Fodring af Grand Danois?
Fra : kitchi
Vist : 1573 gange
80 point
Dato : 16-08-05 13:38

Hej
Jeg har hørt, at en GD ikke må være aktiv 2 timer før og 2 timer efter fodring.
Først; er dette korrekt?
Derudover; Den skal vel ud om morgenen... Skal man så gå med den 2 timer før man tager på arbejde om morgenen?????
-Eller skal den "bare" lukkes ud i haven lidt om morgenen?
Skal den kun have ét måltid om dagen, er det jo nemt nok..?
Vil den tage skade af at få rester ind imellem, med tilskud af godt foder, eller skal den udelukkende have kraftfoder? Ang. foder; hænger pris og kvalitet sammen, eller er der evt. et godt produkt på nettet, man kan bestille derigennem, til en god pris?
Også; kan den være alene fra kl 7:30 til 15:00?
Som det nok fremgår, er jeg meget i tvivl om, om man skal være hjemmegående for at have en GD, eller om det kan lade sig gøre, når vi begge har arbejde at passe....
Her til sidst; Hvad koster den ca? Jeg har hørt priser mellem 3.500 og 10.000, men jeg ved ikke, hvad prisen vil afhænge af... Det, vi gerne vil have, er en enten en helt blå eller sort han, eller en sort han med hvide markeringer, ikke "mudret", ikke harlekin, men "skarp" opdeling af farverne.... Lidt svært at forklare. Vil der være forskel i pris på disse farver, eller vil det også afhænge af stamtavler mm? Jeg ved ikke, hvad man skal se efter, om en given hund vil være for dyr eller et "fund" til prisen....
Jeg har desværre ikke så mange point at uddele... Jeg håber, I alligevel vil svare på nogle af spørgsmålene, jeg ved, der er mange....
På forhånd mange tak

Fra : ampere

Dato : 16-08-05 13:53

http://www.granddanoisklubben.dk/opdraet/hvalpeliste.htm

Ovenstående link er til kennel klubbens hjemmeside - hvalpelisten.

Jeg vil anbefale dig, at du og din familie køber/låner et par bøger inden I anskaffer jer en hund generelt. Pt. lyder det ikke som om I har gjort jer nogle overvejelser omkring hvilken type hund I vil have og hvorfor - kun hvilken race og farve.

Uanset hvilken hund I vælger at anskaffe jer, skal den luftes 2 til 3 timer om dagen og ikke kun i en have. Antallet af fodringer afhænger af hundens alder. Som hvalp skal den fodres oftere end som voksen.

Pris og kvalitet hænger ofte sammen, men IKKE altid - dette gælder også hundemad. Al hundemad i DK skal dog opfylde nogle mindstekrav uanset om det købes i supermarked, dyrehandler eller dyrlæge.

Sæt jer godt ind i racen inden I anskaffer jer en hund (en hvilken som helst hund), så vil I også få besvaret spørgsmålene.

God fornøjelse og læselyst.

Mvh. AMP

Fra : maj_britt

Dato : 16-08-05 14:24

Jeg har hørt, at en GD ikke må være aktiv 2 timer før og 2 timer efter fodring.
Først; er dette korrekt?

Det er helt korrekt, den kan nemlig få mavevending og det kan være dødeligt.

Naturligvis må du gå med den, men den må ikke springe omkring eller gå op og ned af trapper.

Den kan da godt få lidt rester, ingen hund siger vel nej til en enkelt bøf i ny og næ.

Være hjemmegående? Nej da, den kan godt lære at være alene hjemme.

En pris på 3.500 ville jeg personligt undre mig over........en DKK stambogsført GD ligger vel på mellem 8-10.000.

Enig med AMP, læs en bunke, ring til de forskellige opdrættere, og sørg for at få en med stambog fra DKK.

