/ Forside/ Karriere / Erhverv / Markedsføring / Spørgsmål
10  arne.jako.. 250
Boston-modellen. Relativ mark.
Fra : Tobster
Vist : 6185 gange
500 point
Dato : 23-02-07 17:33

Jeg sidder her med en opgave og skal indtegne nogle produkter i Boston-modellen.

Jeg ved at man finder den relative markedsandel ved at dividere ens egne markedesandel med sin største konkurrents, men mit problem er at jeg ingen markedsandele får oplyst.

Der bliver blot nævnt at virksomhedens produkt 'A' omsætter for kr. 700.000,- og at virksomhedens største konkurrent omsætter for kr. 500.000,-
Det er vel ikke nok bare at sætte disse tal i forhold til hinanden?

Og så er der inddelingen af den vandrette akse... I bogen er denne akse delt på midten ved 1x.
På venste side er der op til 10x og på den højre side er der ned til 0,1x - men med lige stor afstand.
I min verden burde det jo så være fra 2,0x til 0,1x med 1x i midten - hvis I forstår hvad jeg mener...?

Accepteret svar
Fra : gummianden

Modtaget 250 point
Dato : 23-02-07 19:51

Du finder den relative markedsandel (målt på omsætning) ved at dividere de 700.000 kr med 500.000 kr (=1,4).

Aksen med 1 i midten er god nok, og med 0,1 som yderpunkt til højre, og 10 til højre (evt. lavet anderledes hvis det passer bedre til opgaven). Dette skyldes at skalaen så går fra 10 gange mindre end 1, til 10 gange større end 1. Hvorimod den ville gå fra 10 gange mindre, til dobbelt så stor, hvis den gik fra 0,1 til 2... Håber du følger mig i dette.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 23-02-07 20:32

Jo det forstår jeg fint så... Godt svar... :)

Jeg har regnet 5 SBU'er ud og de har følgende relative markedsandele:
0,7x
1,6x
1,5x
1x
0,2x

Hvis jeg laver den fra 10x til 1x og fra 1x til 0,1x, så vil de jo ligge meget tæt på 1x evd indtegning?
I dette filfælde er det vel godt nok at den så går fra 2,0x til 0,1x?

Kommentar
Fra : gummianden

Dato : 23-02-07 20:45

Så vil jeg hellere lave den fra 0,2x til 5, da den så går fra fem gange mindre, til 5 gange større. Så er yderpunkterne på aksen relativt lige store i forhold til midten...

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 23-02-07 21:07

Hmmm... er stadig lidt nyt i det her... Er ikke helt med på hvorfor du vil helt op til 5?

Min højeste værdi er jo 1,6x, så 2x burde vel være rigeligt?

Det er blot en opgave ifb min uddannelse...

Kommentar
Fra : gummianden

Dato : 23-02-07 21:30

Det skyldes at 0,2 er en femtedel af 1, og 5 er fem gange 1, derved er akserne ens. Har du en akse fra 0,2 til 2, går den fra en femtedel, til dobbelt, så bliver aksen skæv. Derfor skal du lade den gå fra 0,2 til 5, så forholdet fra yderpunkterne til midterpunktet (1) er det samme, også selvom der ikke er noget længst ude til venstre i modellen

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 24-02-07 14:21

ok, men er der n ogen regler for indrettelsen af den vandrette akse?

Når jeg tegner mine SBU'er ind kommer alle dem i den venstre side jo til at ligge meget tæt på 1x.

Ville det være forkert hvis jeg kun indrettede længden til venstre for 1x til kun at gå til 2x? Og så med 1,5x i midten af disse 2 punkter?

Mine data ser således ud:
A) 0,7x - markedsvækst: 15%
B) 1,6x - markedsvækst: 10%
C) 1,5x - markedsvækst: 2%
D) 1x -markedsvækst: 4%
E) 0,2x - markedsvækst: ½%

Den gemmemsnitlige vækst er på 7%
- derfor bliver min øvre delk af Boston-modellen vel lidt højre end den nedre, da A o har en vækst på 15% ?

Jeg forøger lige mine point, så du får mere ud af at dette... :)

Godkendelse af svar
Fra : Tobster

Dato : 16-04-07 09:35

Tak for svaret gummianden.