Varmegenvinding
Fra : Ingeniøren
Vist : 8188 gange
200 point
Dato : 13-12-06 21:54

Har købt et hus i starten af 2005 og fik i den forbindelse indkøbt en Nilan Comfort 300 luft/luft varmeveksler til en fornuftig pris

Har ikke haft tid før nu (mange andre projekter) til at få den forbundet. Men har nu monteret den med ø200mm langsgående rør gennem hele huset og med ø125mm afgreninger til de enkelte ventiler som er af typen Lindab LCA125 .

Har 160x900mm hoved lyddæmper og 125x600mm ventil lyddæmper på alle ventiler.

Har midlertidigt isoleret rør med 50mm rockwoll men vil isolere med ydeligere 100mm når jeg er færdig med at flytte rundt på rør. Har for tiden et varmetab på ca 1 grad i udsugning. ca 1 grad i indblæsning og ca 2 grader i veksler med den temperatur og luftfugtighed som vi har i øjeblikket 8 grader 50%

Har lige nu kun monteret udsug i bad og indblæsning i et værelse som jeg for tiden ikke bruger for at teste temperatur og luft flow.

Det var en kort indledning, og nu til mit sørgsmål som primært drejer sig om eftervarme og støvfilter.

1.1. Det monteret plade støvfilter er meget elendigt efter min lugtesans at dømme.... Min brændeovn lugter mere end ønskeligt gennem min indsugning og derfor skal der et bedere på. Nilan levere et P7 filter til montering i stedet for det monteret G3 pladefilter. Det hedder 3954. Er der nogen der har erfaringer med dette filter og hvor meget påvirker det trykket ?

1.2. Nilan levere også en seperat filterboks EU7, men jeg ved ikke om det er et bedere filter eller blot det samme i en ekstern boks, er der nogen som ved det. ?

1.3. Har alternativt kigget på en større ekstern kasse (uisoleret desværre) med et P7 posefilter for montering på ø200mm til små 1000r hvilket er noget billigere end Nilan E7 kassen. Nogen der har erfaringer med filter og iøverigt har en kommentar til Nilan pollen filter kontra andre filter.

http://www.vvs-eksperten.dk/catalog/product_info.php/cPath/21_767_445/products_id/949

Er der nogen der har erfaringer med de temperatuere som Nilan 300 viser i displayet og nogen som har prøvet at måle temperatuerne i rør ? For på min viser den næsten altid ind 19 og ud 20 men hvis jeg måler i isoleret rør 5cm væk måler jeg f.eks ind 17,5 og ud 19,6 og i udsugningsventilen har jeg 20,5 og i indblæsningsventilen 16,5 grader. ?

Dette ledder mig til næste spørgsmål som er eftervarme. Jeg kan se at der skal en eftervarmer på for at få temperaturen på indblæsningen op på omkring 17 grader som føles behageligt når det nu bliver frostvejr uden for.

2.1 Nilan levere en El varmer incl styring 0-10v som koster en formue i indkøb og sikkert også i el forbrug hvis den står og drejer måleren hele vinteren. Det er meget nemt men er der nogen der har erfaringer med denne eller med el eftervarme gennerelt ?

2.2. Nilan levere også en vand varme veksler som skubbes direkte ind i Nilan 300 og med styring 0-10v via en ventil. Denne koster også en del men lyder smart og nemt hvis den ellers virker efter hensigten. Her er der dog en ulempe med vand på loftet. og den høje pris. Har naturgas fyr på 20KW

2.3. Alternativt kunne være en billig Lindab ø200mm El varmer eller en anden billig vand varmeveksler (f.eks fra genveks eller fra vvs-eksperten) og så blot montere en alternativ regulering for at skabe de 17-18 grader. Nogen der har efaringer eller forslag ? Har en gulvvarme styring som med en temperatursensor i indblæsningsrør kunne styrer varmen i veksleren.

2.4 En frekvensstyret varme pumpe kunne også være et bud, men har ikke set nogen til montering på ø200mm og kræver derfor nok del byggearbejde samt det faktum at den kun kan kører ned til f.eks 600w som minimum. Nogen der har efaringer ?

