/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Beregning markedsbestemt leje
Fra : Leo.pedersen
Vist : 9112 gange
200 point
Dato : 21-02-07 21:51

Hej

Jeg står med overvejelser om at købe en ejendom i Fredericia som indeholder 2 lejligheder, og 3 værelser på kvisten med adgang til køkken og bad (de 2 af værelserne er p.t. udlejet samlet, dvs. fungere som en lejlighed).

Hvis jeg køber, så får jeg den ene lejlighed, samt det ene værelse på kvisten.

Den nuværende ejer bor selv i ejendommen, og har ladet lejerne bo billigt. Iflg. ejendomsmægleren så bør de hæves med cirka 33%. Dette lyder rimeligt med den smule kendskab jeg har til lejeniveauet i området.

Ejendomsmægleren mener at jeg blot kan hæve dem med et varsel på 3 måneder.

Dette er jeg ikke så sikker på.

Har ikke kunnet finde lovgrundlaget præcist, og er faktisk ikke sikker på om Fredericia er "reguleret" eller "ureguleret" dvs. noget med omkostningsbestemt eller markedsleje. Samt betyder dette måske ikke noget, idet den er så lille som den er.

Nogle som har nogle gode råd/stikord?

Hvordan finder man ud af markedslejen i et område?

Hilsen

Leo Pedersen

Accepteret svar
Fra : Ysseven

Modtaget 210 point
Dato : 21-02-07 22:04

En side med fine links er : http://www.ejendommen.dk/Link/markedslejeprivatboligudlejning

Den med markedslejen gælder erhvervslejemål - men det er der vist ikke tale om her?

Om Erhvervslejeloven : http://www.ebst.dk/erhvervslejelov3

Det er teoretisk "lidt småt" med regler/begrænsninger for privat boligudlejning, men huslejenævnet kan godt finde på at sætte lejen (ned) for dig, hvis du bliver for grådig... Og LLO har jo også mange kunder...

Men læs linkene, og tal med din revisor eller advokat inden købet. For du har vel mindst fat i en af slagsen?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-02-07 11:21

¨Begrebet markedsbestemt leje, er hvad en tilsvarende bolig, i samme stand og størelse koster i området. Spørg eventuelt til den lokale lejerforening, de ved nok, hvad niveauet ligger på.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-02-07 14:22

Du kan på kommunen få oplyst om Fredericia er et reguleret område, hvilket jeg er temmelig sikker på det er. DVS du skal bruge den omkostningsbestemte lejeberegning. Hertil kan du købe standard varslinger hos en velassorteret boghandel.
MEN din ejendom er så lille, at den falder udenfor systemet.
Jeg vil foreslå dig at få professionel hjælp til at regulere huslejen i huset. Evt. gennem en grundejerforening.

Du skal være obs på, at to værelser kun defineres som en lejlighed, hvis de har eget køkken.

Markedslejen er den leje du kan genudleje en lejlighed til.

mvh
qfha

Godkendelse af svar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 20-03-07 16:54

Tak for svaret Ysseven.