

Lang historie, kort fortalt: Jeg var hos egen læge og ørelæge = alt OK. Min mor arrangerede så lægebesøg i Tyskland, hvor jeg fik målt hjernen med elektroder m.v. = alt OK. Og derefter kom jeg i en lang scanner-undersøgelse = alt OK.

Min svimmelhed forsatte og mit liv blev mere og mere frustrerende.

Vi tog så på sommerferie og dér lykkedes det mig oveni at få hekseskud, den morgen vi skulle hjem. Og først 2 dage senere kunne jeg komme til kiropraktor - men nu lå jeg hjemme i lang tid og kunne ingenting! Heller ikke gå på job.

Efter nogle ugers sygemelding synes min chef, at hun skulle fyre mig (en historie for sig selv med egen historie!), men så aftog min svimmelhed i stedet for... Det viste sig "bare" at være stress!

Det tog nogle få måneder, så var min hjerne igen på plads. Den dag i dag har jeg et andet job, som også er spændende (og krævende), men ingen, der forventer en forlænget arbejdstid = alt OK.

Min krop havde med andre ord skreget "STOP", men jeg ville høre. Så lagde den mig ned med ryggen, så jeg blev tvunget til at geare ned - og det hjalp...!

En fra vores dansekreds kom tilbage fra ferie i Østen og var så syg, så syg. Efter mange undersøgelser kom han i en scanner, og der viste det sig, at der havde været en lille blodprop i hjernen... Nu har han fået korrekt behandling og har det fint...!

Håber, at du kan bruge det her til noget - og rigtig god bedring til dig!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-03-07 20:36

annabasand - hvis du havde meniéres ville din læge eller en specialist meget hurtigt kunne fortælle dig det - især sidstnævnte -

Kommentar
Fra : annabassand

Dato : 25-03-07 13:05

Hej Alle

Tak for svarene

Jeg har set en hals, næse, øre specialist.. Han formoder at det er meniere, men jeg skal lige igennem nogle flere tests først! Jeg håber at han ikke har ret og at svimmelheden bare foretager sig igen Lige nu går det såmen meget fint igen...

Mvh
Anna

Godkendelse af svar
Fra : annabassand

Dato : 25-03-07 13:05

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-03-07 13:22

velbekomme - håber du har været hos specialist