3.1 Har tænkt på evt. at nedsætte indblæsning i forhold til udsug når temperaturen bliver under 17 grader på den indblæste luft, nogen der har prøvet det eller gode ider til det. Ved ikke om det giver noget som kan mærkes på temperaturen, men en lavere flow hastighed på indblæsning i forhold til udsugning i veksleren giver teoretisk en højere temperatur, men det kan være at det er for lidt i praktis til at det kan bruges til noget. ? Nogen der har erfaringer eller gode ider ?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 14-12-06 09:14

1.1   Der er ikke noget der hedder G3 filter, med mindre Nilan har begået en ny opfindelse. Filtret er antagelig EU3 eller G85 (som det hed i gamle dage). Filtret er lige et nummer bedre end hønsetråd og fanger flagermus og cykelstel. Generelt ville jeg ikke købe filtre hos Nilan.

1.2   Nilans filterboks (og andres for den sags skyld) anbefales ofte monteret på tryksiden, hvilket i og for sig er fornuftigt nok. Men EU3’eren er stadig lige vel ringe som forfilter for at holde aggregat og veksler ren. Med den metodik får du relativ lang levetid på det ”dyre”filter, men samme vedligholdelsesbøvl med maskinen. Derforuden har du 2 gange filtertryktab, hvilket koster på elregningen hver dag. Jeg foretrækker minimum EU 6 eller EU 8 på indtaget. Og så skifter man simpelthen filtret en gang om året. Poser skal ubetinget anvendes. Pladefilter har aalt for lidt areal. Hvis skabet sidder på indtagssiden behøver det ikke være isoleret. Fornuftig i pris er Systemair med den slags skabe.

1.3   Styring og følere er ikke af højeste kvalitet. Så skal du kalibrere følerne.

2.1 Nilan’s eftervarme tager de sig voldsomt betalt for. Det kan løses noget billigere ved at købe et elvarmelegeme hos Systemair og et styreprint fra LS Control.

2.2 Gasfyr og varmeflader i ventilationsanlæg duer ikke særlig godt sammen, idet gasfyr oftest er med varmtvandprioritering og deraf følgende udfald af varme, når brugsvandet skal opvarmes.

2.4 Den findes ikke som standard. Og at makke en sammen er lidt mere end bøvlet.

3,1 Det princip er så gammel som metusalem. I 70’erne og 80’erne anvendtes det lystigt til at pynte på temperaturvirkningsgrader. Metodikken og en ganske billig styring smed Aroto på markedet i vistnok 1978 under navnet lavtemperatur-automatik. Formålet var at forhindre meget kold indblæsning og tilfrysning af veksler. Produktet indbyggede man i datidens Renovent villa-unit, der modsat konkurrenterne havde en for datiden meget effektiv Air Frohlich veksler. Is var derfor et væsentlig problem. Det virker perfekt i praksis.

Fra : Ingeniøren

Dato : 14-12-06 14:51

Takker for svar 3773

Filtre:

Der skulle have stået EU3 og ikke G3. Nilan har ikke opfundet noget nyt i denne omgang.

Havde faktisk ikke overvejet at montere forfiltret på friskluft siden, men kan godt se den store fordel i at holde modstrømsveksleren så ren som muligt, samt undgå for mange enheder på den opvarmede indblæsningsluft. Det er klart den løsning jeg vil benytte.

1.1 Nilan levere et EU7 forfilter og det er også sådan et jeg havde kigget på alternativt, men du ville vælge EU6 eller EU8 ?. Er det forkert antaget at filterne bliver finere med stigende EU nummer og samtidig har stigende tryktab eller er EU nummeret mere sammensat end det, hvilket betyder at du ikke ville vælge EU7 men EU6 eller EU8 ?

