Topmadras
Fra : bauchmann
Vist : 1460 gange
300 point
Dato : 02-12-06 15:17

Hej.
Jeg har en dobbelt topmadras af latex. Problemet er nu, at jeg skal have skilt sengene ad så jeg kan få lidt mere gulvplads så det er nemmere at komme rundt med kørestol. Der er betræk på, så hvad gør jeg?
Torben

Fra : hyggemor

Dato : 02-12-06 15:21

hmm, køber en ny topmadas

Fra : refi

Dato : 02-12-06 15:34

Medmindre den er beregnet til at dele er der ikke andet at gøre end at købe 2 nye i rigtige mål.

Fra : Olesen-50

Dato : 02-12-06 15:38

Hvis du har en symaskine der kan klarer at sy i tykke materialer, kan du dele den.

Du syr flere gange frem og tilbage oveni hinanden, og gør det samme med ca 5 cm mellemrum, så
du får to krafige syninger, og klipper op midimellem de to

Fra : hyggemor

Dato : 02-12-06 16:09

Ideen er go' nok Olesen-50, men de færreste symaskiner kan klare den opgave.

Hvis madrassen skal genbruges, ville jeg kontakte en syerske og høre hvad prisen er, sammenlignet med ny købt.

Fra : miritdk

Dato : 02-12-06 16:30

den kan skæres med barberblad (der findes en "kniv" til barberblade til brug i stof) - derpå er det ganske let at sy en søm på de to madrasser der nu er blevet - bare min erfaring da vi skulle dele en topmadras til to til et sommerhus Selve skæringen kræver at der er et brædt eller lign under !

Fra : ans

Dato : 02-12-06 17:29

Den bedste, men sikkert ikke den billigste måde er at købe 2 nye topmadrasser, der kommer til at passe til de nu 2 senge.

Det er snart januar og udsalg, så kan de købes billigere, hvis der er topmadrasser i standardmål.

Hvis man er handicappet, så er det nu ikke så nemt bare at dele en topmadras ad.

Selv ikke handicappede kan ha' svært ved det

Det kommer jo også meget an på madrassens tykkelse.

Men jeg ville foretrække 2 nye topmadrasser. Lidt dyrere, men fri for besværet, og besvær bliver det. hvis man selv vil gøre det og ikke har nogen erfaring.

God weekend

Fra : Olesen-50

Dato : 02-12-06 17:35

hyggemor....Så er vi den heldige ejer af en sådan symaskine

Et sådant "barberblad" er en holder med et hjul og et rundt barberbald i, og dertil skærerplade, rævedyrt patchwork tilbehør

Alternativt, maker midten og klip med en stor saks, zik zak siderne. Et forsøg værd

Fra : dova

Dato : 02-12-06 17:47

Ja umiddelbart skal betrækket først af, madrassen deles i to, betrækket deles i to, men så kommer problemet....for der hvor betrækket så er delt, det der bliver de nye sider på betrækket, kommer der jo til at mangle en kant ligesom der er er på madrassen nu hele vejen rundt, og der bliver sikkert også problemer med lynlåsen der bliver klippet over.
Du kan ikke bare sy siderne sammen, da betrækket så ikke passer...det bliver for stramt.

Og noget uhåndterligt skidt at bøvle rundt med.

Men hvis du kun skal bruge den ene halvdel bagefter, kan det selvfølgelig lade sig gøre at stykke et betræk sammen til den halve madras.

mvh dova

Fra : miritdk

Dato : 02-12-06 17:47

Citat
Et sådant "barberblad" er en holder med et hjul og et rundt barberbald i, og dertil skærerplade, rævedyrt patchwork tilbehør
... nej - jeg kan ikke huske hvad den hedder men den er ikke dyr.(ligner næsten en stanleykniv)

BTW - jeg snakkede lige med vedkommende der netop fik lavet en dbl topmadras til 2 enkelte og manglede noget i mit første indlæg.

