ikk renlig - og laver ulykker?
Fra : Angelica
Vist : 1717 gange
200 point
Dato : 09-11-06 01:13

Hejsa

Jeg har en tæve Jack russel på snart 8 måneder.. Jeg er vild efter at hører hva i har at gode råd for jeg er snart løbet tør for dem.. Hun tisser rimlig bestemte områder som feks 2 bestemte løs tæpper og så synes hun os lige hun skal gøre det i sengen som vi sover i.. prima er det mest min mors seng som det går ud over men os min egen.. rutinen for tiden skifter mellem lange ture med ca 2 timers mellemrum alt efter om hun lige sover.. ellers korte ture med lidt hypiger gå ture.. ved så ikk om det med at bare tage en trån med at tage hende 1 gange i timen os selvom hun ikk laver noget.. men hvor langt skal turen så være osv..?

hun har os en sjov mani med at grave 2 steder i væggen hvor der er beton samt et bestem hjørne af et væg til væg tæppe.. hvis det ikk er det så tager hun tøj, sko, min mors mobil eller papir og så går hun altså bare i krig og det er ellers ikk fordi jeg synes hun ikk bliver stimulret rigtig for ofte på hendes gå ture hvis ikk hver gang der træner jeg os med hende med små kommandoer hvilket os gøre gå turene længere.. håber i kan give gode råd for prøver alt hva jeg kan..

mvh
angel

Fra : dova

Dato : 09-11-06 01:32

Først og fremmest er det ikke hundens skyld, men jeres egen , fordi I ikke har fået opdraget den ordentligt fra lille, så den har lært hvordan den skal opføre sig.

Nu er en Jack Russell ikke verdens nemmeste hund, det er en jagthund med et til tider heftigt temperament, og den kræver stor aktivering og udfordring.

Det er ikke bare sådan en "have for sjov og gå tur med en gang imellem selskabshund", men virkelig en hund der skal arbejde og have træning/aktivering/udfordring i lang tid HVER dag, og det lyder som om den keder sig.

Jeg vil råde jer til, at sætte jer en hel masse ind i hvilke behov den race har, lære en masse om at opdrage en hund, helst gå på skole med den......det er allerede ved at være sidste udkald, såfremt I vil gøre jer forhåbninger om at lære hvordan I får den lille hund rettet op, spdan at I ikke pludselig står med en hund der er en "adfærdsvanskelig belastning" for jer....(og det vil heller ikke til den tid være hundens fejl

Og så forresten, hvis tisseriet er noget den er begyndt med for nylig og ikke har gjort hele tiden, kunne det jo tænkes den måske var syg, havde blærebetændelse el.lign.

mvh dova

Fra : vil.du

Dato : 09-11-06 01:33

Hej Angelica.

Prøv at gå ind på denne side - og søg på 'renlighed', der kommer masser af gode råd frem fra de erfarne hundeejere der er dér

Du behøver ikke at oprette dig som bruger derinde for at bruge deres 'Forum' og jeg er helt sikker på at du kan få en masse glæde ud af siden

Vil du derimod i dialog med de øvrige brugere derinde og dermed vil kunne skrive sammen med/til de øvrige brugere, i Forum, så skal du oprette dig som bruger, men, at læse med, kan du sagtens som ikkebruger.

http://hunde.dyregalleri.dk/html/for_messages.asp?FOR_ID=1&offset=25

Venlig hilsen Dorthe.

Fra : vil.du

Dato : 09-11-06 01:37

Forresten - lige umiddelbart, kan I da starte med at rengøre de 'faste' tissesteder på gulvtæppet med 'Rodalon' - Rodalon har den egenskab at det fjerner lugten og hvis der er lugtrester på tæppet, efter tissetåren, så vil vovse automatisk søge hen til dette velkendte tissested - med Rodalon er lugten pist væk.

Men prøv Hundegalleri

/Dorthe..

Fra : lianes

Dato : 09-11-06 01:40

hej angel. du skal tage hende med ud lige så snart hun vågner,en hvalp skal altid tisse så snart den vågner, og husk at rose den når den har gjort det, ha en lille gobid med ud og giv den,så den syntes at det rart at komme ud og tisse.så skal hun snart få lært at sige til når hun skal ud.hver gang den skal til at lave unoder, så sig aha, meget bestemt, flyt fokus kald på den og ros den når den gør som du vil ha den til. good louck. mv lianes.

