/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Hvor længe spille computer?
Fra : tararam
Vist : 1927 gange
100 point
Dato : 21-02-07 15:47

Min søn på 7 år elsker at spille Lego Star Wars. I weekenden kan han sidde op til 5-6 timer og spille. Selvfølgelig laver han også lave andet, leger med andre osv, men hvor længe vil du egentlig sige er normalt at lade et barn spille om dagen.
Vi lader ham spille 1 time hver dag nu, men har et helvedes til bøvl når den time er gået.
Er der nogle facts om det er skadeligt for øjnene osv...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-02-07 16:19

det kan være skadeligt for øjnene ja - forhør dig hos en læge/øjenlæge om det.

derudover - så kan det fremkalde epilepsi anfald eller man kan miste bevidstheden pludseligt pga det blinkende lys eller bestemte lysmønstre - også selvom man aldrig har lidt af ovennævnte - hvilket fremgår af advarsler på de fleste spil i manualerne.

Der skal helst tages pauser efter ca 1 time på mindst 15 minutter

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-02-07 16:19

for i øvrigt skal der være godt oplyst i rummet - glemte jeg lige at få med

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 21-02-07 16:31

Helt så skadeligt er det da vist heller ikke

Øjenskader
Der er mange, der arbejder ved skærm, der klager over «grus» og «tørhed» i øjnene. Dette skyldes, at man ikke blinker så ofte, når man arbejder ved skærm. Hornhinden tørrer derfor ud. Derudover tiltrækker skærmene støv, hvilket uden tvivl forværrer generne. Der er gennem en årrække blevet gennemført en række undersøgelser og været ført en debat om, hvorvidt skærmarbejde kan give øjengener. I værste fald i form af nærsynethed og stær. I Danmark er debatten om disse mulige problemer for tiden døet ud. Det hindrer imidlertid ikke, at det er en problematik man bør være opmærksom på den enkelte arbejdsplads.

http://www.leksikon.org/art.php?n=3308

Nu skriver du godt nok at drengen også er sammen med andre så jeg ville ikke være så bekymret, men 5-6 timer på en dag vil jeg dog syntes er i overkanten.

Jeg ville nok sige to timer på hverdage, ellers når han dårligt ind i spillet, og så lidt mere i week-enden. Især på denne årstid

De unger der ikke spiller pc ser tv i stedet, der vil jeg næsten syntes at pc er bedre, der er det ikke helt så pasiv underholdning, der bliver hjernecellerne da brugt. Mange spil for de små foregår fra venste mod højre, det træner dem faktisk i at blive hurtigere læsere senere i livet, så pc er ikke kun en fordummene ting

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-02-07 17:02

Hos mig har vi en regel om at man også skal udenfor. Helst mindst ligeså længe som man vil spille.

Accepteret svar
Fra : justuniverse

Modtaget 100 point
Dato : 21-02-07 21:42

Jeg har to drenge, og de må spille lige så meget, de har lyst til.

Min holdning er, at "regler" om det, er kunstigt - og sjældent velargumenteret... Men derfor er det jo så netop relevant, at du spørger.

Min oplevelse af, at lade dem spille så meget de har lyst til (de må iøvrigt også spille lige hvad, de har lyst til) er, at det justerer sig selv. I perioder (nogengange lange) gider de slet ikke at spille. Jeg tror, at de ville have spillet også i de perioder, hvis der var rationering på tiden.

Men samtidigt taler vi meget om, hvad det er, de spiller, og hvem de eventuelt kommer i kontakt med på nettet i den forbindelse. Hvad kontakt til andre angår er jeg heller ikke bange. Netop fordi vi snakker om det. Mine drenge siger det lige med det samme, hvis der er sket noget, der bekymrer dem.

Personligt sidder jeg selv minimum 8 timer ved en computer om dagen, og vil ærlig talt have svært ved at argumentere for, hvorfor de kun måtte sidde der en time. Ikke fordi der nødvendigvis skal være de samme rettigheder, men fordi jeg af samme grund mener, at jeg har "fingeren på pulsen" feks. i forhold til det "farlige" internet. Jeg har arbejdet som lærer i mange år, og føler ogaå at jeg har "fingeren på pulsen" i forhold til mine drenge.

Jeg mener i øvrigt, at det er vigtigt at man ikke undervurderer betydningen af det "private rum" man nogen gange "går ind i" ved en computerskærm. Jeg tror på, at det nogen gange ligefrem kan være at sidestille med overgreb af en art, at forbyde børn et privat rum.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 22-02-07 07:27

Det kan der da være noget om. Men i hvertfald vil jeg da investere i en af disse Screenshield man sætter foran skærmen for at beskytte øjnene. Jeg synes - måske er det kun indbildning,- at han har lidt røde øjne af at spille så meget som han gør.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 24-02-07 22:01

Min knapt 8-årige søn kan sidde foran computeren hele weekenden, hvis han får lov, og det gør han ind i mellem. Men det afhænger langt hen af vejen af min mavefornemmelse, hvornår jeg siger stop. Han skal holde pauser ca. hver time, og det kører faktisk ret automatisk, jeg har sat uret, så jeg sikrer mig at han er ude og lave noget andet. Går der for lang tid, er der f.eks en opvaskemaskine der skal tømmes, eller noget vasketøj, der skal lægges på plads indenfor de næste 10 minutter. Det virker hos os.
Men det har kostet nogle kampe, når jeg har sagt pause indenfor 10 minutter, og han så ikke er kommet, så bliver spillet afbrudt, om der er pausefkt, eller ej. Og hvor er jeg dog upopulær!! Men det er hardcore, specielt da hans lillesøster ikke tåle at grænser flyttes.

Måske du kan bruge det til noget.
KH Mette

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 28-03-07 21:09

Tak for svaret justuniverse.