Da madrassen var skået igennem blev der sat (syet) et stykke stof på - det holder endnu - på den måde holdes faconen.

Fra : Olesen-50

Dato : 02-12-06 18:03

Her er skærerunderlaget http://www.madamblue.dk/product_info.php?products_id=116

her er kniven http://www.cchobby.dk/pages/product.asp?productguid=11680&x=true så alt i alt en dyr omgang, så kan det ligeså godt klares med en saks.

Når først madrassen er klippet, kan man godt mase siderne ned, så man kan zig zagge og derefter bruge et stykke stof som kantbånd

Fra : ans

Dato : 02-12-06 18:08

Citat
Da madrassen var skået igennem blev der sat (syet) et stykke stof på - det holder endnu - på den måde holdes faconen.

Meget nemt for en handicappet at gøre.

Fra : Olesen-50

Dato : 02-12-06 18:40

Det fremgår da ikke af spørgsmålet hvem der er handicappet. Når spørgsmålet overhovedet er oprettet, må man formode, at spørgeren på forhånd har påregnet "et stykke arbejde"

Fra : bauchmann

Dato : 02-12-06 18:46

Hej
Jeg er handicappet, så jeg skal have andre til at gøre. Derfor skal det ikke være det store bøvl.
Hvis der kommer et godt forslag vil min kærestes svigersøn gøre det. Det værste bliver nok betrækket. Jeg kom til at tænke på om en møbelpolster kan gøre det?
Torben

Fra : Olesen-50

Dato : 02-12-06 19:01

Det tror jeg godt en møbelpolstrer kan hjælpe med, men jeg er lige ved at tro det ikke kan betale sig, i forhold til hvad en-to nye topmadrasser koster på udsalg

Fra : miritdk

Dato : 03-12-06 00:31

ja ok - hvis du tænker i møbelpolter så er det lige så billigt - næsten - at købe nyt - men med lidt hjælp kan det lade sig gøre dog

Fra : ans

Dato : 03-12-06 00:52

bauchmann

Jeg tror du får den bedste løsning ved at købe 1 (2) nye topmadrasser.

Det andet vil blive en lappeløsning på længere sigt. Som handicappet er det vel meget væsentligt at ligge på en god madras.

Fra : Olesen-50

Dato : 03-12-06 12:01

Det behøver da ikke blive en lappeløsning, klip den op på midten, på med et stykke stof som kantbånd.

Personen som skal sy, må vel kende sin symaskine, og hvis den kan i tykke materialer, kan det sagtens blive godt.

Alle har vel brug for en ordentig seng/madras, hvis man først har "knas" med ryggen, kan alle
få det rigtigt skidt.

Fra : refi

Dato : 04-12-06 08:22

Derfor er den bedste løsning også at købe 2 nye.....

Da der alligevel skal "andre" til at lave arbejdet, vil der ikke være meget økonomisk gevinst ved at dele den....

Den dobbelte kan vel også indbringe lidt håndører ved gensalg

Fra : miritdk

Dato : 04-12-06 09:01

Citat
Hvis der kommer et godt forslag vil min kærestes svigersøn gøre det

det lyder jo ikke til at det er en dyr løsning så der behøves at købes nye - vel

Bauchman - har du undersøgt muligheden for at få hjælp fra kommunen til at købe nyt - evt at få hjælp til at fikse den madras du har ???

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 300 point
Dato : 04-12-06 09:45
Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 06-12-06 22:03

Tak for svaret refi. Det er vigtigt for mig at ligge ordentligt. Jeg ved hvad jeg har, men jeg prøver. En stor tak til alle i andre for jeres kommentarer.
Torben

Fra : ans

Dato : 06-12-06 22:12

Sov godt fremover

Fra : refi

Dato : 06-12-06 22:50

Selv tak.....

Det er nok ikke der man skal spare et par hundrede

Du har følgende muligheder