/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
tilslutning -af vaskemaskine.
Fra : nuri
Vist : 3044 gange
10 point
Dato : 08-02-07 16:28

hvordan tilsluter man en vaskemaskine. er det brun til brun. grøn/gul til grøn gul. blå til blå??? erller skal den brun tilslut. den sort? har to sort farv.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-07 16:33

Når du har 230 volt, skal du bare parrer farverne - brun til brun, grøn/gul til grøn/gul og blå til blå

Kommentar
Fra : nuri

Dato : 08-02-07 16:34

hva er de to sort til?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-07 16:37

Har din vaskemaskine 3 eller 5 ledninger

Kommentar
Fra : nuri

Dato : 08-02-07 16:38

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-02-07 16:40

Kraftudtag
Blå = Nul (0)
Brun = Fase
Gul/grøn = jord
Sort = Fase

Har du 3 ledninger i ledningen fra vaskemaskinen skal di forbindes sådan:
Blå > blå
Gul/grøn > Gul/grøn
Brun > brun (eller en af de sorte)
Du skal sikre dig at blå er nul

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-02-07 16:41

Når din maskine har 3 ledninger, skal du ikke bruge de sorte

I det stik/samledåse du har, har du tre faser + jord + 0, men du skal kun parrer de farver du har fra ledningere i maskinen

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 08-02-07 16:52

Hej
Mit råd er at finde en der ved lidt mere om stærk strøm.
Hvis der ikke er brugt de rigtige farver i udtaget på vægen kan allerværst du tage skade eller vaskemaskinen.
Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-02-07 20:24

Der er 3 faser = Brun, sort og sort (evt hvid eller grå også..)
Som der står skrevet længere oppe, bare at jord (gul og grøn) og nul (blå) bliver samlet farveret, så kan du selv bestemme om du sætter fasen (brun) til sort eller brun. Men.. MÅL EFTER!!! Jeg har to gange set forkert brug af farver i ældre installationer!! Køb en pol søger, koster 10-15kr.. Den lyser ved berøring af fase

Hvis du også har tørre tumbler tilsluttet samme gruppe er det en fordel at benytte forskellige faser.

- Anden

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-02-07 16:56

Hvis du vil være helt sikker, så får du en autoriseret til at gøre det.

Slet dit andet spørgsmål, så får du dine ledige point retur, hvis ingen har svaret.

Kommentar
Fra : kb1987

Dato : 10-02-07 22:44

Hvis du bruger et komfurudtag fra LK, vil de enkelte tilslutninger være mærket med bogstaver...
Fase 1 / L1 = R
Fase 2 / L2 = S
Fase 3 / L3 = T
Nul. = 0
Jord = Det typiske jordtegn...

Så er det bare at tilslutte: Jord, Nul og til sidst fasen, og der skal selfølgelig slukkes på gruppeafbryderen først... :D

Du kan selv bestemme hvilken af de 3 faser, du vil slutte den brune ledning til, men hvis flere brugsgenstande kører på samme sikringer, ville det jo være smart at se hvilke faser de andre bruger... Men du skal nok finde ud af det, hvis sikringen bliver overbelastet...

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 15-02-07 21:08

HOLD DA KÆFT en gang hjemmefuskere.

Der er kun en der kan og må løse denne opgave nemlig Den Autoriseret El-Installatør.

Husk det

Det er utroligt som folk leger med der eget og andres liv.

Falcham

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 15-02-07 22:54

>Falcham
Vil ikke være på tværs, men kan du vise mig et sted hvor det står at man ikke selv må tilslutte sin vaskemaskine?

Ved da at man selv må hænge lamper op, skifte kontakter osv..

- Anden

Annuller spørgsmålet
Fra : nuri

Dato : 15-02-07 23:15

har fåt en el m,and til at lave den. tak