Symaskine nørd.. er jeg ikke..
Fra : pofflyver
Vist : 2939 gange
20 point
Dato : 02-12-06 19:52

Jeg har et problem med en Husqvarna Viking Lena symaskine.

Jeg er ved at sy en taske, og har syet et par timer på det projekt.. Pludselig begynder den at drille mig. Når jeg på begynder en syning, klumper tråden sig sammen på undersiden allerede efter to-tre ture op og ned med nålen.

Jeg har prøvet at stille på alt muligt på maskinen uden noget held Jeg har skilt det meste af undertrådsystemet ad, og prøvet at skifte nålen tre gang – stadig uden held. Skal den en tur til service, eller er der én her der er klogere end mig på dette område?

På forhånd tak
Peter

Fra : stig54

Dato : 02-12-06 20:49

Har du prøvet at smøre den, hvis det er en af de modeller der skal det. Som regel er de steder mærket med rødt, se i din instruktionsbog.Check også hvilke indstillinger du skal bruge til netop det materiale du syr i. Prøv at spole un ny undertrådspole med tråd, det kan være den du bruger nu "klemmer"

Fra : BjarneD

Dato : 02-12-06 22:23

Har du prøvet at stramme overtråden. Det kan være den der klumper på bagsiden af syningen.
Årsagen kan være materialets (stoffets) tykkelse og modstand på tråden, der jo også kan have betydning for stramheden.

Jeg kan ikke sy særligt godt, men jeg er vant til at rette op på tekniske fejl og har da min helt egen maskine (uden motor) som jeg bruger når jeg skifter lynlåse i bådkaleschen.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 03-12-06 09:16

Jeg har prøvet at få en brugt maskine med det problem (en Major). Det viste sig, at maskinen var meget slidt, sådan at transportøren ikke fungerede og at stoffet derfor ikke blev kørt gennem maskinen i en hastighed der passede til resten af mekanismen, og hvis det drejede sig om tyndt stof, blev det "ædt" ned i maskinen.

Men det er jo ikke sikkert det er det samme galt med din maskine, andre ting kan også være skyld i det:

Undertråden render den forkerte vej rundt i spolehuset.
Nål/tråd/stof passer ikke sammen
Trådspænding er justeret forkert
Tråden er af dårlig kvalitet
Forkert trykfodstryk
At maskinen fejlagtigt er blevet drejet om på broderi nede i transportøren, sådan at stoffet ikke automatisk køres gennem maskinen.
o.s.v. o.s.v.

Nu ved jeg ikke hvor gammel din maskine er, men på visse dele af den er der 20 års garanti, og 5 år på andre ting, så hvis du ikke selv kan fixe det, må den jo en tur til forhandleren.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : pofflyver

Dato : 03-12-06 16:33

Tak for svaret dova og alle I andre.
Fejlen viste sig at være overtrådens vej igennem trådspænderen, som jeg havde gjort forkert.

Du har følgende muligheder