tandrem eller?
Fra : nfansu
Vist : 3435 gange
50 point
Dato : 07-09-04 13:53

hej

jeg har en tandrem eller tror nok det er den der piver når bilen startes hvad og hvordan skal man gøre ved det ?

Fra : dova

Dato : 07-09-04 13:59

Jeg tror nu nærmere det er kileremmen/ventilatorremmen der piber.
Tandremmen sidder inde i motoren og kan ikke glide så den piber, fordi der er tænder på.
Men hvis det er kileremmen holder den typisk op når du giver bilen noget gas.
Den kan normalvis strammes i det beslag som generatoren sidder fast med, hvis den ikke er så løs, at den ikke kan justeres længere ud i beslaget.
Ellers skal du have en ny rem på.

Fra : combit

Dato : 07-09-04 14:07

Jeg har en WW Vento clx 2.0 den, havde samme problem, det var kilerammen, men det var ikke fordi den gled, silikone eller wd40 kunne fjerne problemet, men kun en stakkels frist, remmen kunne ikke strammes !!, og krævede derfor en ny rem,

Fra : BjarneD

Dato : 07-09-04 14:36

Jeg kan tilføje til ovenstående, at i dag er kileremmene så stærke at de heldigvis sjældent springer, men i stedet opstår der problemer med at de glider fordi de er blevet for hårde i materialet og derfor skal udskiftes.
WD40 og lignende er kun en hjælp hvis remmen på grund af "klæbning" laver en syngende lyd når den kører.

Fra : combit

Dato : 07-09-04 14:56

kun en hjælp hvis remmen på grund af "klæbning" laver en syngende lyd når den kører.

Det var lige præcis det der var galtn med min, den gled ikke.

Fra : Cirkelinedk

Dato : 12-09-04 07:07

Vi har lige fået smadret vores motor, på vores hyndai elantra, fordi der var gået 3 "tænder" på vores tandrem. Tanremmen så ud som ny, teksten på remmen var ikke slidt, og efter oplysningerne fra værkstedet, var der over 2000 km til den skulle skiftes. Vi har klaget over vores bil lød som en "gammel symaskine" og folk troede vi kørte på disel eller havde sat en fiskebådsmotor i, men nu har vi snakket med en mekanikker som siger den sikkert var spændt for hårdt op og derfor gav disse "mærkelige" lyde.

Fra : nfansu

Dato : 12-09-04 08:55

det skal lige siges at det kun er når bilen startes når den er kold at den piver det går hurtigt væk igen

Fra : gorgor

Dato : 12-09-04 10:55

Det er ikke tandremmen; men ventilator/generatorremmen der er dit problem. Diverse smørende spray virker kun i ganske kort tid, så få remmen skiftet og justeret remspænding/paralellitet. En sådan operation kan udføres på et værksted for et ret beskedent beløb, hvis du selv gør det, så pas på ikke at spænde remmen for hårdt, det kan gå ud over generatoren m.v. Men hvis du ikke ved hvad der er ventilatorrem og tandrem er det nok en god ide at overlade det til et værksted.

Du har følgende muligheder