/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
3 x 40 fods container = xx km2
Fra : ivanovic1
Vist : 2295 gange
75 point
Dato : 01-03-07 10:27

Hej Alle,

Jeg har et spørgsmål, som jeg godt ved, at der ikke er et 100 % korrekt svar til. Men hvis I kan komme med nogle skøn ville det være super.

Hvis man har tre 40 fods containere fyldt med varer, hvor meget vil disse ca. fylde i km2 på et lager, hvor man stabler varerne i max 2 meters højde, og det skal være muligt, at komme til og plukke varerne.

Hvis der er nogle, som har nogle bud på dette kunne det være super.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-03-07 10:55

1) I kvadratkilometer???? Mener du virkelig det? Eller kvadratmeter?
2) Der er jo ret stor forskel på hvor stort et areal du skal bruge. Det kommer jo især an på de enkelte varers/pakpassers rumfang og geometri.

Er kasserne 50x50x50cm? (situation a)
Eller er de 120x60x40cm? (situation b)
Eller????

Hvor mange rækker må varerne stå i?

Skal der være plads til kørsel med gaffeltruck? Med el-stabler? Eller kun alm. palleløfter?

Ergo, der er ret mange overvejelser der skal afklares først, før du lejer dig ind i en lagerhal....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-03-07 11:01

http://www.containex.com/en/iso_shipping_container_40.aspx

Regn evt. med at nyttehøjden indvendig er 2 meter.
Gulvarealet er omtrent 30m² pr. container.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 01-03-07 11:11

Hvis det er fordi du skal leje lagerplads, så udregnes prisen typisk efter kubikmeter altså rumfang og ikke efter kvadratmeter

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 01-03-07 11:21

Hej Alle,

det er selvfølgelig i m2 jeg mener og ikke km2. Jeg skal kun kunne køre rundt med en almindelig palle løfter. Kasserne på varerne vil variere meget.

Er som sagt godt klar over, at man ikke kan komme med et 100% svar, men et skøn ville være super.

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 85 point
Dato : 01-03-07 11:25

Et simpelt regnestykker er at finde ud af hvor mange kvadratmeter det fylder i containeren

En 40 fods container er ca. 28 kvadratmeter og 66 kubikmeter med indvendig mål 2,5 meter i højden, altså lidt højere end de to meter du nævner.

28 kvadratmeter x 3 = 84

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-03-07 12:21

3 containere á ca. 30m²

++++++
¦¦¦¦¦¦
++++++

Indholdet opstilles i lige rækker, så der er tilgang fra begge sider.

Med udenomsplads ca. 2 meter i alle retninger, og 2 meter mellem rækkerne, bliver arealet du skal færdes og opbevare på ca. 15.2x16m = 243m²

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-03-07 12:22

Nå....de skrifttegn kunne kandu ikke vise...

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 01-03-07 12:23

Hej Igen,

Er der ingen, som har noget praktisk erfaring, som kan være med til at hjælpe med ovenstående spørsgmål.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-03-07 13:27

Prøv at tegne en skitse med containerne set ovenfra i skala 1:50. Det er ikke svært.

Så kan du hurtigt danne dig et overblik over dit pladsbehov hvis du opstiller dem med 2 meters mellemrum.

Deler du hver containers indhold i 2 rækker som du skal kunne tilgå fra begge sider, så får du ialt 6 rækker med kasser. Holder du stadig 2 meter mellem rækkerne, bliver dit pladsbehov 21x16m = 336m²

...derfor er det jo ikke ligegyldigt hvordan du vælger at opstille varerne, vel? På den ene måde 243m². på den anden 336m².... nu er resten op til dig

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-03-07 17:13

En 40 fod rummer ca 33 europa paller i grundplan
Så 3 styk er tæt på 100 Europapaller i hvis de står i 1 lag
Hvis du sætter euro-paller på lager skal du regne med 90 Cm til hver palle i lagerreoler. Da de er 80*120 cm

Så det giver en række på 90 Meter hvis de står ved siden af hinanden og du kan plukke fra enden.
Lagerreoler er i denne forbindelse samme type som dem Metro anvender.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : vingpin

Dato : 04-03-07 08:46

Inholdet i 1 container vil fylde 42 1/1 eur paller på 2m i højden!
Derfor bliver 3 containere 126 paller.
Her er så et brugbart eksempel:
stil 21 paller med den korte ende ud af, med ca 10cm mellemrum =18,9m ( beregn 20m)
Lav herefter en køregang på 1.5m - du behøver kun 1.2m, men 1,5 er mere komfortabelt.
så kommer to rækker paller - 1 gang - 2 rækker - 1 gang - 1 række.
Du har nu 6 rækker paller a 21 stk som giver 126 paller som er lig 7.2m
du har 3 køregange a 1,5 meter som er lig 4.5m
tilsammen 11.7m som du så forhøjer til 12m
Gulvarealet bliver hermed 20x12m som jo er lig 240 kvadratmeter
Held og lykke med projektet.

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 16-03-07 00:43

Tak for svaret Kortoververden.