Nyt testamente
Fra : anjabr
Vist : 1620 gange
50 point
Dato : 29-03-04 15:11

Hvis man har lavet et testamente, men ønsker at ændre nogle detaljer, hvad gør man så helt konkret?

Skriver man det selv om, eller går man til en advokat og betaler det samme for at ændre testamentet, som man betalte for at få det skrevet i sin tid???

Fra : ans

Dato : 29-03-04 15:40

Jeg vil mene at du skal til en advokat igen. Du kan ikke selv ændre i det testamente, som du har nu. Ændringen skal underskrives hos notaren. http://www.clickpoint.dk/pristjekket/mobil.htm

http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=724

mvh ans

Fra : RyeJensen

Dato : 29-03-04 18:53

Hvorvidt du SKAL til advokat kommer an på de ændringer du ønsker lavet. Vil du tilbagekalde det helt eller delvist, kan dette ske ved at du notere det i testamentet, jf. arveloven § 46, stk. 1. EKS: Du har sat kræftens bekæmpelse til at arve 100.000 kr. det ønsker du at tilbagetrække - kræver ikke nyt testamente. Ønsker du dermed at ændre dit testamente skal de almindelige regler om testamente iagttages. EKS: Du har igen indsat Kræftens Bekæmpelse, men du ønsker det ændret til Katten Værn - Kræver oprettelse af nyt testamente.

Det er nok under alle omstændighed smart at besøge en advokat, så du er sikker på, at din vilje bliver fulgt når du dør.

Jensen

Fra : ram2

Dato : 30-03-04 08:20

>anjabr

Som sædvanlig fører ans sig frem med sit hjemmestrikkede bavl

Citat
Du kan ikke selv ændre i det testamente, som du har nu. Ændringen skal underskrives hos notaren

Selvfølgelig kan du ændre dit testamente uden advokat mv. Jævnfør Arvelovens §§ 40-42-43 http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/arveloven.html

Ram

Fra : ram2

Dato : 30-03-04 08:24

>anjabr

Det link blev vist lidt langt, men søg på Google under Arveloven § 40, så finder du loven, som jo nok har mere gyldighed end ansævl

Ram

Fra : RyeJensen

Dato : 30-03-04 08:27

Det her skulle være til arveloven:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010072729-REGL

Fra : ram2

Dato : 30-03-04 08:29

>RyeJensen

Tak for hjælpen Jeg kan ikke finde ud af, at gøre disse laaaaange links kortere.

Mvh
Ram

Fra : anjabr

Dato : 30-03-04 09:03

Jeg vil lige gå ind og kigge på jeres links lidt senere.

Til ans: hvad har et pristjek på mobiltelefoner med sagen at gøre? Har du evt. et link til pristjek på, hvad det koster at få skrevet testamente i stedet??

Fra : anjabr

Dato : 30-03-04 09:05

Men rent praktisk hvad gør man så? Man bliver vel nødt til at skrive det hele om, for ellers kan alle arvingerne jo også se det oprindelige testamente - og det er da ikke særlig smart...

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 50 point
Dato : 30-03-04 09:08

Hvis du gør det selv, skal du - om jeg så må sige - strege det over du ikke ønsker gælder, men hvis du går til advokat, vil det sædvanligvis blive skrevet helt om. Hus du skal ændre (ikke tilbagekalde) skal du som anført ovenfor lave et nyt testamente, og så kan du jo bare skrive det hele om.

Til eksempel kan jeg sige, at advokaterne Mølck & Larsen tager ca. 2500 kr. for oprettelse af testamente, men det er ofte billigere, når det bare er et gammelt et der skal ændres.

Jensen

Godkendelse af svar
Fra : anjabr

Dato : 01-04-04 13:45

Tak for svaret RyeJensen. Jeg fik jo svar på lige det jeg spurgte om

Du har følgende muligheder