1.2 Stopper EU5, EU6 eller EU7 lugt genere fra brændeovn ?

1.3 Hvor stort tryktab er gennerelt max tilrådeligt i en filterkasse, har lige kigget lidt på filterkasserne ø160mm FFR160 med EU7 fra SystemAir og kan se at den har et tryktab på ca. 200Pa og samme i ø200mm FFR200/EU7 har ca 110Pa og i ø250 FFr250/EU7 ca 60Pa ? Det er data ved max belastning for min Nilan 300 på 0.1m3/s

Gætter på at mit nuværende EU3 planfilter har et tryktab på ca 30Pa ved 0.1m3/s ved at sammenligne med et Planfilter på ca samme størrelse fra SystemAir i deres datablad.

1.4 Burde jeg også sætte et andet og bedere forfilter på min udsugning for at beskytte modstrømsveksleren, der sidder i dag et standard monteret filter af samme type EU3 som sidder i indblæsningen ? Eller vil det være en bedere ide at sætte evt. ”nissehuer” i alle udsugningsventiler for derved også at beskytte rørsystemet mod for meget skidt ? Nogen gode råd eller erfaringer ?

1.5 Hvad type filter er de såkaldte ”nissehuer” og kan de bruges som skidtstopper i udsugningsrør eller skaber de bare mere modtryk end de gavner ?

1.6 Hvor stor lyddæmpende effekt har de forskellige filtre ?

1.7 Hvem forhandler Systemair produkter til en fornuftig pris ?

Eftervarme:

2.1 Er der nogen der kender økonomi i el kontra vand eftervarme, idet det jo sikkert ikke er nok at beregne ud fra priserne på EL kontra Gas pr. varmede KW/h. En on/off af el varmefladen, en med pulser eller en ac regulator styring giver jo ikke samme forbrug idet de ikke er lige gode til kun at levere den ønskede varmemængde, og det samme gør sig gælden med hensyn til fremløbs temperatur og regulerings princip på vand varme fladen. Nogen der har erfaringer med at det ene er meget dyrt eller omvendt.

2.2 Kunne også kombinere en vandvarmeflade med en el varmeflade således at den kører på el når f.eks fremløbstemperaturen til vandvarmefladen kommer for langt ned ved brugsvand opvarmning, nogen der har erfaringer eller kommentar til det.

2.3 Er der nogen der ved om en ac regulering af samme type som anvendes til styring af lys med 0-10v giver en mere "behagelig" el varme hvor varmefladen ikke bliver lige så varme som ved en on/off puls periode styring gør. ?

Regulering af indblæsning i forhold til udblæsning:
3.1 Du skriver at det virker perfekt i praktis, betyder det at du selv har noget der benytter det princip og evt nogle kommentar eller bemærkninger til udnyttesle af det princip. ?

3.2 Nogen ide om hvor stor forskel i % på ind/ud flow der skal til før at det f.eks giver 1 grad ved f.eks 20 grader ud ? Eller er det noget et forsøg bedst viser eller er der nogen tommelfinger beregning?

Fra : 3773

Dato : 14-12-06 15:35

[...]

EU6'eren er normalt ganske fin til formålet, 8'eren bare bedre (og dyrere). Acceptabelt sluttryktab stiger med klassificeringen - ligeledes starttrykket. Derfor er det en afvejning af pest eller kolera. Altså driftøkonomi kontra kvalitet.

1.2 Stopper EU5, EU6 eller EU7 lugt genere fra brændeovn ?

Nej ikke det altsammen. De er fornuftigt virkende overfor partikelstørrelser på 1 my, hvor røg normalt er ned til 0,01 my. Skal du have det fanget ubetinget, hedder det kulfiltre og lignende spidsfindigheder. Men det er nogle ganske anderledes driftomkostninger vi så snakker om.

[...]

Du bør vælge større filterkasser, som FRR 250'eren. Men du kører vel heller ikke med højeste luftmængde altid, vel?

[...]

På sadan et anlæg her er det overkill. Men byggede du selv et costummade, ville jeg anbefale min EU5 (det har jeg selv gjort).

1.5 Hvad type filter er de såkaldte ”nissehuer” og kan de bruges som skidtstopper i udsugningsrør eller skaber de bare mere modtryk end de gavner ?