Fra : maafrandsen

Dato : 16-08-05 15:11

prisen på en hund svinger jo meget, alt efter hvor den købes.... og om den har stamtavle
Jeg har haft en gd, og tænk på hvor stor den er, maden har lang vej, men det bedste i kan gøre er at købe et stativ til dens mad og vand, så det kommer op i en god højde, vores hund døde en meget pinfuld død, da mavesækken vendte, som man kalder det... og vi andre er jo heller ikke i stand til at hoppe og springe når vi lige har spist. men som de andre også skriver, læs en masse om hunden, den vælger ikke sin famillie, i vælger den, så vær sikker på at det er den i skal ha, og husk... den fylder meget, både ude og inde, der er god fart på når den kommer rundt om svinget, græsset i haven er ikke altid grønt... smiler. og som de fleste andre hunde, skal der lange gåture til for at få motion nok. men uden tvivl er det en rigtig dejlig hund.
Held og lykke med beslutningen.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 80 point
Dato : 16-08-05 18:11

ØØØØØøøøøøh, må den ikke være aktiv FØR fodring?? Det lyder da underligt...

Hvis hunden har spist et stort måltid mad, så må den ikke være for aktiv lige efter, fordi den fulde mavesæk kan kippe rundt så tarmen i den ene ende og spiserøret i den anden ende vrides rundt. Det er selvsagt meget smertefuldt. --Det er en tilstand, der især forekommer hos store hunde, -især hanhunde. Mavedrejning kan forebygges ved at man giver hunden flere mindre måltider om dagen. Og ved at man sørger for, at den er i god kondition. Hertil er svømning rigtig godt. Hvis I bor i nærheden af en hundesvømmehal så er en svømmetur på en halv time en gang om ugen en rigtig god ide. ---Det gælder for alle hvalpe og unghunde af store racer.

En voksen hund kan sagtens være alene i 7½ time om dagen. Men en hvalp skal lære en masse ting. Blandt andet at være alene hjemme. Og det kræver tid. Tænk på, at den kommer som baby fra sin familie, hvor den altid har haft sine søskende hos sig.

Hvis det er jeres første hund, så ville jeg nok anbefale jer at købe en mindre hund. Der er mange ting at sætte sig ind i både med hensyn til opdragelse og motion, men også med hensyn til fodring. Der kan så nemt gå noget galt når man skal opfodre en hund af de såkaldte "gigantracer".

Og I skal også tænke på, at en så stor hund er længe om at blive voksen, -og uretfærdigt nok så bliver den meget tidligt gammel. Og racen har en lav gennemsnitlig levealder.

I skal endelig ikke spare ved indkøb af hvalpen. Og heller ikke ved køb af foder til hvalpen/unghunden. Når først hunden er voksen, så kan I give den madrester, tilbudsfoder eller hvad I synes. Men hvalpen/unghunden skal have det kennelen og dyrlægen anbefaler.

Jeg har også haft en stor hanhund(berner sennen), som døde af en mavedrejning. Han fik mad flere gange om dagen, og han var ikke aktiv efter han havde spist. Og han havde sin madskål i et stativ på væggen. Men på grund af et dårligt forben måtte han ikke motioneres ret meget i det hele taget, så derfor fik han slappe mavemuskler. Så efter et dejligt måltid af kylling og ris så lagde han sig gispende ned i sneen og vi kunne se, han havde ondt. Han kom straks til dyrlægen, som beholdt ham til observation. I løbet af natten blev han opereret, men milten var sprængt, så han forblødte... Han blev kun 4 år.
Næste gang, jeg stod med en hanhvalp af den race, så afsatte jeg tid og penge til at gå til svømning en gang om ugen fra han var 3½ måned. Og han havde da heller aldrig problemer med ben eller mave.