Fra : Angelica

Dato : 09-11-06 01:55

Til dora

Nej jeg ved godt det er min egen fejl og som jeg nok skriver lidt imellem teksten håber jeg ikk det er for sent at vende hende.. skal lige sige at min mor har en tæve selv som har gjort det svært at jeg kunne opdrage min hund på den måde jeg vil for hunde kan vel godt kende forskels behandling..

Jeg ved godt at en jack russel kræver en masse da jeg har læst en del om det.. men ikk om hvordan man kan yde gode ting for hunden i forbindelse med aktivering osv..

Nej jeg er os klar over det ikk er for sjov man har en hund men et ansvar - Jeg træner os det jeg har lært på første lektion jeg prøvede på hvalpe holdet men synes vejen var lang og synd for min hund at hun skal sidde og ryste i bærkurven hele vejen ud og hjem så overvejer ene timer og skal snakke med en hundeadfærs træner imorgen..

Jeg har os set på skoler osv men har svært ved at finde nogle hvor jeg havde en chance at komme til uden bil..

Nej hun har ikk været renlig endnu.. der er dage hvor det går godt og andre dage hvor det går skidt og om aften - natten der holder hun sig fint uden problemer så jeg undre mig bare hvorfor hun laver så mange uheld om dagen har dog overvejet om hun kunne ha blærbetændelse da ofte der kan gå 5 min imellem.. så doktormanden skal jeg os snakke med imorgen for glemte at nævne det i tirsdags da jeg var der samt det der berolige til når nytåret kommeer.. IGEN VED GODT DET ER MIN EGEN FEJL så det behøver du ikk at nævne.. jeg søger bare råd på evt oprettelse af dem..

Fra : Angelica

Dato : 09-11-06 01:55

Dorthe

jeg kender godt hundegalleriet er selv medlem derinde og har os kigget men synes ikk lige der er noget men kunne da prøve at oprette en tråd derinde os..

Fra : Angelica

Dato : 09-11-06 01:57

jeg har rodalon men ved ikk hvordan jeg lige skal bruge det når det er uld og ægte tæppe.. har prøvet at duppe det på men tror næppe det hjalp for synes lugten blev forstærket..

Fra : bevi54

Dato : 09-11-06 02:29

Hej Angel
Har du ikke fået kørt hende ind på en fast rutine? eller er der noget der stresser hende siden hun stadig ikke vil være renlig, som hun forøvrigt nok ikke vil være 100 % før om et par måneder.

Og du må være mere obs. når hun går og trisser rundt så du kan få stoppet den sport hun har med at lege med jeres ting, det kan gå hen og blive til farlig leg.

Bytte leg det er en måde at gøre det på, hjælper det ikke på forståelsen, må du som der bliver beskrevet sig aaa - klap i hænderne, have noget andet parat som hun må lege med - lav nogle søge lege, så hun skal finde sin bold eller andet, hvor du så har gemt noget guf ved, og når det er sagt, så er det også en balance gang med ikke at få for meget stimulation på , som kan påvirke i en stresset retning.
Du skal nok korte din tid ned til hvor mange ture der skal være lange, de skal nok bare være mere effektive og træn hende i at forstå ordet "tis" så hun får lært at tømme ud når du beder hende om det og rose meget når det står på altså tisser udenfor, udskæld hjælper ikke, det kan misforstås som ros, så jagt ikke på hende når det sker indendøre, men ser du det ske, så løft hende ud, hun er jo ikke større end hun kan bæres ud og når hun så gør det rigtigt udenfor så må der roses.

Vi kan sludder om det på et ande medie hvis du lyster.
Mvh Bevi54

Accepteret svar
Fra : knh15

Modtaget 200 point
Dato : 09-11-06 07:46

Når jeg går med min hvalp, snart 7 mdr., sørger jeg for og gøre ham mental træt, ikke fysisk.

Hvis en hund konstant løber efter feks. en bold, pind eller andet, kommer adrenalinen op og "koge" og det kan tage flere timer, før den bliver rolig igen. og den energi bliver så brugt til unoder og hidser hende mere og mere op Det kan siges på den måde, at hunden bliver "høj" af og løbe og lege vilde lege.

Jeg sørger altid for, at min hund, har rolige gåture. Selvfølgelig får han lov til og lege og løbe, men det er ikke det han bliver træt af. Hans træthed kommer af, at jeg bruger ham mentalt, feks skal han selv finde sin mad som jeg kaster i små portioner på vores morgentur. Vi laver lidt sportræning, eller han skal ballancere på en træstamme eller søge sin mad i et hul i jorden. Det er kun fantasien der stopper træningen. Jeg bruger rolige roser til ham.

Når vi så kommer hjem, får han en tyggepind i sin kurv, som han kan ligge og slappe af med og komme ned på jorden igen.

