Nyt digital kamera?
Fra : Alichu
Vist : 400 gange
62 point
Dato : 08-11-06 09:16

Hej alle sammen..

Jeg skal som sagt ud og have et nyt kamera, men hvilket?
Jeg må max bruge 5500 kr. på det, jeg skal mest bruge det til at tage tage action billeder(primær fodbold), og derfor skal jeg bruge en høj lukketid med foreholdsvis mange pixels..

Har du et forslag, så skriv venligst!

Mvh Alex

Fra : renekure

Dato : 08-11-06 09:32

Hej Alex.

Stod jeg i din situation, ville jeg straks kigge efter et digitalt spejlrefleks kamera.

Når du nu skal tage "action" billeder, så SKAL billedet tages i det split sekund, hvor du trykker på udløseren. Og det er faktisk kun spejlrefleks kameraerne der opfylder dette. De alm. digitale søgerkameraer har ofte en lille tidsforsinkelse når du tager kameraet.

Du skal også, med tiden, have mulighed for at udbygge dit udstyr. Til fodbold billeder får du hurtigt brug for en kraftig tele - derfor spejlreflex.

Jeg fotograferer selv med Konica/Minolta Dynax 7 - men minolta laves desværre ikke mere, så det kan jeg ikke umiddelbart anbefale.

Men Sony har overtaget Minolta´s teknologi, bla. med hensyn til deres billedstabiliseringssystem.
Et rigtigt godt system, der modvirker rystede billeder - Er især rigtigt godt, når man fotograferer med kraftigt tele objektiv uden stativ. (En typisk fodbold situation)

For at få fingeren i dette system, og for at få mulighed for at udbygge dit tilbehør uden at det skal koste en bondegård, så vil jeg anbefale dig at købe et Sony DSLR-A100.

Se her:

http://www.sony.dk/view/ShowProduct.action?product=DSLR-A100&site=odw_da_DK&pageType=Overview&category=DSS+Digital+SLR

Du kan checke prisen her:

Altenativt har både Nikon og Canon også gode modeller der ligger omkring din økonomiske ramme.

Håber at dette indlæg har været (bare lidt) til hjælp.

Mvh René
www.xfoto.dk

Fra : kissan

Dato : 08-11-06 09:33

Godmorgen Alex.
Jeg har lige fået en Cannon IXUS 750,den har 7.1 mega pixels.
Den er lige til lommen og laver virkelig flotte billeder.
Jeg gav 3000 får min i tilbud,og den er pengene værd.
Hilsen fra
KISSAN

Fra : aasenissum

Dato : 08-11-06 10:32

hvor er det skønt - også for os andre - med et så uddybende svar, renekure.

Fra : renekure

Dato : 08-11-06 10:47

aasenissum: Tak
Hele ideen er jo at vi skal hjælpe hinanden, hvor vi har mulighed for det.

Mvh René

Fra : kissan

Dato : 08-11-06 11:23

Unskyld for at jeg ikke skar mit forslag udipap

Fra : Alichu

Dato : 08-11-06 12:18

renekure - Fedt nok.. Så du siger altså for 6000 kr. er Sony DSLR-A100 det bedste, til mit foremål?

Fra : Alichu

Dato : 08-11-06 12:21

Hvad syntes i om Canon EOS 400D?

Fra : dova

Dato : 08-11-06 13:59

Jeg er meget enig i betragtningerne om et digitalt spejlrefleks her.

Især fordi du nævner det fortrinsvis drejer sig om action/sports billeder.

Og det er der flere årsager til:

Fokuseringen er ofte dårligere/langsommere på digitale kompaktkameraer, og de fleste kompaktkameraer har en forsinkelse så der populært sagt går "længere tid fra du trykker på knappen, til billedet bliver taget".
Spejlreflekskameraet er også en del anderledes at arbejde med, fordi objektiv o.s.v. er konstrueret så der ofte kan opereres med højere lukkertider ved dårligere lysforhold.

Hvis du f.eks. vil fastholde en fodboldspiller lige når han er i luften for at heade, vil det med et kompaktkamera kun kunne lade sig gøre i høj solskin.