Fra : kitchi

Dato : 16-08-05 20:29

Mange tak for de gode svar. Bare rolig, jeg er godt klar over, en have ikke er nok til luftning ;))) Jeg var bare urolig for, jeg skulle ud og lufte hund kl 4:00 for at kunne tage på arbejde til tiden.... Jeg er opvokset med hund, men har ikke selv haft en i mit voksne liv. Det var en Norsk Elghund, så slet ikke i højdeklasse med GD... Jeg tror, der altid vil være visse ting ved en race, der skal tages højde for, en NE lever heller ikke ret længe, og underulden gør, hunden ikke har godt af at komme i bad, bare for at tage et eksempel...
Det er rigtigt, vi ikke har sat os 100% ind i racen endnu. For at være ærlig, skal vi heller ikke have hund før om 3-4 år... Vi har ikke plads til en hund i det hus, vi bor i nu (100m2), men da vi har planer om selv at bygge hus næste år, tænker vi på nu, hvordan huset vil kunne fungere, hvis vi havde hund. Den er jo meget pladskrævende...... Også mht haven... God pointe med det ikke altid grønne græs, iøvrigt ;))) førnævnte NE havde også en "bane", hvor hun løb mest på plænen, der kom aldrig græs ;))))))
Vi havde nu også forestillet os at være hjemme det første lange stykke tid, hvis vi får hvalp engang. I forbindelse med forlænget sommerferie, hvis det kan lade sig gøre. Ellers vil vi kunne skyde ferierne det år, så i hvert fald en af os var hjemme hver dag i 6 uger. Det ville være urimeligt at få en hund ind af døren en eftermiddag, og tage på arbejde morgenen efter.
Jeg vil undersøge det med hundesvømning, tak for det.
Vi skal helt sikkert have læst på lektien, før vi anskaffer os en hund endeligt. Jeg har nok udnyttet dette forum til at stille nogle spørgsmål, der kunne give mig en ide om, hvorvidt vi skulle gå videre med det eller ej. Jeg er ked af, hvis I er stødt over det. Jeg lover jer, at jeg vil købe bøgerne om hunden om 3-4 år, når det forhåbentlig bliver hvalpetid.... Til den tid vil jeg nok stille et spørgsmål igen vedr. kvalitet af råd fra bøger, hvilke vi kan stole på. Jeg har læst mange modsvarende ting om GD, så jeg bliver lidt forvirret...
Det med fodring er nok det, der er mest forskel på: Dette er de ting, jeg nu har fået af forskellige råd:
1) Som nævnt, ikke aktiv 2 timer FØR og 2 timer EFTER
2) Skal kun fodres 1 gang om aftenen, et STORT måltid LIGE inden man går i seng. Ingen måltider i løbet af dagen....
3) Skal have mange mindre måltider i løbet af dagen
Håber, I kan forstå min forvirring...
I har hjulpet os videre, helt sikkert. Nu vil vi bruge det til at snakke om, om vi stadig er sikre på racen, om det istedet skal være en tæve o.s.v.
Igen, mange tak. Jeg havde ikke regnet med så hurtig tilbagemelding ;)))))

Fra : maafrandsen

Dato : 16-08-05 21:43

hej
tror og håber da ikke at der er nogle der er blevet stødt over dine ?, for du gør det jo for at få hjælp til noget, som du ikke ved så meget om, og gerne vil lære noget mere om, og det her var jo en start.
Ønsker dig og din famillie held og lykke med det hele, for ingen tvivl om at i jo overvejer sagen godt, og det er jo en rigtig god start, så pøj pøj med det hele. og forresten ... hvis i skal bygge selv, og derefter gerne vil anskaffe jer en gd, så skal du bare vide at hvis du går til en anlægsgartner, og fortæller at du skal ha en gd i din have, og gerne vil ha en stærk græsplæne, så får du en god stat for din have, for det var hvad vi gjore, da min far til sidst opgav at holde den "gamle" græsplæne pæn, vi fik lagt en hel ny bund, og sået en MEGET slidstærk græs art, som kunne tåle mere end en alm græs kunne, bare lige så i har det i tankerne når i når så langt !!! god arbejdslyst.. smiler

Fra : kitchi

Dato : 16-08-05 22:43

MANGE TAK ;)))) Det vil jeg helt sikkert tage med til have-planlægning ;)))))
Tak for din opmuntring, og for din tid til svar.

Fra : maj_britt

Dato : 17-08-05 08:32

100 kvm er da ok til en hund..............

Jeg havde engang to hunde, en blanding på 50 cm. i skulderhøjde og en schæfer på 54 kvm.

