elkeddel
Fra : beckski
Vist : 831 gange
200 point
Dato : 01-06-04 23:39

Hvordan ved en elkeddel, hvornår den skal slukke ???

mvh

beck

Fra : Teil

Dato : 01-06-04 23:40

En thermostat slukker for strømmen.

Fra : Teil

Dato : 01-06-04 23:40

Thermostat = temperaturføler.

Fra : beckski

Dato : 01-06-04 23:41

beklager, det tror jeg ikke på.....

Fra : Teil

Dato : 01-06-04 23:42

Nej for der sidder en lille kineser som siger av for fanden når
vandet er varmt, derefter slukker han.

Fra : beckski

Dato : 01-06-04 23:50

ærgerligt at man ikke kan slette forkastelige svar!!
kom med et link, en kilde til din viden!!

Fra : Teil

Dato : 01-06-04 23:52

Det gider jeg ikke, du fatter sikkert ikke hvad der står.

Fra : beckski

Dato : 01-06-04 23:53

nej og jeg er også kineser!!!!!!

Fra : Teil

Dato : 01-06-04 23:54

fjerner fluebenet, adios keddelpasser.

Fra : Botgaard

Dato : 02-06-04 00:01

Hvorfor hulen vil du ikke tro på, hvad Teil skriver? Der sidder en termostat, som sørger for at kedlen slukker. Det er da vist et spørgsmål om hvem det er der er dum. Hvad skulle ellers kunne regulere/slå strømmen fra? Tåbe!!!!

Fra : technet

Dato : 02-06-04 00:42

det er da rigtig nok som teil skriver at det er en thermostat
og den kan laves i flre afskygninger såsom af BIMETAL

eller du kan jo spørge microsoft
se her
http://newz.dk/forum/item/29672/

Fra : creamygirl

Dato : 02-06-04 01:09

He he..Du er skisme da en sjov fætter. Hvorfor tror du ikke på hvad
Teil skriver?!?
Ikke fordi jeg ved noget som helst om teknik, men det lyder da som en
meget sansynlig forklaring

Fra : Guild

Dato : 02-06-04 01:36

> beckski
Du skrev: "ærgerligt at man ikke kan slette forkastelige svar!!"
Men dit spørgsmål, og din måde at svare på er da en skændsel for os brugere af Kandu .. så min konklusion:
ÆRGELIGT AT MAN IKKE KAN SLETTE ÅNDSVAGE SPØRGSMÅL !!!!

/PG

Fra : pbp_et

Dato : 02-06-04 20:09

Der sidder en bimetalkontakt ("termostatkontakt"), og den sidder ikke i vandet, men i DAMPEN! derfor behøver den ikke at være så pokkers præcis, men kan nøjes med at reagere, når dampen kommer forbi i tilstrækkelig mængde og har en temperatur over ca. 90 grader. Den varmefølsomme fjeder sidder typisk i det hule håndtag nede i nærheden af nettilslutningen.
mvh
pbp

Fra : emesen

Dato : 02-06-04 20:33

Og i tilslutning til "pbp_et" så har dette bimetal en ret stor hysterese så den skal være rimelig "kold" for at slå til igen.
Emesen.

Fra : ahtn

Dato : 02-06-04 20:48

Okay pbp_et, det gør den måske i den ene du har, men dem jeg kender til har føleren siddende i den metalblok der holder varmelegemet, den reagerer på temperaturen i blokken, ellers ville den jo nedsmelte totalt hvis den blev tændt uden vand, så kom der jo aldrig damp til at slukke den, nu nedsmelter den kun næsten inden varmen fra varmelegemet fordeler sig ind i blokken uden der er vand i.
mvh ahtn

Fra : pbp_et

Dato : 02-06-04 21:25

Fra : beckski

Dato : 02-06-04 21:44

hvad betyder bi-metal ?????
dvs at det er faktisk når vandets damptryk er lig atmosfæretrykket, at den slår fra ??
det passer også med at den ikke slukker i det sekund vandet koger :)

Fra : emesen

Dato : 02-06-04 21:50

Et bimetal bøjer sig i varmen og kan tåle at lede strøm og især afbryde for strøm.
Man forspænder dette metal så det kan styres.

Fra : ahtn

Dato : 02-06-04 22:33

pbp_et, jeg har kigget ind i min siden sidst, det er bare en stang fra varmelegemet til det du kalder driftadbryderen, (den knap man tænder og slukker på), termostaten sidder i blokken med varmelegmet.
mvh ahtn

Fra : emesen

Dato : 02-06-04 22:40

Måske skulle vi skille vores elkedler ad, og sammenligne måden de afbryder på.
Bare der ikke bliver ballade, når jeg ikke får samlet den igen inden tetid i morgen tidlig.
[hør]

Fra : beckski

Dato : 02-06-04 23:32

hmm men varmelegemet bliver jo over 100 grader.. dog ikke lige i overfladen ... *-)

Fra : lykkebo4

Dato : 03-06-04 16:31

mine elkedler slog automatisk fra når det var kogt, elkedler og kaffemaskiner har jeg haft i mange år- og desuden er Teil er dygtig til at svare når man brug for det.
hilsen fra Karin

Fra : ahtn

Dato : 03-06-04 18:14

lykkebo4
øøøhhhh...?

Fra : pbp_et

Dato : 07-06-04 22:31

Fra : ahtn

Dato : 08-06-04 19:30

pbp_et, Nej det har jeg slet ikke tænkt på, det er jo inde i håndtaget hvor der ikke kommer vand eller damp (troede jeg).Jeg har nu konstateret at hvis jeg koger vand uden låg på slår den meget sent fra, men hvis der er låg på slukker den hurtigt efter vandet koger. Alt tyder på at der er noget om snakken med at det er stangen der ændrer forspændig når den bliver varm. du fik lige point herfra hvis det var mine der var på spil.
mvh. ahtn

Fra : emesen

Dato : 08-06-04 19:46

Spørgsmålet er vist besvaret, så jeg hopper af her.

Fra : ahtn

Dato : 20-06-04 22:14

kære beckski:
hvis du synes du HAR fået svar på dit spørgsmål - så tag og luk det.
mvh ahtn.

Fra : pbp_et

Dato : 01-09-04 04:06

Et bimetal, som det bruges i termoafbrydere, er i form af en strimmel, som er svejset sammen af to metaller med forskellig varmeudvidelseskoefficient, sådan at den side, der har størst varmeudvidelse, buer udad i varm tilstand og buer indad, når strimlen er kold. Forestil dig en amagermad, hvor franskbrødet udvider sig meget i varme. Så vil franskbrødssiden vare konveks = udadbuet i varme og konkav = indadbuet i kulde.

Fra : technet

Dato : 05-09-04 00:42

og jeg forstår ikke , at nu man har en internet opkobling hvorfor man så ikke
læser lidt om det og så lukker dette spg , for der findes jo så mange sider om det

"og så er fluebent fjernet"

Du har følgende muligheder