/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sokkel til drivhus
Fra : kokjenen
Vist : 5369 gange
100 point
Dato : 07-02-07 23:46

Harald Nyborg har i denne måned, eller retter fra 15. jan til 14. feb et godt tilbud på et 9,9 kvm. stort drivhus af mærket Hall. Det hedder sig, at normalprisen er 5.900, men det bliver i denne begrænsede periode solgt for kun 3.500.- Det er jo en fin besparelse. Nogen her der ved om Hall er et ok produkt? Prisen på soklen er imidlertid lidt rigelig høj, og jeg vil i den forbindelse forhøre mig, om nogen her ved, om man ikke kunne bruge andet til rem, evt. trykimp. fyr 2½x2½"?

Jeg vil blive glad for svar, både på det ene og det andet. På forhånd tak.

Kommentar
Fra : 270346

Dato : 08-02-07 00:02

Jeg har nu haft min sokkel i 18 år,uden tegn på råd.
Den består af trykim.fyr og er på 5#2 1/2 så´det kan godt anbefales,hjørnestolper,er støbt ned,
da vi har en rimelig hård vestenvind og glasne er limmet med cilicone i overlæg,som gør det hele
mere stabilt = større flade,minder bevægelighed og der er ikke gået en rude endnu.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-02-07 00:11

Hall er OK men jeg mindes ikke at have set den til så høj en førpris. Er det med glas eller de dyrere plastvinduer (kan ikke lige huske navnet)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-02-07 01:20

Hall er et godt mærke, jeg havde selv sådan et på den størrelse i mange år, indtil jeg solgte det videre. Derefter "døde" det i en alder af 16 år i en kraftig orkan.

Og soklen : Det dur ikke med træ direkte mod jord, det holder ikke længe inden det er rådnet væk.

Nu ved jeg ikke hvad soklen koster, men måske det er noget billigere at anskaffe nogen sokkelblokke eller lecablokke, du behøver ikke støbe eller noget, bare planere ud hvor det skal stå, og læg blokkene, så det passer med rammen på drivhuset, direkte på jorden (evt. grav dem ned i halv højde hvis du synes det bliver for højt med dem oven på jorden)

Hvis du vil bruge træ, skal der nogen stolper graves ned til remmen at hvile på, evt. sådan nogen betonelementer der er beregnet til formålet, men så er der jo åbent ind under huset for træk og blæst, som altså kan få huset til at flyve over til naboen i en storm.

mvh dova

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 08-02-07 01:55

Tak skal I have allesammen. Virkelig rart med noget respons.

Til dig 270346: fint du nævner det om soklen der holder fint. Men jeg ville egentlig vide om du også har den rustfri stålsokkel, eller du har monteret drivhuset direkte på den trykimp. rem?

Til dig stig54: Næe, synes også prisen lyder lidt vild, altså førprisen. Udsalgsprisen er vel ok? Og ja, det er glas, ikke det der dyrere og grimmere plast.

til dig Dova: Nej naturligvis ikke træ direkte på jord. Sokkelstene skulle så graves ned til kun ca. 5-8 cm. rager op over jorden. og så montere trykimp. lægter,bolte dem fast. Regner med 8 sokkelsten.Og derpå anbringe drivhuset. Men ved ikke om jeg overhovedet kan det, uden at bruge den rustfri sokkel. Spørger man hos Harald Nyborg aner de ikke hvad man snakker om. Se evt. varen her: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=78681&n=30100.
Derefter ville jeg tætne den smule sprække med nedgravede fliser eller eternitplader jeg har.

Kommentar
Fra : 270346

Dato : 08-02-07 02:16

Ja,mit er monteret direkte på sokkel med franske skruer og alt er i aluminium også bundstykker.
? Fås de med rustfast bund idag ! ! det er en del år siden at jeg kiggede på dette maked.

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 08-02-07 02:42

.... det hele er jo i aluminium, så det kan forhåbentlig ikke ruste.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-02-07 08:44

Jeg investerede i en stålsokkel (Juliana) og har ikke fortrudt. Ved den sidste januarstorm, ville mit drivhus formentlig være blæst væk, da flere af stålboltene, var blevet revet over/knækket, så jeg kan forestille mig, at skruer ville være trukket ud af træet. Der forsvandt begge døre samt tre vinduesplader i polycarbonat. Jeg fik én plade tilbage fra en nabo!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 08-02-07 09:37

Citat
Og derpå anbringe drivhuset. Men ved ikke om jeg overhovedet kan det, uden at bruge den rustfri sokkel

Det kan du sagtens, for der er i rammen rigelig plads til at skrue det fast hvis du mener det nødvendigt..

Mit drivhus stod i de 12 år jeg havde det LØST ovenpå soklen af blokke. Ikke noget med træ o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : kokjenen

Dato : 09-02-07 13:25

Tak for hjælpen allesammen. Jeg var i går hos Harald Nyborg i Glostrup, der har de drivhuset opstillet. Godt jeg fik set det, det er ikke noget for mig. Jeg må vist hellere ofre lidt mere og så få en kvalitet jeg kan lide.
Det var dejligt at opleve jeres hjælpsomhed. Pointene vil jeg tildele Dova, tror faktisk jeg skylder dig noget fra tidligere.

Mvh. kokjenen

Godkendelse af svar
Fra : kokjenen

Dato : 09-02-07 13:26

Tak for svaret dova.