Lus og Dreadlocks... :[
Fra : Ringo_Gringo
Vist : 5792 gange
70 point
Dato : 22-12-04 13:46

Jeg er den heldige indehaver af en ordentlig manke knudret godt op i dreadlocks (eller noget der ligner)
Og det er jeg sådan set ret så glad for...
Men nu har jeg fået lus....
Og det er jeg knap så glad for... :[
jeg har prøvet forskellige former for lusse shampoo, men uden held...
Jeg er så gået igang med en "kokos mælks kur" men dette har heller ikke virket...
problemet er at de jo godt nok dør af kokos mælken... men da jeg jo har dreadlocks kan jeg ikke rede æggene ud... så 2 dage efter er mit hovede fyldt igen....

Så mit spørgsmål er så... er der ikke nogen der ude som har haft det samme problem??
Og måske endda er kommet af med de små kræ??

Hilsen ham med den kløende hovedbund...

Fra : Dor

Dato : 22-12-04 13:53

Jeg er ked af at fortælle dig det her, jeg er frisør, og ved at der kun er en vej ud af dit problem. Du skal klippe ind til hvor du kan få tættekammen igennem. Shampoo virker kun mod udklækkede lus, ikke mod æg.

Beklager :(

God jul alligevel hilsen
Dor

Fra : bne

Dato : 22-12-04 14:16

Tjah, det plejer jo at hjælpe på luseplagede hunde, at give dem en speciel 'apoteker-købs-metode', men om denne må anvendes på mennesker ??
Og hvis hovedpuden også skal have en tur, så i fryseren 24-36 timer (denne metode ville jo nok også klare dem i håret, men.........)

Fra : Ringo_Gringo

Dato : 22-12-04 14:23

Jamen...
Jeg har hørt om mange forskellige metoder som tilsyneladende skulle virke... bla. rensebenzin, dimityl alcohol, propyl alkohol, kokos mælk, brinyoverilte, klor, honning... og diverse andre metoder... men da jeg kun kender folk som har haft succes med kokos mælk og dette endnu ikke har virket på mig, tænkte jeg at jeg ville høre om der ikke er nogen der har haft held med en af disse alternative metoder....

Dor... jeg ved at der findes mange metoder hvormed man kan fjerne dem... uden at klippe uldtotterne af hovedet... men mangler bare nogle bekræftigelser på at det virker...

Jeg er MEGET glad for mit hår og vil nødigt klippe 5 års arbejde af... så jeg skal bare finde en kur....
så jeg ender nok med at sove med skallen i kummefryseren! ;]

Fra : bne

Dato : 22-12-04 14:27

Prøv at spørge på apoteket - de må altså have mødt problemet før !

Fra : Trinethk

Dato : 22-12-04 14:42

Hvis du vasker håret igen inden de ny uklækkede lus er kønsmodne, kan du vel være heldig at komme problemet til livs.
Jeg har også haft lus, enda nogle gange, men jeg har aldri haft brug for en luse kam :S
Hvis du prøver at vaske håret igen med luse shampoo, så skift til en anden, da det kan være de er blevet recidence... eller hvad det nu hedder ! (imune)

Fra : Ringo_Gringo

Dato : 22-12-04 17:10

hvorlang er udrugningstiden for lusse æg?? og hvor lang tid går der før de er kønsmodne??

Accepteret svar
Fra : calista

Modtaget 70 point
Dato : 22-12-04 19:00

Lusens livshistorie:

Ægget udklækkes seks – ni dage, efter det er lagt

Det tomme æg vil vokse ud med hårstrået

En ni – tolv dage gammel hunlus kan selv lægge æg

Hunlus lægger fem – otte æg om dagen

Voksne lus lever cirka tre uger

Nyudklækkede lus begynder straks at suge blod

Lus suger blod flere gange om dagen

Jeg er ked af at sige det Ringo_Gringo. Men du må af med manken, hvis du vil utøjet til livs. Og for guds skyld, lad være med at bruge rensenezin og lignende. Du skulle nødigt sætte en allergisk reaktion igang. Brintoverilte, hvis du bruger det rent, KAN resultere, i at din manke falder af.