Nissehuer eller narrehatte!!!! Et planfilter med lidt større friareal end "alt alt for lidt). Effektiv mod blade, cykelstel og flagemus! LOOOL. Købes vildt meget billigere hos Øland end hos Nilan.

1.6 Hvor stor lyddæmpende effekt har de forskellige filtre ? Stort set ingen.

1.7 Hvem forhandler Systemair produkter til en fornuftig pris ? Mig

[...]

Elvarme on/off, pulser, solidstate det ene eller det anden. Virkningsgraden er 1. Det er kun nøjagtigheden vi snakker om. Er er i runde tal halvanden gange dyrere at anvende end vandbaseret varme fra gaskedlen. Reguleringsudstyr + installation er væsentlig dyrere for vand. Risikoen for vandskade er uendeligt meget større ved vandbaseret varme. Da dit gasfyr antagelig kører varmtvandsprioritering er din installation sansynligvis ikke egnet.

[...]

Ja, bortset fra at elvarmelegemet vil være for træg. Så ville det være klogere at lave et omløb med en separat pumpe, en lille buffer-tank med en elpatron i.

[...]

Overfladetemperaturen er normalt næsten ens. Det afhænger af pulslængcden.

[...]

Jeg har solgt ventilation og klima i 25 år. Jeg har selv haft en Renovent.

3.2 Nogen ide om hvor stor forskel i % på ind/ud flow der skal til før at det f.eks giver 1 grad ved f.eks 20 grader ud ? Eller er det noget et forsøg bedst viser eller er der nogen tommelfinger beregning?

Hvis man havde noget hæderlig dokumentation fra leverandøren, kunne vi beregne det. Men Nilans plasticveksler har jeg ikke set noget på. Ved kun den er af hollandsk oprindelse. Men der er mange ubekendte i det spil. Og med en modstrømsveksler er isdannelser og bøvl hverdag i frostvejr. Uden at kende styrefilosofien, gætter jeg på at Nilan holder deres veksler isfri, netop ved den type manipulationer. Iøvrigt imponerende data man stadig opgiver. Det er direkte uhæderligt når man skriver op til 90% virkningsgrad og blander temperaturer og energi i en pærevælling.

Fra : transor

Dato : 15-12-06 01:05

Du har mange spørgsmål, her skal jeg bare svareeller retterekommentere et par af dem .

Alverdens mekaniske filtre kan ikke fjerne lugt. Lugt beror primært på gasser og ikke kun på partikler. Mekaniske filtre kan ikke fjerne gasser, der skal kemi til , en scrubber eller aktivt kul. Det er nok overdrevent til et privat hus.

Det er ikke godt at styre et varmelegeme med en lysdæmper. Du kan få støjproblemer både elektrisk, og som lyd. Et større varmelegeme har så stor varmekapacitet at on off styring med en periode på flere sekunder ikke betyder noget. I praksis giver dett ogå udmærket komfort selv om perioden bliver meget længere.

Fra : 3773

Dato : 15-12-06 09:41

Vi er enige tansor, og alligevel. Praksis viser at netop større partikler fra brændeovne og forbrænding af fossile gasser kan fanges i almindelig filtre. Men man skal temmelig højt op i klassificering EU8, EU 9 er normalt ret effektivt til at snuppe smog. Dette er nødvendigt når man anvender tekstilrør til indblæsning, idet vaske intervaller på disse ellers afkortes bravt. Ved skift af filtre med høje klassificeringer i områder med nogen smogbelastning, kan filtrene ligefrem lugte, uanet at der dog ikke kan konstateres noget i de ventilerede områder. Scrubning er direkte vanvid i denne her sammenhæng, ligeledes er kulfiltre normalt ikke egnede i opstillinger som denne. Purafil og andre kemiske filtre ejheller. De anvendes normalt med kombinationen af stor recirkulation og lille friskluftmængde til at holde tavlerum fri for ammoniak og den slags på renseanlæg.

