Nilan VP 18
Fra : Leif_Jensen
Vist : 1228 gange
200 point
Dato : 04-01-05 16:17

Jeg bruger naturgas og en ca. 10 år gl. Nilan VP18.

Jeg har det problem, at varmen i udsugningsluften ikke udnyttes. VP18'eren giver hverken varme til indblæsningsluften eller brugsvandet.
I mine øjne, tyder det på at, der er en fejl ved kompressoren (Jeg kan dog høre, at den kører).

Kan det betale sig, at få den repareret. Kan man evt. selv foretage reparationen udskiftningen. Hvad er den anslåede udgift.

Alternativt har jeg overvejet at smide VP18 ud og erstatte denne med en krydsvarmeveksler. Varmt brugsvand skal derefter laves af naturgassen.

Hvad vil I foreslå - eller er der nogle andre ideer, der skal overvejes ??

Mvh/Leif

Fra : 3773

Dato : 04-01-05 16:30

Det kunne lyde som tabt kølemiddelfyldning. Er det en R12 maskine? (står på typeskiltet)

Fra : 3773

Dato : 04-01-05 16:33

10 år lugter af forventet levetid, skønt mange VP'er tager en del år mere. Helt fornuftigt er dine overvejelser, idet den efterhånden høje elpris, har spoleret ideen i varmepumper.

Et udmærket valg kunne, som du selv skriver være en ny 100 liter tank med spiral, tilkoblet gasfyret.

Selve luftudskiftnings delen kunne du erstattte med en lille modstrømveksler, enten Nilan eller Genvex. Når du skal til at pille, kunne udskiftning af de ofte tarvelig ventiler Nilan anvendte anbefales. Evt samtidig med indbygning af lidt ekstra lyddæmpning.

Har du plads i loftrummet til en unit?

Fra : Leif_Jensen

Dato : 04-01-05 16:36

Det var sørme hurtig reaktion :)

På typeskiltet står der: Kølemiddel R22

Fra : 3773

Dato : 04-01-05 16:47

Okay, den kan du fylde igen, hvis den har smidt fyldningen.

Reparation ca 300,- for kølemiddel + 2 - 3 timer = ca 1000 bobs, ialt 1300 + moms = 1625,- afhængig af hvor i landet vi er!

Fra : jej123

Dato : 04-01-05 18:15

Jeg har selv haft en Nilan varmepumpe, så mit forslag er at du skulle få renset kølefladen på den.Den skal renses med mellemrum.

Fra : 3773

Dato : 05-01-05 08:31

Klart en mulighed jej, men hvis det er den, præsterer den heller ingen udsugning af betydning.

Kig ind i dyret. Mærk om trykrøret ud af kompressoren bliver varmt (meget varmt). Hvis ikke, mangler den fyldning eller har baldret kompressoren.

Fra : Leif_Jensen

Dato : 05-01-05 10:54

Jeg har kigget ind i dyret.
Bagerst til højre i det afsnit, hvor varmtvandsbeholderen befinder sig, går der et isoleret rør ned fra kompressoren.
Jeg kan få fingrene ind over isoleringen umiddelbart under den plad, hvorpå kompressoren står.
Dette rør er meget varmt.
Jeg synes også, at den ikke suger så godt, som den har gjort tidligere (men det er måske indbildning ??).
Kølefladen har aldrig været renset - Hvordan gør jeg det ?

Fra : 3773

Dato : 05-01-05 11:06

Der skulle gerne sidde to filtre i kanalsystemet. Disse er normalt "nissehue-filtre". Start med at vaske dem i varmt sulfo-vand.

Hvis din emhætte er på, rens filtret i denne.

Skru dine kontrolventiler ud (mod uret). Vask dem i varmt vand hvis de er meget nussede. Lav ikke om på indstillingen.

Af med forpladen og vask med blød børste og sæbevand de to flader. Den nederste er fordamperen. Er denne meget støvet og beskidt nedsættes effekten. Normalt vil en stærk tilsmudsning betyde at dem blokker til med is. Men prøv at gøre rent fra en ende af.

Klogt er det også at pille ventilatorerne ud og med forsigtigtighed rense skovlene. Der sidder en del skidt inde i buen på skovlene. En beskidt ventilatorvinge nedsætter ventilatorens ydelse med måske 30 - 40%, hvilket bestemt ikke er uvæsentligt.

Fra : Leif_Jensen

Dato : 05-01-05 11:26

Nissehuerne renses forholdsvist regelmæssigt - så det burde være i orden.
Jeg vil gå i gang med en rengøring af fordamper etc.
Der er ingen is på fordamperen - den føles faktisk ikke særlig kold.
Der er en del rust omkring en lille blå "cylinder", der er monteret på et kobberrør tæt ved fordamperen. Kan den være utæt/istykker?
I det øverste afsnit er der en pressostat eller lignende med 2 skalaer. Kan man på disse skalaer aflæse om den har smidt kølemidlet, hvad skal normalværdierne stå på?

Fra : 3773

Dato : 05-01-05 11:56

Nej du kan ikke se om kølemidlet er væk. Umiddelbart vil der ligge olie i rummet hvis den har smidt det. Hvis fladen ikke bliver kold, lugter det fælt af smidt fyldning eller defekt kompressor.

Det rareste er at få en kølemand forbi - også inden du evt kasserer noget. Hvor er vi henne i landet. Muligvis kan jeg henvise dig til et firma!

Fra : Leif_Jensen

Dato : 05-01-05 12:04

Vi befinder os i 8464 Galten

Fra : 3773

Dato : 05-01-05 12:24

http://www.findan-gruppen.dk/gruppen/dkkort_fs.htm FINDAN ALLINGÅBRO eller JF i Vejle

Fra : jej123

Dato : 05-01-05 16:18

hvis jeg var dig , ville jeg ringe til Nilan /serviceafdeling og få den rigtige hjælp.
http://www.nilan.dk/dk/index.php3

Fra : 3773

Dato : 05-01-05 16:23

Synd for sådan to autoriserede kølefirmaer, at de ikke kan yde "rigtig" hjælp.

Fra : 3773

Dato : 11-01-05 10:30

Hvad så Leif, fik du den fikset?

Du har følgende muligheder