Fra : nytcam

Dato : 23-12-04 01:06

Hejsa

Det er nået skidt med de lus.
Jeg tror de andre har ret i at du må klippe dit hår af,desværre.

Men jeg har faktisk hørt om mange,der har haft lus og ikke har kunne kommet af med dem ved brug af de såkaldte luseshampooer,fordi lusene er blevet imune overfor shampooen,de har så farvet deres hår -det kan de satans lus ikke tåle.
Det var en mulighed-hvis du altså vil og kan farve dit hår-har ikke selv forstand på dreeds og ved ikke om sådan nået overhovedet kan farves uden at gå i stykker men det må du jo vide *S* :)

held og lykke med det hele

Fra : aasenissum

Dato : 23-12-04 12:17

prøv på nettet - jamaica man

Fra : Ringo_Gringo

Dato : 23-12-04 13:29

ehhh... assenissum..... det er jo også det jeg gør......
men hvis du mener at der ligger en kur på internettet vil jeg gerne vide hvilken e-mail jeg skal sende mit hår til.... ;]

Nå nå glædelig jul alle ....

Fra : calista

Dato : 23-12-04 13:31

Kom lige til at tænke, at en afro- frisør måske har en løsning?!
Så frem med www.dgs.dk og søg under frisører i dit lokal- område.

God jul og held og lykke med "husdyrene"

Fra : Ringo_Gringo

Dato : 23-12-04 13:35

calista..... det er sku' nok det mest geniale jeg har hørt i den her tråd... det gør jeg sku... go' jul.... kommer med lidt feedback efter jul....

Fra : aasenissum

Dato : 23-12-04 15:17

høhøhø ringo,
det, jeg mente var noget i retning af calistas forslag. jeg havde travlt, så det skulle bare gå stærkt.
held og lykke

Fra : Ringo_Gringo

Dato : 28-12-04 17:15

nå nå.... efter 2 nætter med kokos mælk i håret og en plastikpose uden om er alle lusene nu døde... dog ved jeg at æggene klækker om et par dage, så jeg må jo tage kuren igen inden de bliver kønsmodne...
men i kan tro det er rart at kunne beholde mit hår.... ;]

Fra : calista

Dato : 28-12-04 19:04

Husk at lukke spørgsmålet

Godkendelse af svar
Fra : Ringo_Gringo

Dato : 29-12-04 10:38

Tak for svaret calista... jeg ved godt det ikke var det mit første spørgsmål handlede om... men da der ikke var noget svar jeg kunne bruge til noget valgte jeg dette som svar, da det må siges at være den mest nyttige info i tråden.... :] takke og godt nytår!

Fra : ctvw

Dato : 27-01-05 16:26

har selv haft dreads og fik lus.
brugte afblegning " lyse striber", og det virkede

Fra : Fuckfisse

Dato : 06-04-05 14:25

"bad" håret i petroleum og sov med en bade hætte natten obver så skulle de være væk efter en nat eller to

Fra : Ringo_Gringo

Dato : 06-04-05 15:13

kokosmælk er svaret!!! det virker... og det er sundt for håret og hovedbunden :]

Fra : lint

Dato : 08-11-05 15:08

Hejsa,
Jeg ved godt det er lidt sent at bryde ind i dette indlæg. Men jeg står med samme problem som dig Ringo, og jeg har nogle spørgsmål:
Hvor henne fik du fat i kokos mælk?
Hvor meget skal jeg bruge?
Hvordan virker det?
Ødelægger det ikke dreadsne på nogen måde? :)

Mvh. Jonas lint

Fra : calista

Dato : 08-11-05 15:20

Kokosmælk kan købes på dåse i ret mange supermarkeder.
Hvordan det blev gjort ved jeg ikke, men prøv dig da frem

Fra : lint

Dato : 08-11-05 15:50

Hmm, okay. Tak da :) Jeg ser på det.