Til almindelig husholdningsbrug yder EU5 fornuftigt, Har boet tyve år op af en landevej og havde F45 (EU5) måtte i min gamle Renovent. Afsværtningen fra trafikken var meget tydelig og lugtbar på filtret, uden det dog kom ind i huset. F65'eren er fornuftig standard hos andre fabrikater og tålelig betalbar. F85 er den dyrere og bedre løsning og lidt for entusiasterne, hvor allergi mod svampesporer måske er et problem. De mindre klasser er temmelig effektive for pollen. F95 er totalt overkill og kun for hystader med for mange penge, eller industrielt i levnedsmiddel og pharmaceutisk industri og sygehuse.

Iøvrigt kan oplyses at OP-stuer normalt laves med EU4 indbygget i udsugningen, EU6 forfilter i aggregat, EU9 efter aggregatet, HEPA eller andet absolut filter i selve indblæsningen. Luften recirkuleres mestendels.

Fra : Ingeniøren

Dato : 16-12-06 22:39

Takker

Filter:
Jeg vil gå efter et eksternt EU7 eller EU8 posefilter monteret på den kolde indsugning før veklser. Typen bliver nok en FFR250 eller FFR315 fra SystemAir eller ligende som tidligere anbefalet af 3773.

Jeg fjerner så den standard monteret EU3 som er indbygget i veksleren.

1. Har stadig et spørgsmål om det vil være en god ide at montere "nissehuer" i udsugning for at nedsætte mængden af skidt og støv i udsugnings kanaler?

Til 3773: Kan du evt sende mig nogle SystemAir priser på email ms@som.dk

Fra : Ingeniøren

Dato : 16-12-06 22:42

Eftervarme:
Har regnet lidt på mine aktuelle kW/h priser ved anvendelse af gas priser og el priser i mit område. Har regnet med en virkningsgrad uden kondencering i mit kondencerende gas fyr samt et mindre tab i at fører varmen frem med vand over loft.

Er kommet frem til at jeg giver 1,67kr for El pr kW/h og 0,70kr for Gas pr kW/h (Beregnet ud fra nedre brandværdi)

Nu har jeg selv ingen erfaring med om hvor meget eftervarme der skal bruges til at få en indblæsningsluft på 17-18grader, men hvis jeg antager at jeg i snit bruger 0.2Kw i 4 måneder bliver det til følgende priser El= 961kr Gas=401kr og således en forskel på 560kr pr år eller 5600kr på 10 år.

Hvis det holder er der jo ingen grund til at jeg spekulere i at installere vandvarmeflade når jeg nu har gasfyr med varmepriotering til brugsvand og derfor skal lave en mindre investering i ventiler, pumper, beholder og suplerings varme samt det faktum at el varmefladen er meget simplere at installere og veligeholde.

Men hvis den bruger 1Kw i de 4 måneder så er forskellen oppe på 2800kr pr år, hvilket over 10 år giver 28.000kr i forskel på gas og el. Hvilket giver god grund til at lave en vandbaseret installation til eftervarme.

2.1 Er der nogen der har praktiske erfaringer med hvor meget eftervarme i kw/h der skal bruges pr år i gennemsnit til et typisk anlæg som om vinteren køres ned på minimum ventilation og en måltemperatur på 17-18 grader for indblæsningsluften?

2.2 Bruger i alle eftervarme, eller sætter i bare ventilations flow ned om vinteren for at undgå træk ?

2.3 Hvad har i af erfaringer med det eftervarme eller mangel på samme som i bruger idag. ?

Godkendelse af svar
Fra : Ingeniøren

Dato : 29-12-06 12:54

Tak for svaret 3773

Hvis du har kommentar til eftervarme må du meget gerne uddybe nogle af dine tidligere svar og måske svare på nogle af de ubesvarede i denne tråd.

Ellers mange tak for de meget brugbare råd.

Fra : frelle01

Dato : 31-12-08 11:25

Hvad fandt du egentligt ud af mht. nissehuerne i udsugningen, og med filteret i friskluftindtaget, og hvad er dine erfaringer ?

Du har følgende muligheder