Børnefødselsdag
Fra : 86999984
Vist : 8438 gange
50 point
Dato : 25-08-05 09:32

Er der nogen som har et godt forslag til, hvad man skal finde på til sit barns 3 års. fødselsdag. Vi får børnehaven på 14 børn på besøg.

Fra : ujbv

Dato : 25-08-05 09:42

Hej

Nu kommer det jo lidt an på f.eks. under hvilke forhold du evt. bor - om der er udeplads eller I skal være indendørs i stuen eller hvad.

Jeg har selv 3 børn som alle har haft børnehaven hjemme med 15-20 kammerater - Egentligt har vi aldrig fundet på noget "underholdning" idet de 2-4 timer suser afsted når der både skal spises og sandsynligvis også uddeles en lille gave. Hvis børnehavepersonalet er med - som jeg stærkt går ud fra - så har de sandsynligvis nogle vanelige procedurer omkring f.eks. nogle sange der lige skal synges og lidt hurra-opråb osv. og når ungerne endelig gives fri - så plejer fødselsdagsbarnets værelse at være MEGET spændende for undersøgelse af nyt legetøj osv ... og pludselig skal de alle ud og have tøj på og hjem igen ... og du vil se at du nok næsten ikke har nået at uddele den ispind du muligvis har i fryseren.

Mit råd .. og jeg har trods alt holdt ca. 10 børnehavefødselsdager derhjemme .... lad være med at arrangere noget specielt - det "stresser" kun dig selv og ungerne er stort set ligeglade. Selvfølgelig kan du lave en lille skattejagt efter en slikpose hvis du syntes, men lad dem primært lege frit istedet for at fastlægge samtlige minutter - det er så godt som umuligt at få alle 14 til at sige Jubiiii hver gang.

Så frem for at sige "held og lykke" - så vil jeg bare ønske dig en rigtig god dag hvor du skal give dig selv tid til at nyde alle de små smilende og forventningsfyldte ansigter.

Mvh

ujbv

Fra : vivi1959

Dato : 25-08-05 09:48

Hejsa.
Skattejagt er altid godt og sjovt, lav bordplan med billeder, som passer sammen så de kan følges ind til bordet 2 og 2 (der skal være de samme billeder på bordet), gætteleg(sig et dyr, blomst,f. ex). Pindemadder med pølse, leverpostej, agurk, banan og selvfølgelig en kagemand/kone, lagkage, cacao (kold/varm) og måske en slikpose(den kan de slå katten af posen i stedet for tønden med), så er lykken gjort. Lav evt et tema for hele dagen, hvor alt så drejer sig om det tema, incl maden.
God fornøjelse og held og lykke.
Mvh Vivi

Fra : bne

Dato : 25-08-05 09:54

Tag førertrøjen på ! DU / I skal være foran, det betyder at du starter med at få børnene indendørs, fortæller (så højt og tydeligt, at alle hører og forstår det)hvor fodtøjet skal være, hvor tasken lægges, og at de bedes sætte sig xxx (kan bare være midt på gulvet), dernæst fortæller du om de regler der gælder her i huset (-ingen løb på trapperne, -ingen slagsmål, -alle er gode venner og hjælper hinanden, -hvis der er problemer, så finder man en voksen, -alle er gode ved dyrene osv osv) og så fortæller du lidt om dagens program (det må gerne være med lidt 'skjult' : "og så kommer der en overraskelse" / "menuen er noget, jeg tror, de fleste kan lide")
OG så til det du spurgte om : Hvad laver vi ?
3 års fødselsdag - så er barnet lige startet i børnehave....... 14 børn som ikke kender hinanden vildt godt......
- hvis dit barn er med på ideen, så kan I lave et større område på gulvet (møblerne ud til væggen, eller stablet!) og så alt legetøj til fælles brug midt på gulvet !
- en skattejagt, med 2 grupper, lidt rundt i et 'grønt område' i nærheden - med tegninger eller fotos af kende-mærker.
- oplæsning af et godt eventyr - eller et alternativ eventyr 'Søde Sally Sukkertop' af Rune T.Kidde eller lignende.
- kig ind på www.sjovide.dk
HUSK at DU / I går foran, og er MED hele vejen, så alt skal være forberedt og klar når børnene ankommer - det er hårdt, men giver færre frustrationer end hvis ungerne kommer i førertrøjen, og du / I står tilbage med det bombede lokum og en fornemmelse af at ungerne kørte rundt med jer !
(Vi har praktiseret ideen med en kort 'introduktion' ved hver af de ca. 20 børnefødselsdage vi har holdt - det virker lidt sjovt, når ungerne i 7. klasse, sætter sig hen i sofagruppen, og (med et stort grin) kalder på een, for at få instrukserne.....)

