/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
kan andelsforening tillade sig
Fra : md_sign
Vist : 624 gange
20 point
Dato : 03-03-07 19:26

hej jeg bor i en andelsforening i kbh. jeg er i gang med at sætte den i stand med 2 nye badeværelser nyt køkken og et tekøkken, så mine børn vil have et sted at flytte ind når de bliver gamle nok. indtil det sker havde jeg tænkt mig at leje to værelser og et badeværelse ud. nu siger andelsformanden at de skal godkende lejeren og den aftalte husleje vil de have indbetalt over fællesadministrationen. mit spørgsmål er om de kan diktere mig dette, er der nogle regler for at bestyrelsen kan forlange dette? kan jeg få problemer med at leje ud hvis der er skrevet en standard kontrakt? og hvorledes skal jeg forholde mig til bestyrelsen som driver klapjagt på mig?
med venlig hilsen md_sign

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 20 point
Dato : 03-03-07 21:45

de kan faktisk kræve, at få lov til at godkende lejeren. og der skal være enighed i foreningen om, at du lejer værelser ud.
det bør du også være blevet oplyst om, da du købte din lejlighed.
omde kan kræve indbetalingen over fælleskonto, ved jeg ikke.
du kan sagtens få problemer selvom der er skrevet en standardkontrakt. det er jo ikke sikkert, at den du lejer ud til, har samme opfattelse af tingene som dig.
og husk så lige, at skattefar vil være med til at dele. det kan være en ubehagelig overraskelse at få en skrivelse fra skattevæsenet med krav om efterbetaling.

Godkendelse af svar
Fra : md_sign

Dato : 03-03-07 21:49

Tak for svaret trimare46.det med skattefar har jeg rimeligt styr på .jeg har ikke tænkt mig at ville bo gratis selom det ville være rart. Men sådan som jeg læser lejekontrakten bestemmer jeg hvor og hvordan pengene skal betales, det er vel ikke noget andelsforeningen skal blande sig i?

Kommentar
Fra : md_sign

Dato : 03-03-07 21:54

udover at de vil blande sig i hvem jeg lejer ud til, får jeg breve om at indstille ombygningsarbejder jeg har fået tilladelse til både af formanden (som ikke lige kan huske at jeg har lagt tegningerne og godkendelserne fra kommunen, ind til hende) og kommunen. jeg er frustreret og føler mig i den grad chikaneret da jeg prøver at udvise (det efter omstændighederne) bedst tænkelige naboskab med råd og vejledning o.s.v o.s.v