Hvilket kamera du skal vælge, må i første omgang komme an på, hvordan du synes det er at håndtere....det hjælper ikke meget, at et kamera måske får god kritik, såfremt det føles forkert at holde ved, knapperne er uoverskuelige o.s.v.

Ved ikke om du kender www.fotokritik.dk

Men der kan du gå ind og se billeder. Og i menuen er der en kameraliste, der kan du f.eks. søge på et Canon EOS 400 og så se billeder der er taget med det, både fra prof og amatører.

Og der er et debatforum, så hvis du opretter dig som bruger, kan du søge råd i forummet og få mange gode svar.

Jeg mener EOS 400 er dyrere end du nævner der, men EOS 350 eller Nikon D50 er særdeles gode kameraer.
Sony kender jeg ikke, men har set, at det får gode omtaler især m.h.t. ikke ret meget billedstøj.

mvh dova

Fra : aasenissum

Dato : 08-11-06 14:11

hej kissan, pap og pap tjae, men når nu der blev efterlyst et camera med høj lukketid, så ved vi jo ikke bare sådan på fornemmeren, hvordan det ser ud med lukketiden på din ixus, som i øvrigt er et fremragende camera, som jeg selv kunne ønske mig, men powershot serien passer bedre til mit dårlige greb om små ting.
stort til lykke herfra med dit camera.
går selv stærkt in for canon.

Fra : kissan

Dato : 08-11-06 18:06

Fra : renekure

Dato : 08-11-06 22:29

Hej igen Alichu

Om Sony DSLR-A100 er det bedste valg for dig, kan kun du selv afgøre.

Men du skal gøre dig nogen overvejelser inden du træffer dit valg.

Et kamera er som et stykke værktøj - det skal bla. ligge godt i hånden.
Og med som så meget andet, gælder det også for kameraer - man får hvad man betaler for.

Så man skal finde en god balance mellem sine behov og sin pengepung.

Jeg kan godt anbefale mange andre gode kameraer, men så er prisen en helt anden.
Jeg havde selv kig på både Canon´s og Nikon´s "store" modeller indenfor digitale spejlrefleks kameraer - men her kunne min pengepung ikke følge med

Jeg valgte mit Minolta Dynax 7D, bla. pga. den føromtalte billedestabilisator "Anti-shake".
Netop fordi at jeg ofte fotograferer med rimelige store brænnevidder (300-500 mm), ville jeg gerne have dette system, så jeg ikke er afhængig af at bruge stativ. Systemmet er også rigtigt godt, hvis lysforholdene er dårlige, og du er nødsaget til at bruge lange lukkertider.

Canon EOS 350D og Nikon D50 har ikke et sådan system (nævner kun disse modeller, da vi holder os indenfor din pris-klasse). Men både Canon og Nikon har et andet tilsvarende system, men her ligger teknikken i objektiverne. Dvs. hver gang du vil købe et objektiv, så skal du forholde dig til, om du vil betale den ekstra pris der er for deres "anti-shake" system. I Sony kameraet er systemet indbygget i kamerahuset - og du har således anti-shake system uanset hvilket objektiv du sætter på kameraet.

Du kan selvfølgelig læse meget mere om de forskellige modeller på de forskellige producenters hjemmesider. Men inden du bestiller et kamera over nettet, bør du gå ud i en fotohandler og "føle" på varen.

At købe digitalt spejlrefleks kamera kan godt være noget af en udfordring.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke i jagten på DIT nye kamera.

Skriv endelig, hvis der skulle dukke flere spørgsmål op.

Mvh René
www.xfoto.dk

PS. på min hjemmeside, kan du under "profil" - "Mit fotoudstyr" se hvad jeg selv bruger af forskellige objektiver mm. - Du skal være velkommen til at kigge indenfor.

Fra : renekure

Dato : 06-12-06 13:35

Måske var det en ide at lukke tråden.

Der kommer tilsyneladende ikke flere indlæg - men vi vil da gerne høre hvordan det går med dit kamerakøb

Mvh René

Annuller spørgsmålet
Fra : Alichu

Dato : 06-12-06 17:57