AUDACITY 1.2.4
Fra : ipbirk
Vist : 1023 gange
47 point
Dato : 04-11-06 10:20

Hej
Jeg har hentet musik fra TDC som skal afspilles i iTUNES, det har har endelig fået til at fungere med stor hjælp fra O.V.N.Men jeg har stadigvæk et par spørgsmål. Når jeg eksporter som mp3 fra Audacity bliver man spurgt om: titel,kunstner,album, men vil det sige at hvis man henter et hel album, så skal man gennem denne prosedure 13 til 15 gange, en gang for hver melodi?

Hvordan fjerner man støj i musikken med Audacity?

Fra : o.v.n.

Dato : 04-11-06 11:27

Hej ipbirk, jeg vil forsøge at hjælpe dig også. For at tage det sidste først
Citat
Hvordan fjerner man støj i musikken med Audacity?
er der støj på optagelsen, når du optager musik der afspilles fra en fil på computeren? det lyder ikke godt kunne tyde på at din computer har for få kræfter til at klare opgaven, prøv at starte Windows MediaPlayer og afspil et stykke musik, start så Audacity, skru op for højtalerne så du kan høre forskellen når du optager, nu klikker du på optage knappen, optager lidt klik på stop knappen, er der hørbar forskel når kun spiller og når du spiller og optager ? Så kan jeg ikke hjælpe dig, jeg bruger støjfjerning til fjerne noget af båndsuset på casette båndene, støjfjerning er under Effekt gå og klik på Støjfjerning og progammet foreslår at afspiller støj så den kan vide hvad der skal fjernes, hos mig er det de få sekunder der er mellem numrene på cassenten, når du har optaget lidt støj ved programmet det og spørger ikke igen, når du har optaget et nummer trækker du markøren hen over hele nummeret i det nederste store vindue, når du har markeret, klikker du på Effekt går ned og klikker på Støjfjerning, der går lidt tid mens programmet arbejder, derefter kan du gemme nummeret, jeg tager et tilfældig eksempel fra min samling: Gloria CDen med Lars Lilholt, første nummer er Den hvide dværg, anden nummer er Digteren, tredie nummer er Bag Kuala Lumpurs smil og så videre.
Første nummer er optaget og der klikket på Eksporter som mp3, nummeret bliver gemt som Den hvide dværg, anden nummer optaget og gemt som Digteren og så videre, når alle numrene er gemt åbner du den mappe du har gemt musikken i, marker alle filer fra CDen, her i eksemplet Gloria, du markeren ved at trække musen hen over filerne, er der nogen som ikke kom med i første forsøg, så sæt en finger på Ctrl tasten og hold den nede mens du klikker på filerne en efter en, når alle er markeret højreklikker du på en af de markeredefiler, gå ned og klik på Egenskaber klik på fanebladet Dokument info gå ned og klik på Avanceret, nu kan du tilføje de manglende oplysninger, vi bruger mit eksempel jeg ved ikke hvilken album du har, ud for Kunstner klikker du ude til højre og linien bliver til noget du kan skrive i, jeg skriver her Lars Lilholt, klik til højre for Albumtitel og jeg skriver Gloria, klik til højre for År og jeg skriver 2001, klik til højre for Genre jeg skiver Folk Rock sådan kan du gøre på alle linier hvor der er fælles oplysniger for alle numre, slut af med at klikke på Anvend og Ok, håber det er noget du kan bruge

Fra : ipbirk

Dato : 04-11-06 15:44

Hej
Den støj jeg tænker på er når jeg optager med med den indbyggede microfon i min bærbar pc, det er støjen fra blæseren jeg gerne vil have fjernet.

Fra : o.v.n.

Dato : 04-11-06 19:33

Prøv først at slå mikrofonen fra, det vil alt andet lige være bedre at fjerne støjkilden end at fjerne støj fra den færdige musik, støjfjerning vil også fjerne nogle lyde fra musikken og ikke kun blæserstøj.
Gå til Kontrolpanel, åben Lyde og lydenheder, under fanebladet Lydstyrke kan du ca. midt i vinduet sætte hak i Vis ikonet Lydstyrke på proceslinien, i samme vindue klikker du på Avanceret, nu åbner panelet Lydstyrke, der kan du slå mikrofonen og andre ubrugte lydenheder fra, de kan altid slås til igen hvis du får slukket for mange, luk panelet Lydstyrke og klik på Anvend og Ok i Lyde og lydenheder, fremover kan du slå til og fra, skrue op eller ned ved klikke det lille højtaler ikon nede ved uret

Fra : o.v.n.

