Yamaha og blyerstatning
Fra : michael_30
Vist : 2426 gange
200 point
Dato : 18-06-06 14:45

Hej
Jeg har en Yamaha 4 gear, som jeg skulle tanke. Efter som det er en gammel knallert, har jeg købt 95 blyfri, fyldt noget blyerstatning og noget 2 takt olie på fra Shell
Det skal siges at jeg lige har renoveret motoren, nye leje, ny racer krumtap, og ny kobling.
Efter at have tanket, kørte jeg en tur på ca. 5 km, hvor jeg kørte stille og roligt. Da jeg så stoppede knallerten, kom der røg fra cylenderen og topstykket
Hvad kan det skyldes....?

Fra : transor

Dato : 18-06-06 15:10

Hvis der kom røg udvendig fra cylinder og topstykke, må det være fra olie , maling eller sådan noget som ryger når det bliver varmt. Ellers har du ikke samlet den ordentligt, og den er pisse utæt.

Nu skriver du ikke andet om den yamaha end den har 4 gear. Det kan jo være alt fra en stor motorcykel til en lille encylinderet knallert. Jeg gætter på det sidste fordi du bruger olieblandet benzin.

På sådan en størrelse plejer der at være 4 bolte som holder både topstykke og cylinder.
Det er vigtigt at disse er strammet nok, men ikke for meget. En momentnøgle er god at bruge til det. toppakningen og fladerne skal ved montagen være helt tørre . Med olie på fladerne, kan det ikke holde.

Fra : michael_30

Dato : 18-06-06 15:17

Det er en Yamaha 4 Gear - Årg. 1976
Hvis den er utæt ved Cylender og topstykke, vil den så ikke kører af H... til....?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 18-06-06 16:11

Det er meget normalt at en nysamlet motor ryger, bare en dråbe olie kan ryge en hel del så længe motoren er varm. et kan også være at udstødningen ikke ligger hel til, og så smider lidt ud der.
Pinboltene har vel også fået en dråbe olie på topgevindene, de kan ogs ryge.
Den kaldes bare Yamaha FS1 i daglig tale.
Hvis den er utæt ved Cylender og topstykke, vil den så ikke kører af H... til....? Måske, men ikke nødvendigvis. Men er den utæt ved topstykket, så er det fordi den ikke er blevet spændt over kryds. Men så kan man som regel mærke små lufttryk, hvis man stikker hånden omkring samlingen ved cylinder/topstykke. Men ved mindre utætheder, kan motoren godt køre fint alligevel.
Det er ikke nødvendig at bruge blytilsætning, og blandingsforholdet skal være 2,5 % med en god 2-taktsolie.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : michael_30

Dato : 22-07-06 14:41