Fra : 86999984

Dato : 25-08-05 09:58

Tak for de gode forslag, dem kan jeg helt sikkert bruge. Jeg havde selv tænkt lidt på en skattejagt, og da vi bor på et nedlagt landbrug, er der jo rig mulighed for at lave sådan en. Ideen med bordplanen og også en rigtig god idé, som jeg tror jeg vil prøve.

Fra : maj_britt

Dato : 25-08-05 10:57

Puha, nu kan jeg huske den Harry Potter føsdag vi holdt for HELE børnehaven, da Kasper blev 4 år.

Den største storebror lavede en STOR "rulleinvitation" som han gik op i børnehaven med, naturligvis udklædt som Dumbledore. Han var et festlig syn med hvid paryk, høj, blå paphat og et gardin som kappe.

Ungerne JUBLEDE.

På selve dagen blev de unger hentet af storebror, igen udklædt. De skulle gennem skoven, og her fik de usynlighedspiller, ( små vingummier) man ved jo aldrig hvad man kan møde i skoven.

OG de mødte sq et spøgelse, den anden storebror, men ham kunne de bare række tunge af, han kunne jo ikke se dem. ALDRIG har så mange unger rakt tunge af ham før.

Nede på vores vej, der var jeg klar, udklædt som heks........med min kost og jeg ville ABSOLUT ikke lade dem komme forbi, så Dumbledore måtte udkæmpe en kamp på kost med mig.

Jeg tabte og måtte humpe hjem, og ungerne jublede.

På huset hang der et STORT banner ( brunt indpakningspapir), hvorpå der stod: Velkommen til troldmandsskolen.

Vores entre var dækket på ALLE vægge og lofter med sorte sække, det var jo lidt uhyggeligt, og inde i stuen var der lagt hvide papirsduge på gulvet, to kollegier, her blev flokken fordelt af fordelingshatten.

Ned fra loftet hang der også sorte sække med navnet på kollegiet.

Så blev der serveret kyllingelår, kalkunfrikadeller, flutes og skåle med grønt + saftevand.

Derefter ud i haven, hvor vi holdt små turneringer, skyde en bold højt op, løbe hurtigt, hoppe højt o.s.v.

Så fik de lov til at lege frit, vi hev dukker og biler ud.

Så is og vafler, mens de fik udleveret et diplom på at de havde været på troldmandsskole, det blev lavet på pcen.

Vi havde ungerne fra 10.00 til 15.00, Kasper bliver 8 her d. 21-9 og det er så 4 år siden, de unger taler stadig om den føsdag.

Vi tog BUNKER af billeder, børnehaven fik et sæt og de lavede så en stor planche, der stadig hænger der.

En herlig dag, alle var dødtrætte, alle havde haft det sjovt.

Ungerne ELSKER jo når de voksne deltager i løjerne, gerne udklædt og vores børnehave havde lavet hatte og tryllestænger til ungerne, mange var klædt ud, alle voksne var.

Det var en rimelig billig dag, jeg tror vi brugte 400 på det hele.........med film og fremkaldelse.