Mange spurgte om det ikke var besværligt, mit svar: Jo, det var edderdulme svært at cykle rundt om spisebordet med to hunde i starten, men så kom jeg på den snedige ide at cykle udenfor.........det hjalp, og for øvrigt, lad være med at fortælle mine hunde, hvor mange kvm. vi har, hvad de ikke ved, har de ikke ondt af.

Jeg mener, hunden er ligeglad med pladsen, bare den må være med overalt.

P.T. har jeg 4 hunde på 147 kvm, MEN, en afdeling er lukket af, ungerne gider jo ikke have de hunde rendende på værelserne, så rent faktisk har de hunde "kun" stue, spisestue og køkken.........og det er her, jeg er, så de er sq ligeglade med ungernens dagtomme værelser.

Så pladsen er kun et spørgsmål om hvad I kan klare.

Jeg forstår nu heller ikke det motionsforbud 2 timer før.......

Et STORT måltid er ikke klogt, det er lidt en skrøne at vores hunde skal fodres som ulve, der jo kan ÆDE et KÆMPEmåltid og så gå flere dage uden mad. Ja da, kan de jo blive tvunget til, hvis føden stikker af fra dem.

Det siges ,at det er en god ide med det store måltid, fordi en hundemave er istand til at udvide sig MEGET, og at den så vil hvile bagefter. Kan kun svae for min egen dyrlæge, der ikke anbefaler denne fodringsform........men flere små måltider i løbet af dagen, mine får 4 gange.

Så den her: vedr. kvalitet af råd fra bøger, hvilke vi kan stole på.

Ser du, der er ligeså mange gode råd om den kvalitet, som der er hundemennesker.

Brug jeres sunde fornuft, find en opdrætter I harmonerer med og brug så den specialklub. Derfor den er der.

VH Maj-Britt

Fra : Birgitta

Dato : 17-08-05 14:36

Jeg har 28 kg hund på 45 kvadratmeter... Min tidligere hund vejede ligeved 50 kilo i sine velmagtsdage... Det var et kilo hund pr. kvadratmeter... Det gik da meget godt. Der var da plads til båden mig og computeren også..

De store hunde er jo tit roligere end de mindre hunde, i hvert fald som voksne. Og jeg tror, at selv om jeg havde en villa på 200 kvadratmeter, så ville Silke alligevel opholde sig klos op af mig, så vi har reelt kun brug for 20 kvadratmeter for hendes skyld. Resten af pladsen er jo bare til at opbevare MINE (ligegyldige) ting på.

Jo mindre hus og have, jo mere er man "nødt til" at gå ture. Og det er da bare lykken for enhver hund.

Fra : ampere

Dato : 21-08-05 17:30

Kitchi

Du skal ikke være så bekymret for de indendørs kvm - det der er afgørende for om man kan have en hund er efter min opfattelse om hunden bliver stimuleret og luftet tilstrækkeligt.

Vi har selv en hund i en to-værelses lejlighed. Min opfattelse var at vi ikke skulle have hund før vi flyttede i hus, men en dag blev vi tilbudt en collie - alle tiders hund - som ikke var blevet luftet tilstrækkeligt og fået den ro omkring sig som racen kræver. Da vi mente at kunne give den nogle bedre vilkår - trods alt - tog vi imod den, og den er blevet en alle tiders hund.

Hvis I lufter hunden tilstrækkeligt, er de indvendige kvm. intet problem - det er jo ikke en race der farer rundt.

Mvh. AMP

Godkendelse af svar
Fra : kitchi

Dato : 13-09-05 21:45

Tak for svaret Birgitta.

Fra : Birgitta

Dato : 20-09-05 13:09

Hej, kitchi. Tak for accepten af mit svar.
Det bliver spændende at høre om hvordan det går når I engang gør alvor af at anskaffe en hund. Det skal nok blive alletiders når I er så indstillede på at sætte jer ind i alt om racen først (uanset hvilken race I ender med at vælge).
Og husk at indstille jer på, at de allerfleste race-hvalpe koster fra 7000 til 10000 kr. --OG at der for nogle racer godt kan være ÅRS!!! ventetid på en hvalp. Så begynd at kikke jer omkring i god tid.

Du har følgende muligheder