Du bør måske hele tiden have i hovedet, at du har valgt en jagthund og det talent skal udnyttes så hunden ikke keder sig. Måske du kan få hendes lyst til og grave styret, ved og grave en godbid ca. 5cm. ned i jorden, så hun sélv skal grave den op.

Thjaaa det jeg slår på her, er. Brug hendes medføte evner, det er den bedste måde for hende og få afbrændt hendes energi. I har selv valgt jeres race, så må i også have sat jer ind i hvad hendes behov er, for og blive en tilfreds hund.

Held og lykke med det.

en mental træt hund, er en yderst tilfreds hund og det er aldrig forsent.

Fra : brokke44

Dato : 09-11-06 08:01

Jeg har haft mange hvalpe (også såkaldte "problemhunde") igennem tiderne og alle har fra tid til anden tisset på uønskede steder og bidt et eller andet (dyrt !) i stykker.
Tisseriet og "ulykkerne" er omvendt proportionelt med den tid, du er sammen med din hund.
Er du sammen med den hele tiden/hele dagen holder det hurtigt op, men da de fleste af os har andre daglige gøremål end hunden, så må "ulykkerne" nødvendigvis ske.
Mit råd må være at lufte hunden ofte - hver anden time - det behøver ikke at være særligt langvarigt (indtil den har besørget - husk at rose).
Din hund har formodentlig ikke blærebetændelse, når den kan holde sig natten over.
Gåturene hjælper ikke meget på tisseriet, men er nødvendige for at aktivere/stimulere hunden. Del hellere din 2 timers tur op i 2 x 1 time, hvis din tid tillader det.
Mht. sengen: Jeg har ALTID nægtet mine hunde adgang til soveværelset og sofaer - og det lærer de hurtigt. Min filosofi er, at har man brug for et ekstra sengetæppe, så køb et. Hundehår i sengen er IKKE noget jeg ville bryde mig om.
Flyt alt, du ikke vil have hvalpetænder i, uden for rækkevidde. Der er ingen vej udenom og vær så indstillet på, at visse vægge/ting skal repareres, når hunden er ca 1 år og har overstået sine vandaltendenser.

Uanset hvad pædagoger (amatør- og andre) siger, er det aldrig for sent at pille unoder ud af sin hund.

Fra : knh15

Dato : 09-11-06 08:32

Din hund laver unoder, jeg sidder lige og tænker på, hvordan var du som teenager??? Din hund er teenager lige nu. Selvfølgelig giver det den ikke rettigheder til unoder. Men det er en naturlig procces både mennesker og dyr skal igennem.

Prøv og læs dette link. Der står nøjagtigt din hunds problemer

http://www.problemhunden.dk/Hundens_udvikling/7-10måneder.htm

Fra : Petra007

Dato : 09-11-06 08:33

Tisseriet
Du skal give din hund nogle faste vaner. Dvs. den skal ud og tisse, når den har spist, leget og sovet. Det erVIGTIGT, at du er ude sammen med den, så du kan rose den roligt, når den HAR tisset. Hvis du bor i hus skal den ud i haven. Bor du i lejlighed skal det være et sted den føler sig tryg ved - lige i nærheden af, hvor I bor. Er uheldet ude indenfor brug rodalon til at fjerne det med, der står på flaksen, hvordan du skal gøre.

Gåture
Din hund er kun 8 mdr. den har ikke godt af at gå lange ture på 2 timer. Dens skelet er ikke færdig udviklet og det kan give den skader, hvis den får SÅ meget motion. Derfor MAKS 2 x 30 min indtil den er 1 ½ år. Det stresser hunden at løbe i så lang tid og det har stor indflydelse på, at den tisser så meget som den gør. Tænk på dig selv, hvis du er meget stresset, så skal du også tisse hele tiden.

Mental træt
lad din hund bruge dens hjerne og du får en dejlig træt hund.
Gå ind og kig på min hjemmeside her finde du tips til, hvordan du får en mentalt træt hund.

http://www.4poter.dk/index-filer/Page361.htm

Held og lykke med træningen

Fra : vaxen

Dato : 09-11-06 10:11

Som en anden har skrevet, så har din hunds alder en del at skulle have sagt. Den er nu i en kønsmodningsfase, hvor alt det den har lært ser ud som om er røget i glemmebogen.

Din hun keder sig ganske enkelt, racen er meget stimulationskrævende og handler det om mental stimulation.
Den bedste mentale stimulation jeg kan komme i tanke om er sportræning. Det trætter hunden i den grad uden at belaste kroppen, som er meget følsom indtil den er voksen.

