Teoriprøve / Lægeerklæring
Fra : renekure
Vist : 4192 gange
300 point
Dato : 25-09-06 06:48

Hej alle.

Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe jeg stiller spørgsmålet i, men nu prøver jeg.

Jeg er ved at tage kørekort til motorcykel - Jeg har kørekort til bil (i 25 år), og er nu indstillet til teoriprøve på onsdag.

Jeg har fået udstedt en lægeerklæring, hvorpå der var nogle bemærkninger, da jeg har diabetes 2 og jeg får antidepressivt medicin. Min læger sagde til mig, at lægeerklæringen nok skulle omkring embedslægen pga. disse forhold. - fair nok.

Men motorkontoret/politiet nægter at lade mig gå op til teoriprøve inden min lægeerklæring er godkendt af embedslægen.

At man ikke vil udstede et nyt kørekort til mig, inden svaret foreligger fra embedslægen, kan jeg sagtens se logikken i, og det er da også rimeligt nok.

Men jeg kan ikke se logikken i, at jeg ikke kan tage teoriprøven.

Er der nogen der kan give mig et link til noget lovstof på nettet der belyse dette emne for mig.

For hvis der er regler/love/bekendtgørelser hvori det står, at sådan hænger det nu engang sammen, ja så kan jeg bedre forholde mig til det.

på forhånd tak

Mvh René

Fra : MacMadsen

Dato : 25-09-06 08:20

Jeg kan ikke umiddelbart finde noget lovstof der siger, at lægeattesten skal være færdigbehandlet før du kan gå til teoriprøve.

Jeg kan dog se logikken i, at hvis det viser sig du ikke må få udstedt kørekort, så vil de ikke bruge tiden og pengene på at lade dig gå op til en prøve. Så derfor kan jeg godt forstå, at de venter med at lade dig tage prøven før lægeattesten er godkendt.

Men eftersom der står i bekendtgørelse om kørekort §20
Citat
§ 20. På grundlag af oplysningerne i lægeattesten afgør politiet, om ansøgeren opfylder de helbredsmæssige betingelser for erhvervelse af det ønskede kørekort
så må du bare væbne dig med tålmodighed.

Fra : taliskoko

Dato : 25-09-06 09:29

Det er en dårlig undskyldning at komme med at bruge pengene på det skulle gøre han ikke får lov at gå op. Han betaler jo selv for teoriprøven

Jeg kan ikke lige finde noget om det, jeg tror det er administrativt. De vi få et hyr med at finde ud af hvem der er "rask nok" til at tage kørekort, derfor skær de alle over en kam. Bevares man kunne vente med at aflevere lægeerklæeringen til køreprøven, men så har du vittertligt spildt DIN EGEN tid og penge, men ventelisten til teoriprøver og køreprøver ville også blive negativt lang.

Men det bør vel ikke være noget problem når du køre bil.!!!! Og har kørt ude på landevejen på MC.

Nå, det var jo ikke noget svar, men pøj pøj med det.

Fra : renekure

Dato : 25-09-06 10:05

Ja, argumentet med penge og tid holder ikke. Dels skal jeg selv betale 580 kr for at gå op til prøven, og mht. tid, så afholdes prøven alligevel, da der er flere der skal op til prøven.

Jeg syntes bare det er irriterende at man ikke kan få et fagligt argument for, at tingene er som de er.

Jeg syntes da, at det er godt, at man ikke slipper folk løs i trafikken, hvis de af helbredsmæssige årsager ikke kan begå sig der. - Men her taler vi om en teoriprøve !

Mvh René

Fra : taliskoko

Dato : 25-09-06 10:25

Under lægeerklæringen testes dit syn også. Og der er vel noget sikkerhed i det for dig at gå til teoriprøve med godkendt dyn, der sikre du kan se hvad der sker på lærredet.??? Og så kan du ikke komme bagefter og sige, nu har jeg fået briller og vil gerne prøve igen.!!! Og dér er noget sikkerhed for Politiet.

Et eller andet sted synes jeg det er OK, på den anden side kan jeg godt forstå dig. Men hvor lang tid siger din læge der går med behandlingen hos Embedslægen.???

Fra : renekure

Dato : 25-09-06 10:36

Min kørelærer siger at han har set eksempler på både 1 og 2 måneders ekspeditionstid hos embedslægen. Jeg håber selvfølgelig at det går hurtigere. Jeg vil selvfølgelig gerne have klaret MC kørekortet inden vinteren sætter ind, men jeg hader bare når man fra "det offentlige" bare får at vide, at sådan er det bare.

René

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 300 point
Dato : 25-09-06 12:00

http://ringamt.diabetesplan.dk/flx/drift/praksis/faq/

Her står noget om reglerne for udstedelse af kørekort til diabetespatienter.

Og det er de regler der er, at såsnart der i en lægeerklæring fremkommer oplysninger, der sætter tvivl om der kan udstedes eller udvides eller fornyes et kørekort, så sættes forløbet i bero, det må du bare vente på.
Man lader ikke folk gå op til hverken teori- eller køreprøve før der foreligger en lægeerklæring der godkender det.

Og så er der påtegningerne om antidepressiverne....nu ved jeg ikke hvilken slags medicin der er tale om, er for så vidt også ligegyldigt.....men som bekendt er der flere antidepressiver, hvor man ved at de har en sløvende virkning der gør, at der stilles spørgsmålstegn ved det sikre i at føre motorkøretøj.

Så ud fra hvor godt/dårligt din diabetes er kontrolleret og hvilken slags antidepressiv du får, foreligger muligheden/risikoen for, at du ud fra embedslægens vurdering enten får afslag, eller at kørekortet kun kan udstedes for korte tidsintervaller og derfor skal fornyes med lægeerklæring .

Og værre endnu .....at hvis du får afslag eller tidsbegrænset udstedelse af MCkort, og såfremt der ikke har været noget inde omkring det før med lægevurdering.....desværre at der kan sættes spørgsmålstegn ved dit bilkørekort også

mvh dova

Fra : alka

Dato : 25-09-06 15:03

Embedslægerne skriver:

Når embedslægerne eller Sundhedsstyrelsen får sagen forelagt, kan det være nødvendigt at bede om yderligere oplysninger. Hvis det er tilfældet, bliver kørekortkontoret bedt om at skaffe disse oplysninger fra ansøgeren. Når embedslægerne eller Sundhedsstyrelsen har de nødvendige oplysninger fremsendes en anbefaling til kørekortkontoret om eventuel tidsbegrænsning af kørekortets varighed eller andre særlige betingelser.

Dvs. når attesten afleveres, kan der evt. være nødvendigt, at skulle skaffe flere oplysninger. Det indebæerer så, at det tidspunkrt man evt. skulle til teoriprøve bliver aflyst, så det kan vel være derfor!

Læs linket her: http://www.eli.dk/Trafik/Koerekort.aspx?lang=da

Godkendelse af svar
Fra : renekure

Dato : 03-10-06 19:48