Jeg vil lige fortælle at eddike også kan bruge ti lat komme af med dyrene. Gør lokkerne pjaskvådt med det, lad det dryppe af en stund, og put så et håndklæde over det, og sæt dig uden for nogle timer. (Selvfølgelig ikke hvis det er frostgrader, det lugter bare ikke super godt) Jeg har læst mig frem til at eddiken skulle få lusseæggene til at krympe sammen så de ikke klægger, og det lyder da fornuftigt nok.

Før øvrigt - Hvis nogle af jer dreadheadede folk vender tilbage hertil så kunne jeg rigtig godt tænke mig at udveksle tips og tricks med jer. Helst via MSN.
Appunto @ ofir . dk <- der finder i mig :)

Mvh. Jonas

Fra : Ringo_Gringo

Dato : 12-11-05 13:02

Hej Jonas

Ked af at hoere at du har faaet lus, Jeg har selv haft det 2 gange siden mit originale indlaeg (ja jeg lever blandt beskidt dredad folk :P ), kokos maelk har hjulpet hver gang!!! (og det er billigt)men her faar du saa lige en beskrivelse af hvordan man bruger kokosmaelks kuren:
Du skal bruge:
2-3 daaser kokosmaelk
2-3 "affaldsposer"
og en snor ell.

Inden du gaar i seng kommer du kokosmaelken i en skaal og pisker det til det har en jaevn konsistens.
Derefter masserer du det ned i hovedbunden og ind i bunden af dine dreads.
naar dine dreads saa drypper og er godt vaade af kokosmaelk kommer du plastikposen hen over (soerg for at toemme posen for luft saa posen naesten er "vacummet" til dit haar, bind posen fast med snoren rundt om hovedet (soerg for at ALT dit haar er inde i posen.
den smule nakke haar som ikke kan vaere inde i posen kan du enten kaemme med en lusse kam eller bare fugte godt i kokosmaelk.
Saa gaar du bare i seng med et haandklaede paa hovedpuden og posen paa hovedet.
Naar du saa vaagner skyller du kokosmaelken ud ad haaret!
Du skal vaere opmaerksom paa at kokosmaelk raadner!!!
Saa soerg for at faa alt kokos maelken ud igen. (jeg fik ikke alt sammen ud og har nu nogle "raadne" plamager i bunden af nogle af mine dreads).
Denne proces gentager du 5 dage efter (see evt. Calistas svar omkring lusenens cyklus) og hvis du foeler at der maaske skulle vaere flere tilbage endnu en gang 5 dage efter. men 2 gange plejer at vaere nok.
man kan aldrigt faa alt kokosmaelken ud saa noget af det vil altid blive inde i dreadsne du maa leve med at din opfattelse af lugten af kokosmaelk aldrigt bliver den samme :D
Men dreads er bare klamme :P

Haaber det hjaelper.
ellers saa drop en mail til mig paa ringogringo666(at)hotmail(dot)com saa maa vi se om jeg kan hjaelpe.

Fra : sarah dread

Dato : 22-08-10 14:07

jeg har selv stået i prææcis samme situation..

kæmpe hår... + lus... faktisk en hel del gange... men hver gang lykkedes det mig at komme af med lusene igen :)

det er lidt skrapt for hovedbunden... men virker....

1/3 husholdningssprit (koster ca. 10 kr.)
2/3 eddike (koster ca. 4 kr.)

bland det.... hæld det i dit hår... så alt er vådt... tag en plastik pose over hovedet.. og bind den fast med elastikker.... (læg evt. lidt toiletpapir i kanterne,... så du ikke drypper over det hele...)
sov med det.. vask ud... og gentag næste dag...
så skulle de gerne være døde...
gentag igen 1 uges tid efter.. for at få evt. overlevende æg med.

held og lykke!

du kan også se mere om dreadlocks osv... på den her blog

http://dreadlockcph.blogspot.com

mvh sarah

Du har følgende muligheder