Go føsdag

Fra : 86999984

Dato : 25-08-05 11:11

Hold da op... sikke en fødselsdag. Nu har vi desværre ikke mulighed for at deltage i vores datters fødselsdag om formiddagen begge to, da vi er selvstændige, men jeg syntes da absolut det lyder til at alle ungerne havde haft en af de bedste fødselsdage.

Fra : ans

Dato : 25-08-05 11:12

Jeg tilslutter mig ujbv's indlæg.

Planlæg ikke for meget. Børnene er ligeglade. For dem er det en udflugt i sig selv at skulle et nyt sted hen.
En skattejagt er altid en god ting, især hvis det ender med en slikpose til hver, så er dagen reddet.
Dit barns værelse vil være det mest interessante.
Pædagogerne har som regel en procedure, når de tager ud til fødselsdage.

Spørg i børnehaven, hvordan de plejer at gøre.

Når de ca. 3 timer er gået, så er du lettet, men kan glæde dig over de glade unger, du har haft på besøg.

Hilsen ans og god fødselsdag

Fra : maj_britt

Dato : 25-08-05 11:27

Jo jo, ans, men man må jo godt være lidt kreativ og give de unger en på opleveren.

Plejer er død, når vi laver børneføsdage.

Fra : ans

Dato : 25-08-05 11:31

maj_britt

Det er jo ikke alle, der har den mulighed.

Men det var da en sjov fødselsdag du holdt, ingen tvivl om det

Fra : miritdk

Dato : 25-08-05 11:37

et lille hint....
ikke for meget kage og meget sødt - de unger plejer at overfalde alt der ligner med - som boller osv

Fra : maj_britt

Dato : 25-08-05 12:19

Enig, ans, jeg vidste jo ikk om der var mange voksne hjemme.

Jeg er jo oz heldig med de store knægte i huset, deres fantasi fejler intet, når de små holder føsdage

Det vigtigste, for os, er at de voksne deltager, ungerne fryder sig altså over det.

Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-05 12:26

jeg tilslutter mig ujbv forslag, dog ville jeg inden gæsterne kom, spørge mit barn, om der var noget af legetøjet, gæsterne ikke måtte lege med, for så ville jeg lægge det væk imens. Temadag er også en rigtig god ide, jeg syntes bare selv der bliver så meget at leve op til år efter år, når man har mere end et barn og kan se frem til ufattelig mange børnefødselsdage, og jo af gode grunde ikke kan gøre forskel på børnenes fødselsdage

Fra : thorkil1

Dato : 25-08-05 12:27

Når de er 3 er der ingen grund til at lave en hel masse. Alt er en oplevelse for dem. Også det at komme i et nyt hjem
Et forslag til forplejning:
Det virker kanon med en fødselsdagsdug på gulvet (hvis man har et solidt et af slagsen) og så placere ungerne rundt om den. De sidder fint - kan nå - og har god kontakt med hinandan. Du står op og kan hurtigt dæmpe gemytterne, hvis det bliver lidt for livligt. De er alligevel vant til at sidde stille i en kreds i børnehaven.

Fra : ujbv

Dato : 25-08-05 12:38

Jeg syntes at Majbritts forslag lyder helt vildt godt - og sejt .. og jeg kunne godt finde på at bruge det til min yngste når han skal i 2. klasse vil jeg tro, idet jeg personligt tror at han vil få mere ud af et sådan arrangement på det tidspunkt måske?
- og så lige et lille smil til Nordsted som tak for opbakningen - Jeg var lige ved at føle mig helt asocial med alle de kreative forslag der er dukket op - og det var heller ikke for at ville slippe hurtigst og lettest muligt afsted med at holde fødselsdag, men når man er 3-5 år stiller man som regel ikke de store krav og forventninger - men det gør ungerne måske som 7 årig hvis de på forhånd er vant til at himmel og hav sættes i bevægelse? Tænk fremad - der skal også være noget nyt til de næste 10-12 fødselsdage fremover *S*

Fra : 86999984

Dato : 25-08-05 12:50

Det er mig som takker for alle de gode forslag, og jeg syntes de alle har været gode til hver sin tid. Jeg vil nok benytte mig af den mere rolige i år, da jeg jo som sagt er alene med børnene, samt de 2 pædagoger som er med, men håber på at vi begge to kan være hjemme næste år og så måske lave noget lidt vildere, eller måske vente til hun bliver lidt større og bedre kan forstå det.

