Stof-figur sættes på skjorte
Fra : onehitwonder
Vist : 2079 gange
85 point
Dato : 28-01-07 15:50

Hej.
Jeg har en ensfarvet (sort) skjorte, som er 97% bomuld og 3% elastan. Jeg vil gerne have en stjernefigur i rødt stof sat på det ene bryst, men jeg ved ikke hvordan det bedst kan lade sig gøre, så det holder. Jeg har tænkt på at få en figur til at stryge på, men jeg har hørt at den slags krakelerer efter få vaske? Jeg er derfor mere overbevist om en stofstjerne, som enten sys eller limes på. Men kan det lade sig gøre, så det bliver pænt? Jeg vil gerne have stjernen til at stå så skarpt som muligt imod den sorte baggrund, altså knivskarpe kanter.
Er det ladesiggørligt på den ene eller anden måde, eller skal jeg glemme det igen? :)

Her er et billede af, hvad jeg cirka havde forestillet mig: http://nckclsn.tripod.com/skjorte.gif

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 95 point
Dato : 28-01-07 15:55

Jow det kan godt lade sig gøre, men øv dig på et andet stykke stof først..

Du kan bruge dobbeltklæbende fliseline, du stryger det først på det røde stof, fjerner papiret og stryger det overpå skjorten.

Når det er strøget fast, så brug din symaskine, sæt zig zaggen til den tættest muligt og zig zag rundt om brug evt. en gennemsigtig trykfod, så du kan se hvornår du er i toppen af hver spids af stjernen.

Fra : onehitwonder

Dato : 28-01-07 15:57

Nej, det link virker vist ikke. Brug det her i stedet :P
http://www.stormloader.com/members/nckclsn/skjorte.gif

Fra : onehitwonder

Dato : 28-01-07 15:59

Tak Nordsted1, du lyder til at have forstand på hvad du snakker om!
Ved du hvor det fliseline kan skaffes?

Fra : Nordsted1

Dato : 28-01-07 16:04

Jeg plejer at købe det i stof og stil, men prøv i en alm. sytilbehørsforretning, det bruges meget til applicationer.

Pas på med det fliseline, du skal være opmærksom når du stryger, jeg har et par gange kommet til at vende det så det blev strøget fast på strygejernet i stedet for stoffet.

Det lyder også nemt det med at zig zagge, og det er det også, men øv dig på et stykke stof først, så du får et ensartet zig zag hele vejen rundt

Fra : Ysseven

Dato : 28-01-07 16:05

Tror også at strygning og syning er det mest sikre.

Du kan også sy i hånden. En nylontråd er mest usynlig.

Vask skjorten først, så den ikke ændrer sig - og ri eller brug godt med nåle, så det ikke glider fra dig.

Strygevlieseline fås eks. i stof- eller hobbybutikker, nogle gange i de større supermarkeder.

God arbejdslyst.

Fra : onehitwonder

Dato : 28-01-07 16:09

Det er nok en rigtig god idé at øve sig et par gange. Mange tak for hjælpen!

Godkendelse af svar
Fra : onehitwonder

Dato : 28-01-07 16:10

Mange tak, Nordsted1.

Fra : Nordsted1

Dato : 28-01-07 16:10

Det bliver ikke så pænt, når man zig zagger med tætte sting over nåle syntes jeg, det har det også med at bule stoffet når det ikke er større end det du beskriver der

Fra : Nordsted1

Dato : 28-01-07 16:11

God arbejdslyst

Fra : Camillasmoster

Dato : 28-01-07 16:13

Hvis der er en lille kant udenom stjernen, kan du sy en almindelig stikning rundt i kanten efter det med vliselinen.

Hanne

Du har følgende muligheder