Du skriver du har lært nogle tricks til den første lektion på hvalpeholdet - din hund kan meget meget mere. Du skal have endnu flere tricks og sværhedsgraderne skal øges betragteligt for at din hund bliver stimuleret.

Lange gåture er ikke en god i de - korte gå ture med indlagte mentale opgaver, koncentrationsopgaver, hvor den får brugt sin næse og sin hjerne. Husk på, at det ikke drejer sig om kvantitet men kvalitet på de gåture.

Hvis du ikke kan fragte din hund til og fra træning, vi jeg foreslå at du tager afsted alene. Det kan sagtens lades sig gøre, i det det alligevel er dig, der skal undervises og ikke hunden. Du kan så træne dagligt derhjemme 5-10 minutter ad gangen nogle gange om dagen. Så kan du en gang i mellem medbringe hunden og få korrigeret dine fejl (I øvrig er det ikke synd for hunden at blive fragtet frem og tilbage, når hun ryster er det fordi du har lært hende, at det er naturligt at være nervøs. Også en rigtig god ting at træne. Små ture, med en herlig endestation, så skal hun nok blive glad for det. )

Vaxen

Fra : knh15

Dato : 09-11-06 10:20

Det at din hund ryster, kan også sagtens være spænding over at der endelig sker noget der er spændne.

Det ser jeg ofte på træningspladsen. Hundene er så ivrige efter og opleve, at de er ved og ryste skildt ad. Får du ikke selv sommerfugle i maven, hvis du skal prøve noget sjovt.

Fra : brokke44

Dato : 09-11-06 10:45

PS.

Hvalpe-/unghundetræning en gang om ugen er utroligt sundt for din hund pga samværet med dig og ikke mindst de andre hunde.
Det er også sundt for dig, idet du ofte vil komme til at se din hund i situationer, som den ikke kommer ud for til daglig.
De uddannede trænere er - for det meste - en rigtig god støtte ifm spørgsmål, du måtte have.
Har du overvejet at købe en lille trailer, du kan hægte på din cykel.

Fra : Søssan

Dato : 09-11-06 12:27

Hej Angelica

Det lyder for mig som om du gør en masse for at afhjælpe din hunds problem, og bruger meget tid på det. Ros for det.

Tænkte lige på...din mor, og hendes tæve. Kan problemet ligge der? Er din mors hund en dominerende tæve? Konflikter jeres måde at opdrage hundene på? I samme hjem er man nødt til at fastsætte bare nogenlunde ens retningslinier for hvad hundene må og ikke må, ellers bliver de snotforvirrede.

Mvh
Søssan

Fra : Birgitta

Dato : 09-11-06 14:45

Angelica..... Jeg forstår ikke rigtigt.....
Du siger, at hun om dagen kommer ud på lange ture med to timers mellemrum................ Sig mig engang, -er hun aldrig alene???
Og sker "uheldene" mens I står og kikker på hende????? Jammen så stop hende dog og følg hende udenfor...

Senge skal hun bare ikke op i, når I har det problem. Det må være til at holde dørene til soveværelserne lukket om dagen. Og om aftenen og om natten siger du at det går fint. Tæpperne kan I da bare fjerne indtil hun er blevet helt renlig...

Du SKAL i gang med træningen igen!!! Det er IKKE synd for hende at der er langt derhen. Hvis hun fryser fordi hun er nødt til at sidde stille, så giv hende en frakke på under transporten. Men til træning skal I bare! --IKKE enetræning, men på hold.

At hun graver ind i betonvæggen på bestemte steder lyder også som en ulykkelig og frustreret lille hund... Og igen undrer det mig, at I ikke bare afleder hende hvis det sker mens I ser det. De problemer du nævner med renlighed og ting der bliver ødelagt lyder mere som "alene-hjemme problemer"...

Fra : pmj

Dato : 09-11-06 15:07

Hej Angelica
Du står overfor lidt af en opgave og mange måder/gode ideer at komme videre på. Det er godt at du lader en erfaren hundetræner/-adfærdsbehandler se dig og hunden. Det bedste var at vedkommende kom hjem og besøgte dig.
Når din lille hund først har fået en vane (at tisse der og der og i mors seng) går der laaaaang tid før vanen er blevet ændret. Prøv at undgå at hun kan komme til de steder.
Luk døren til soveværelset. Sæt hendes kurv, en blomst, en kasse el. ovenpå "tissestederne". Rodalon er fantastisk til at fjerne tisselugt, men det duer ikke på tæpper som ikke kan vaskes.