Endnu engang tak for hjælpen.

Fra : maj_britt

Dato : 25-08-05 13:42

Jeg bor i sårn en lille landsby, hvor ALLE, minus mig, har rumpen fyldt med penge.

Jeg har en knægt på 10, han kommer tit i svømmehal....HELE klassen, til bowling....HELE klassen, er I vimmer, det er tissedyrt. Nå ja, så holder nogen føsdag i biffen.......som om det var billigere.

Nå, han skulle så holde sin 10 års dag, vi grublede, og lavede dette:

En STOR stak sandwich, et par kasser billig sodavand.....afgang i samlet folk til vores fodboldbane.

Her muntrede vi os med rundbold, fodbold, planen var æggevæddeløb, men ham på 25 ( tossede storebror) synes det var sjovere at spille rundbold med de RÅ æg!!!!!!!!! Det faldt edderdulme i god jord hos de knægte, pigerne fnyste.

Vi legede to mand frem for en enke, vi legede simpelthen en dag væk.

Hjemme igen fik de popkorn og is, mens de flød i haven. De gad sørme ikke gå hjem.

En knægt sagde til mig: Det er da den sjoveste føsdag jeg har været til.

Ja, det tror jeg på, jeg morede mig nu oz kongeligt især over at se de to store brødre lege med alle ungerne, selv pigerne morede sig.

Så det behøver slet ikke være dyrt, ungerne er da ligeglade, igen bare de voksne gider være med.

Nu har Kasper snart føsdag, og denne gang laver vi en Yo-gi-o-ho ( hedder det vist) føsdag..........kun drenge, spilleturnering med præmier........en is, en sodavand, et kys af mig, hehe, o.s.v.

Han har selv valgt og vi skal nok få det sjovt igen

Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-05 15:15

maj_britt..... sådan en 18 års fødselsdag har jeg også hold i år (vores søn var indlagt, men fik lov at komme hjem om dagen så derfor var der heller ingen alkohol), det var den bedste fødselsdag de unge havde haft i flere år, de unge blev, selv da vores egen tog tilbage til hospitalet, møjbeskidte og trætte tog de sidste hjem kl. 22,... men og der er et men, for hold da op hvor havde vi været på den, hvis ikke vejrguderne havde været med os

Fra : TheRipley

Dato : 25-08-05 16:23

Har holdt mange fødselsdage hjemme, men kun for skolebørn og her har den stået på skattejagt, vandkamp, fangerene på fortet mm. Og det har været sjovt, helt sikkert.

Men når det er børnehavebørn vil jeg give Ans ret, det er en oplevelse at få og komme på besøg, så der er ikke nogen grund til at forberede en hel masse, børnene vil nyde at lege med dit barns ting (og her er det rigtigt, hvis der er noget de ikke må lege med, så læg det væk på forhånd )

Ideen med et lagen på gulvet til spisebord er god, ligesom forslaget om, at traktementet er noget rimeligt fornuftigt, hvis det skal gå i stedet for den daglige madpakke. Pølsehorn og pizzasnegle er nemt at lave og i høj kurs, gerne med agurke- og gulerodsstave til.

Slap du bare af og glæd dig, for det første er børnehavens pædagoger med og det er altså deres arbejde at passe børnene, du har kun ansvaret for dit eget barn - og for det andet viser det sig gang på gang, at selv de vildeste børnehaverødder, sagtens kan finde ud af at opføre sig pænt, når de er ude på besøg

Tillykke med dit barn Hilsen Ripley

Du har følgende muligheder