Dato : 04-11-06 19:35

Jeg misforstod vist dit indlæg kommer igen lidt senere

Fra : o.v.n.

Dato : 04-11-06 20:34

Efter at have nærlæst spørgsmålet, forstår jeg at du spiller musikken på en computer og optager med mikrofon på en anden, det kan absolut ikke anbefales, kan du ikke spille og optage på den samme maskine ? Ellers bør du bruge et kabel mellem, for at udelukke diverse støjkilder: http://av-connection.com/?CPage=PView&ML1=1&ML2=1&TransportGroupID=10&DirID=1&SPicID=516&DPicID=516
Et sådan kabel koster ikke ret meget og skal sættes i højtaler stikket (grøn) på den computer som spiller musikken og i mikrofon stikket (rød) på den som optager, du skal selvfølgelig ikke slå mikrofonen fra ved den løsning

Fra : ipbirk

Dato : 05-11-06 10:49

Nej om igen, jeg bruger den indbyggede mikrofon som jeg optager samtaler med og som skal bruge til slægtforskning, den indbyggede mikrofon sidder indbygget i skærmen og derfor kan høre blæserstøjen, og det er den jeg gerne vil have fjernet.

Fra : o.v.n.

Dato : 05-11-06 12:41

Prøv at gøre som skrev igår kl 19.33 du kan slå mikrofonen fra når optager musik og slå den til igen når optager samtaler og andet udefra, ved at klikke på det lille højtaler ikon nede til højre ved uret.
Kommer først ind igen engang i aften, skal i byen

Fra : ipbirk

Dato : 05-11-06 14:24

til o.v.n
Hej
Har du forstået mit spørgsmål rigtigt, hvis jeg slår mikrofonen fra så kan jeg ju ikke optage en samtale, og det er bla. det jeg bruger den til.

Fra : o.v.n.

Dato : 05-11-06 20:53

Nej jeg har misforstået, svarer i øst når du spørger i vest ? -( men nu jeg at selv jeg har fattet det, jeg troede det var til musik optagelse, spille og optage, nu kommer der en vejledning sæt dig helt stille foran computeren og start en optagelse af ingenting, kun blæser støjen høres efter ca 10 sekunder starter du et interview med fruen eller hvem der er i nærheden kun ca 20-30 sekunder, tryk så på stop knappen, nu går du tilbage i det optagede i det nederste brede felt, de første ca 10 sekunder er der kun en forholdvis tynd blå streg (blæserlyden) den markerer du ved at sætte markøren der hvor snakken begynder (stregen bliver tykkere) holde venstre musetast nede og trække til venstre til start, nu slipper du og går op og klikker på Effekt går ned og klikker Støjfjerning i vinduet som åbner klikker du på Find støjprofil, progammet analyserer nu den op tagede blæser lyd og kan senere huske den som støj, gå så ned og marker hele det optagede stykke, fra højre mod venstre (der er en skyder nederst i lydbjælken hvis længden når ud over hvad der kan vises) når du har markeret hele optagelsen, går du op og klikker på Effekt går og klikker Støjfjerning og klik på Fjern støj, nu skulle du kunne gemme optagelsen uden blæser støj

Fra : ipbirk

Dato : 06-11-06 09:47

Hej igen
Tusind tak for din meget fine vejledning, så nu lykkedes det at fjerne støjen, men det lyder som om der tales i tønde og er nogen gange svært at forstå hvad der siges, jeg kører med o (mindre) ved fjern støj, jeg ved ikke om der kan gøres noget ved det.
Lige et lille tillægsspørgsmål som ikke har noget med mit egentlige spørgsmål at gøre, kan man overføre videobånd til dvd med Audacity?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 23 point
Dato : 06-11-06 12:27

Det sidste først: Ja og nej du kan afspille DVDer og optage lyden men ikke filmen. Angående støjfjerning, det er næsten som at vælge mellem pest og kolera (groft sagt) jeg var i et indlæg længere oppe, ved at foertælle at det er bedre at undgå støjen end at fjerne den bagefter, en løs mikrofon med ledning, kan købes for under en halvtresser, måske kan du gøre et nyt forsøg og være mere heldig med at fjerne støjen, uden at skakken bliver forvrænget.
Vil du indspille DVDer så prøv at oprette et spørgsmål, om at rippe DVD, der findes programmer til formålet, men jeg kender dem ikke og ved ikke om du kan få en gratis

Godkendelse af svar
Fra : ipbirk

Dato : 06-11-06 14:33

Tak for svaret o.v.n..