Lad os høre hvilket træningsprogram i finder frem til

Fra : Scorpenge

Dato : 07-01-07 00:30

Hej. Har ikke læst alle svarene, men her er mine råd
Vedr. tisseri< Hvis hun gør det når du er hjemme, skal du sætte hende udenfor, helst den samme udgang hver gang.
Gør godt rent der hvor hun besørger indendøre, så hun ikke kan lugte sig frem til stedet igen.
Når hun skal være alene, så luft hende lige inden.
Luk dørene til alle rum så hun kun kan være i køkken og entre f.eks.
Giv hende et kødben eller madbold som hun kan beskæftige sig med mens du er væk, og tag det fra hende når du kommer hjem. Hun skal forbinde det at være alene med noget positivt.
Du kan ikke gå din hund træt, du skal stille krav til din hund, lad hende f.eks. selv finde sin mad i haven engang imellem.
Madbolden er en god beskæftigelse.

Godkendelse af svar
Fra : Angelica

Dato : 07-01-07 01:37

Tak til alle som har svaret og har brugt lidt af jeres alle råd som i har givet mig herinde..

Jeg har blandet andet brugt klikkeren på hende altså jeg siger tisse - klik - godbid
og den lader til at virke fint for idag er det kun et enkel uheld hun laver sjælden gang
så ofte går vi igennem en tisse fri uheld dag.. og self mens jeg bruger klikkeren bliver
hun os rost så jeg lyder som en eller anden tosse.. hehe..

Hun er fornyeligt os gået i løbe tid og har hjulpet en del på hendes energi samt hendes
ulykker.. og via hun stadig får ofte gå ture så kan jeg mærke på hende at det lige får
sat hendes koger lidt i ro så når jeg kan mærke hun bliver xtrem rasløs som ofte fører
til ulykker så er det bare ud og gå en dejlig tur med godbider og sportsøvelser da det er
gjort kommer hun ind og får et griseøre som hun falder til ro på og så har jeg en rolig hund
indtil den næste går tur står for døren..

skal starte på hundetræning til forår så der kommer lige nogle xtra input hva jeg kan gøre
for min lille hund.. tak igen for jeres råd..

Fra : bevi54

Dato : 07-01-07 01:43

god tur til det jyske hvis du da ikke allerede er landet derovre
og pø pøj med lille hunden det skal nok blive bedre med tiden.
Mvh Bevi54

Fra : knh15

Dato : 07-01-07 09:27

Jeg er glad for og kunne hjælpe dig.

Personligt har jeg det sådan, at jeg ikke kan fordrage når folk siger "du skal". jeg kan meget bedre lidt, at folk siger "jeg gjorde sådan med min hund og det virkede".

Held og lykke fremover, du er virkelig en hundeejer der ikke bare giver op, men søger visdom, så du kan få et godt og aktivt liv sammen med din hund.

[I][B]Carpe diem[/B][/I]

Fra : numselumse

Dato : 01-07-07 23:20

hej angel.
det med tisseriet ved jeg ikke så meget om andet end at sørge for at rose hunden hver gang den tisser udenfor. og IKKE skælde den ud når den gør det indenfor, eftersom det bare vil gøre vanen endnu sværre at få væk igen.

med aktivering har jeg et par råd til dig. det er vigtigt for din jack r. at få aktiveret hjernen. en rigtig god ide ville være hvis du havde noget tørfoder med i lommen hver gang i går tur. find et roligt område hvor der ikke er for meget der kan distrahere. (har selv en jack r. så ved hvor let de mister koncentrationen) tag en håndfuld og kast ud på noget jord, en græsplæne eller hvad der nu lige er der i dit område. vise hunden de første mange gange at du har mad i hånden og giv den gerne en for at sitte inden du kaster maden. derefter siger du søge, og med hånden viser du hvor hen den skal søge. de første par gange er det en god ide at vise hunden et par mader og sige søge mens den finder den og spiser den.
agility, mange jack r. elsker den form for motion. det gør at de bruger både krop og hjerne på en gang.
læg spor ud til den når i går tur og lær den at søge. men sørg for at sporet altid ligger forskellige steder, så det ikke bliver rutine.
gem mad for den i huset, der bruger den også hjerne på at søge.
det er jo en jagthund du har anskaffet dig, og derfor skal den bruges meget mere end en almindelig "skøde" hund skal.
man kan låne en masse bøger på biblioteket om jagthunde, og selvom der ikke står noget om jack r. er der en masse gode trænnings tips i dem.

håber du får løst dine problemer.
numselumse

Du har følgende muligheder